Permalänk
Medlem

Grafikkort crashar?

Har väldiga problem med mitt HD5870 Grafikkort.
Den senaste tiden har jag fått flera Blue screen of death och även meddelande om att kortets drivrutiner har slutat fungera och återställts. Får även FPS-drops i WoW med 30 sekunders mellanrum. Gick så långt ett tag att textures i WoW blev helt gröna. Formaterade om datorn och har ännu inte testat spela några spel men har haft 2 Bluescreens som kommit när datorn har varit helt obelastad. Ute på skrivbordet helt enkelt.

Vad är problemet? Kan det vara så att det beror på att jag bara har 425 watt till detta monsterkort? Förut skedde problemen främst när jag körde med 2 skärmar och tittade på film samtidigt som jag spelade spel. Men nu fick jag alltså dessa bluescreens ute på skrivbordet
Vill gärna ha snabb hjälp, riktigt drygt att ett helt nytt grafikkort håller på så här!

Mitt specc:
i5 750 2.67 Ghz processor
Gigabyte HD5870 gfxcard
Gigabyte P55-UD3 moderkort
4GB RAM
X-fi Titanium kort
Windows 7 64x

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det "ska" gå med 425 watt, men det så på håret att om du har ett dåligt att som inte lämnar tillräckligt på 12V-linan kommer du få bluescreens.
Prova gärna med en kompis nätagg och se om det går bättre

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

425 watt är väldigt mycket på gränsen och det skulle kunna bero på det. Om du bara får bluescreens när du spelar d.v.s. belastar grafikkortet så att det drar mer ström så beror det definitivt på det. Exakt vilket nätagg har du?
Antar att du har senaste drivrutinerna annars, skaffa det.

Jag har samma problem som dig med mitt GTX 285. Efter att jag klockat det för hårt en gång så händer det ibland att skärmen blir svart ett par sekunder och sen står det "Bildskärmsdrivrutinen slutade svara och har återställts". Dock får jag inga bluescreens. Troligast är nog att nätagget spökar

Permalänk
Medlem

Läste fel

Permalänk
Medlem

Skrivit detta i många andra trådar men kolla om du har samma problem som andra, googla på det och se om dina crashar stämmer överens med många andras, jag hade samma problem men grå skärm istället för blå, skickade tillbaka kortet idag och köper från nvidia istället då jag är beskiven att det är fel på så många kort ati har släppt,
lycka till och hoppas att det löser sig

Permalänk
Skrivet av Majora:

Har en kompis med ett 350W nätagg som driver ett HD4850, så ditt räcker nog till. Vet inte vad märket på hans nätagg var. Tror det var ett "Viking".

HD4850 och HD5870 är STOOOOR skillnad i prestanda och strömförbrukning. Sen vet vi ju inte vad TS har för nätagg. Är det ett kast sådant så får man ju inte ut speciellt mycket effekt heller. Ett bra nätagg får man väll ut en 85-90% av medan ett kast kanske ger 70-75% effekt och om man då som i hans fall har ett 425 watt så får man inte ut mer än ~300 watt i värsta fall, vilket inte räcker till hans system

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

HD4850 och HD5870 är STOOOOR skillnad i prestanda och strömförbrukning. Sen vet vi ju inte vad TS har för nätagg. Är det ett kast sådant så får man ju inte ut speciellt mycket effekt heller. Ett bra nätagg får man väll ut en 85-90% av medan ett kast kanske ger 70-75% effekt och om man då som i hans fall har ett 425 watt så får man inte ut mer än ~300 watt i värsta fall, vilket inte räcker till hans system

Va i helvete? Måste läst helt fel. Eller skrev jag i fel tråd?

Permalänk
Skrivet av Majora:

Va i helvete? Måste läst helt fel. Eller skrev jag i fel tråd?

Vad menar du nu ? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

Vad menar du nu ? xD

Kunde svurit på att OP frågade om ett 425W nätagg kunde driva ett HD4850, men han frågar ju om ett HD5870. Måste fått HD4850 från "Mitt HD4850 dog"-tråden eller något.

Permalänk

Okej, anyway. Det är troligast att det är nätagget som inte räcker till helt enkelt. Ta reda på vilket nätagg du har och skriv här. Sen rekomenderar jag att du köper ett wattmätare (kostar inte mycket) och tittar hur mycket dator drar. Är det mer än 300 watt i maxload så bör du fundera på ett nytt nätagg.

Själv har jag ett liknande system fast med GTX 285 och mitt drar ~380 watt i maxload.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar allesammans! Har formaterat om datorn igen nu, var noga med att installera drivers till grafikkortet först och uppdatera Windows till max innan jag installerade virusprogram. Läste att många haft problem med sina drivrutiner efter att de instellerat virusprogrammet före drivers. Har nu haft igång datorn i 5-6 timmar och bland annat tittat på DVD, surfat på nätet och installerat massor av program utan någon crash eller minsta lilla problem. Hoppas att det håller i sig! Problemet med mina webbläsare som jag berättade om i en annan tråd har också försvunnit på köpet! Håller tummarna för att detta ska hålla i sig nu.

I vilket fall som helst kommer jag definitvt köpa ett nytt nätaggregat vid nästa lönedag. 600+ Watt för framtida uppgraderingar till burken

Tack igen!

- Psuedo

Permalänk
Skrivet av Psuedo:

Tack för snabba svar allesammans! Har formaterat om datorn igen nu, var noga med att installera drivers till grafikkortet först och uppdatera Windows till max innan jag installerade virusprogram. Läste att många haft problem med sina drivrutiner efter att de instellerat virusprogrammet före drivers. Har nu haft igång datorn i 5-6 timmar och bland annat tittat på DVD, surfat på nätet och installerat massor av program utan någon crash eller minsta lilla problem. Hoppas att det håller i sig! Problemet med mina webbläsare som jag berättade om i en annan tråd har också försvunnit på köpet! Håller tummarna för att detta ska hålla i sig nu.

I vilket fall som helst kommer jag definitvt köpa ett nytt nätaggregat vid nästa lönedag. 600+ Watt för framtida uppgraderingar till burken

Tack igen!

- Psuedo

Låter nice =D Testa att dra igång ett spel eller benchmark program för att maximera strömförbrukningen. Hänger det sig då så vet du vad det är

Permalänk
Medlem

Det här passar nog inte in under Grafikkort men jag misstänker fortfarande att det kan vara just gfx-kortet som startat allt ihop.

Nu, efter ett par veckor sen jag formaterade om datorn, har problemen börjat komma igen. Det började efter en vecka med att allting blir svart i ett par sekunder sen kommer delar av bilden tillbaka för att sedan försvinna igen. Kan hålla på så tills jag får stänga av datorn på strömbrytaren eller så får jag meddelande att grafikrutinerna inte svarar. De senaste dagarna har jag också fått en väldig massa BSOD. Nu har en massa andra program börjat fungera dåligt med crashar etc. Kan detta bero på att program inte hinner stängas ner korrekt när BSOD inträffar? Får crashrapporter från Windows Explorer, Safari, Spel osv titt som tätt :S Allt började idag efter att jag åter igen fått en BSOD. Har kört CC-cleaner för att rätta till registret och där fanns lite att fixa men verkade mest vara filer som inte tagits bort efter avinstallationer.

Är det någon som har en aning vad detta kan vara? Har alltså formaterat om hela datorn nyligen, varit noga med att inte ladda ner konstig eller skadlig programvara, uppdaterar Windows och andra program dagligen och söker genom datorn efter virus varannan dag. (Hittar ingen skadlig programvara) Har hört om felinställningar i BIOS samt att man måste uppdatera Chipset drivers. Vet inte hur man fixar något av detta, skulle uppskatta hjälp.

Drivrutinerna är uppdaterade och installerade med Catalyst Center och fungerade bra i en vecka innan problemen kom krypande. Har öppnat och dammat av datorn och kör med framsidan öppen för att få in mer luft. Inget hjälper! Tvivlar på att det är Nätagget faktiskt, crasherna sker precis lika ofta med inga program igång som med 4-5 program + något spel. Har pluggat ur min andra skärm också.

Hjälp!

-Psuedo