Permalänk
Medlem

Ati 5870 xfx

Tja.

Har införskaffat mig ett ATI 5870 XFX. Så fort jag packade upp att märkte jag att de krävdes fler pin's.

Tog de 2 medföljda kablarna konvertering- molex 4 pins kablarna --> PCI och kopplade in i grafikkortet.

Här är en paint bild över kopplingen

Well, det funkar som det ska. Men märker ändå FPS dropps i vissa spel, och vissa inget lagg alls. Tänkte bara kolla med er guys om det är rätt kopplat, dvs är det optimalt? Exempelvis banan i nyaste cod (Estate, har jag för mig den heter) Är det fetingdropps.

My specifikations:

E8400 3.00 GHZ.
4 GB ram.
Nyaste DirectX 9.0c
Windows XP Pro.
ATI 5870 XFX

Har inte installerat några drivers från medföljande skiva, endast tankat från ati's hemsida, är det något man borde göra för att öka prestandan?

Over'and'out!

Permalänk
Medlem

Byt OS till Win7.

De senaste drivrutinerna funkar bäst med Vista/7 antagligen. Annars så får du köra med skivan som du fick med kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Byt OS till Win7. De senaste drivrutinerna funkar bäst med Vista/7 antagligen. Annars så får du köra med skivan som du fick med kortet.

Är det så jävligt. Damn

Permalänk

Sorry men XP är rätt så ute nu faktiskt. De som fortfarande kör med det är oftast såna som inte "gillar det nya utseendet", alltså att allt inte ligger där de är vana det brukar ligga. Men det är egentligen precis samma sak med bilar. Ska man behålla en stenåldersbil med rattväxel osv bara för att man inte vill lära sig köra med vanlig växelspak? Bara ett exempel nu alltså.

Nej win7 är bättre på alla sätt. Dessutom kan man inte köra med dx11 i XP, inte vad jag har hört iaf. I framtiden skulle jag satsa på en i5 eller i7 med ddr3-minnen osv. Den cpu:n du har du flaskar grafikkortet.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Sorry men XP är rätt så ute nu faktiskt. De som fortfarande kör med det är oftast såna som inte "gillar det nya utseendet", alltså att allt inte ligger där de är vana det brukar ligga. Men det är egentligen precis samma sak med bilar. Ska man behålla en stenåldersbil med rattväxel osv bara för att man inte vill lära sig köra med vanlig växelspak? Bara ett exempel nu alltså.

Nej win7 är bättre på alla sätt. Dessutom kan man inte köra med dx11 i XP, inte vad jag har hört iaf. I framtiden skulle jag satsa på en i5 eller i7 med ddr3-minnen osv. Den cpu:n du har du flaskar grafikkortet.

ja prolle flaskar men inte såpass mycket att de ska påverka mw2. ställ ner AA i spelet, får dropps när jag kör med 1 5850 i smoke och på estate dock inte så de märks det inte, bara när man har fraps på

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Sorry men XP är rätt så ute nu faktiskt. De som fortfarande kör med det är oftast såna som inte "gillar det nya utseendet", alltså att allt inte ligger där de är vana det brukar ligga. Men det är egentligen precis samma sak med bilar. Ska man behålla en stenåldersbil med rattväxel osv bara för att man inte vill lära sig köra med vanlig växelspak? Bara ett exempel nu alltså.

Nej win7 är bättre på alla sätt. Dessutom kan man inte köra med dx11 i XP, inte vad jag har hört iaf. I framtiden skulle jag satsa på en i5 eller i7 med ddr3-minnen osv. Den cpu:n du har du flaskar grafikkortet.

När du säger att, en ny processor vore gott. Får vänja mig med W7, vore rätt fräscht med lite nytt.

en ny fråga då, i5 eller i7. Vad väljer man?

Permalänk
Medlem

i5 räcker gott och väl för spel, gärna med lite OC. HT är inget du kommer tjäna på i spel ändå.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeRRe:

När du säger att, en ny processor vore gott. Får vänja mig med W7, vore rätt fräscht med lite nytt.

en ny fråga då, i5 eller i7. Vad väljer man?

menar du om man väljer socket 1156 eller socket 1366?

1156 blir fint , en i5 750 på den så rullar det mesta om inte allt.

Skrivet av Superlight:

Byt OS till Win7.

De senaste drivrutinerna funkar bäst med Vista/7 antagligen. Annars så får du köra med skivan som du fick med kortet.

säger du det utav erfarenhet ?

det släpps ju drivare till xp , precis som vista och w7 varje månad.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Man kan nog sammanfatta det såhär: ju mer du betalar desto mer får du. Annars har jag inte så jättestor koll på i5 och i7. Socket s1156 stödjer både i3, i5 och i7, medans s1366 stödjer i7. Det finns mängder, och jag menar mängder med trådar som handlar om detta här på forumet. Det du dock måste tänka på är att byta ut både moderkort och ram för att kunna ha en i5/i7.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du väljer 1055/1090 ifrån AMD tillsammans med MSI 890FXA-GD70/Asus Crosshair IV Formula och ett par schyssta DDR3 minnen, satsa på corsair/a-data/g skill/patriot/kingston hyperx.

Permalänk
Permalänk

Jag skulle i alla fall välja en cpu med fyra kärnor. När du ändå ska uppgradera och lägga ut så mycket pengar, varför inte köpa något som håller ett tag?

Edit: kolla alltså inte på vilken frekvens processorn har. Hur många kärnor den har påverkar också prestandan mycket. Dessutom kan du överklocka om du vill ha högra frekvens.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag skulle i alla fall välja en cpu med fyra kärnor. När du ändå ska uppgradera och lägga ut så mycket pengar, varför inte köpa något som håller ett tag?

True. Som sagt min ekonomi som håller mig tillbaka, har en budget på 3k. Får bli tills nästa löning.

Permalänk

Mjo. Du hade dessutom inte lagt till nåt ramminne i listan så du kunde ändå inte få igång datorn med de delarna.

<b>Exempel på delar från netonnet:</b>
Moderkort:
ASUS P7P55D Asus P7P55D - Dator - Datorkomponenter - Moderkort - Intel 1156

CPU:
Intel Core i5 Quad 750 Intel Core i5 Quad 750 2,66 GHz s1156 processor m. fläkt - Dator - Datorkomponenter - Processor - Intel 1156

RAM:
Corsair XMS3 4GB DDR3 1600MHz CL9 (2x2GB) Corsair 4 GB-kit för i5 och i7-system! - Dator - Datorkomponenter - RAM - DDR3

skulle dock satsa ännu lite till för att få 6gb när du ändå uppgraderar:
Kingston DDR3 3x2GB 1600Mhz HyperX 3st Kingston HyperX DDR3 PC12800 1600MHz 2GB - Dator - Datorkomponenter - RAM - DDR3

Vad har du för nätagg nu? Du måste kunna driva allt också

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Mjo. Du hade dessutom inte lagt till nåt ramminne i listan så du kunde ändå inte få igång datorn med de delarna.

<b>Exempel på delar från netonnet:</b>
Moderkort:
ASUS P7P55D Asus P7P55D - Dator - Datorkomponenter - Moderkort - Intel 1156

CPU:
Intel Core i5 Quad 750 Intel Core i5 Quad 750 2,66 GHz s1156 processor m. fläkt - Dator - Datorkomponenter - Processor - Intel 1156

RAM:
Corsair XMS3 4GB DDR3 1600MHz CL9 (2x2GB) Corsair 4 GB-kit för i5 och i7-system! - Dator - Datorkomponenter - RAM - DDR3

skulle dock satsa ännu lite till för att få 6gb när du ändå uppgraderar:
Kingston DDR3 3x2GB 1600Mhz HyperX 3st Kingston HyperX DDR3 PC12800 1600MHz 2GB - Dator - Datorkomponenter - RAM - DDR3

Vad har du för nätagg nu? Du måste kunna driva allt också

P55 är dual-channel, kör med 4 GB.

Sen gäller inte riktigt det att man får mer om man betalar mer när det gäller spel och processorer. i5 750 och i7 920/930 är neck-on-neck när det gäller spelprestanda.

Analogin med växelspakar är okej, men inte hela sanningen för operativsystem. Det kostar även pengar att uppgradera och speciellt på en gammal burk är det ovärt att köpa upp sig när man kanske inte utnyttjar DX11 eller har för lite RAM-minne tillgängligt. Med det sagt så bör man självklart ha W7 till ett HD 5870, allt annat är inte rättfärdigat för ett sånt kraftfullt kort. Sist vill jag bara säga att det inte är fel alla gånger att hålla hårt i gamla vanor. Hur tror du ett tangentbord där layouten är utefter alfabetet istället för qwerty skulle mottagas på marknaden?