Permalänk

Radeon 5850 problem

Jag har en ny dator sen en vecka tillbaka och allting funkar bra förutom grafikkortet..

Jag ska ha PowerColor Radeon HD5850 i datorn. Men när jag spelade några av de nyare spelen t.ex. Assassins creed 2 så märkte jag att det laggade... Så jag kollade grafikkortet i datorn på skärmupplösningen där det står "ATI Radeon HD 4290" När det egentligen ska stå HD 5850?!

Tänkte först att jag slarvat med drivrutinerna. Men det var inte lösningen. Jag har öppnat burken och dubbelcheckat att det står 5850 på grafikkortet. När jag använder skivan till grafikkortet och installerar drivrutinerna därifrån så installeras inte drivrutinerna heller..

Lite datorspecifikationer:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
AMD Phenom2 X6 1055T
Fractal Design Tesla 550W 80+
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

testat med detta ?? Drivers & Support | GAME.AMD.COM kanske hjälper

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

4290 är väl det inbyggda grafikkortet i 890GX chipset på moderkortet?

Kanske får stänga av det?

Permalänk
Skrivet av XriXor:

4290 är väl det inbyggda grafikkortet i 890GX chipset på moderkortet?

Kanske får stänga av det?

Hur stänger jag av det?

Permalänk
Hedersmedlem

Ligger/finns bägge korten i enhetshanteraren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av =FFS=Rambo:

Hur stänger jag av det?

BIOS skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ligger/finns bägge korten i enhetshanteraren?

Nej finns bara integrerade grafikkortet där på display adapters :S

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt inställningen på PEG (0) i bios så borde du bara använda HD 5850:t. Har du inte satt DVI-kabeln i 5850:t?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Sätt inställningen på PEG (0) i bios så borde du bara använda HD 5850:t. Har du inte satt DVI-kabeln i 5850:t?

Haha jadu, ibland är man rätt dum (hade stoppat i skärmkabeln i moderkortet..) Men när jag sätter i skärmkabeln till grafikkortet så kommer det inte fram någon bild på skärmen...

Det var det problemet jag hade då datorn var helt ny.. Jag provade först o stoppa i skärmkabeln i grafikkortet men det funkade inte då heller.. Så därför jag hade stoppat i det i moderkortet för där fungerade det direkt :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av =FFS=Rambo:

Haha jadu, ibland är man rätt dum (hade stoppat i skärmkabeln i moderkortet..) Men när jag sätter i skärmkabeln till grafikkortet så kommer det inte fram någon bild på skärmen...

Det var det problemet jag hade då datorn var helt ny.. Jag provade först o stoppa i skärmkabeln i grafikkortet men det funkade inte då heller.. Så därför jag hade stoppat i det i moderkortet för där fungerade det direkt :S

Om du inaktiverar det inbyggda graikkortet i bios och sen kopplas in dvi till 5850 är det fortfarande dött då?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Om du inaktiverar det inbyggda graikkortet i bios och sen kopplas in dvi till 5850 är det fortfarande dött då?

Ja det står bara o pendlar mellan "digital/analog" på skärmen..

Permalänk
Medlem

Snurrar fläkten på grafikkortet när din dator är igång?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Skrivet av kdrag:

Snurrar fläkten på grafikkortet när din dator är igång?

Ja det gör den!

Permalänk
Medlem

Har du testat båda DVI-portarna på grafikkortet? Det låter som om det är något fel på grafikkortet annars.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Skrivet av kdrag:

Har du testat båda DVI-portarna på grafikkortet? Det låter som om det är något fel på grafikkortet annars.

Jo jag har provat båda två ett flertal gånger.. Ja något skumt är det ju.. :S

Permalänk
Medlem

Testa att sätta in grafikkortet i den andra PCI-E porten och se om det fungerar.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Skrivet av kdrag:

Testa att sätta in grafikkortet i den andra PCI-E porten och se om det fungerar.

Får ta och testa det imorgon efter jobbet! Återkommer imorgon.