billigt och tyst Grafikkort för 1080p filmer

Permalänk

billigt och tyst Grafikkort för 1080p filmer

Hej! Jag ska köpa en 42" tv väldigt snart, innuti tv-möbeln ska jag bygga en liten tyst dator som jag kommer ha kopplat direkt in i tvn med fjärrkontrollstyrd mus etc enbart för film/musik.
Jag har några små frågor.

Behövs ett hdmi-uttag så behöver jag köpråd på ett billigt kort med passiv kylning.

Blir det någon skillnad at köra med ett HDMI uttag från grafikkortet istället för VGA? isåfal hur stor bildskillnad blir det?

kan man köra samma upplösning?

Har nu ett 7600GT som ligger och skräpar som jag tänkte använda. Men jag vet inte hur långt det räcker.

för er som vill veta vilken tv jag tänkte köpa så blir det nog den här
Komplett.se - LG 42" LCD-TV 42LH3000

Datorns komponenter
amd x2 4200+
2gb 800mhz
7600gt
nätagg runt 420w

Permalänk
Hedersmedlem

Ett billigt GF 220 eller liknande borde räcka, dock stöder inte ditt 7600GT hårdvarudekodning speciellt bra, så det blir att köpa ett annat. På ATi sidan finns det HD5450 tex.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Det blir rätt stor skillnad mellan vga och hdmi, kör på hdmi. Köper du ett grafikkort med vga och dvi kan du alltid köpa en dvi -->hdmi adapter.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Tack för era svar! blir nog ett HD5450 som leeloo sa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh:

Tack för era svar! blir nog ett HD5450 som leeloo sa

Fast GF220 är ju lämpligare (stödjer mer format) så länge man inte vill ha ut ljud smidigt från HDMI
men 5450 är helt ok.

För övrigt tänk på att inte alla spelare (tex som VLC) stödjer uppspelning via grafikortet, jo bild blir det ju men blir CPU inte grafikkortet som kör avkodningen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Grafikkortet gör inte så stor skillnad om du ska kolla på hd, det är viktigare med en kraftig cpu istället. Fast den du har nu räcker på långa vägar.

Kör du bild via vga kan du max få en upplösning på 640 x 480 pixlar . Hdmi kan du köra full upplösning 1920 x 1080 pixlar.
.

Visa signatur

Intel i7 950 oc 4,0ghz , 18gb ram, 6950 crossfire, 11tb lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Grafikkortet gör inte så stor skillnad om du ska kolla på hd, det är viktigare med en kraftig cpu istället. Fast den du har nu räcker på långa vägar.

Kör du bild via vga kan du max få en upplösning på 640 x 480 pixlar . Hdmi kan du köra full upplösning 1920 x 1080 pixlar.
.

Vill man låta grafikkortet ta hand om bilden (betydligt effektivare) så bör man ha ett grafikkort. Dock tycker jag det är krångligt att köra filmer på grafikkortet. Det finns bara ett program som stödjer detta (Media player home chinema) och det var bökigt att göra alla inställningar. Lättare att bara köra på cpun, så funkar alla program. Köp ett billigt AMD/AIT-kort! De har inbyggt ljudkort så att du kan skicka ljud via hdmi. På nvidias motsvarigheter måste man koppla en sladd från moderkortets ljudkort till grafikkortet (om de inte har ändrat på detta?. Känns enklare att köra på ATI/AMD

Sen vad stödjer nvidia för format som inte ati gör? När jag köpte moderkort för htpc så fick jag förklarat att det inte var någon skillnad mellan ati/nvidia.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Grafikkortet gör inte så stor skillnad om du ska kolla på hd, det är viktigare med en kraftig cpu istället. Fast den du har nu räcker på långa vägar.

Kör du bild via vga kan du max få en upplösning på 640 x 480 pixlar . Hdmi kan du köra full upplösning 1920 x 1080 pixlar.
.

FEL! Har man ett 5450 så avlastar det cpu:n så den belastas till typ 10 % bara. Så med rätt grafikkort är cpu:n "oviktig".

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Lånar tråden en sväng! Vad är det för prestanda skillnad i spel med ett 5450 som ni pratar om jämnfört med det jag har i sign? Även jag funderar på nytt grafikkort. Vad skulle annars var ett prisvärt alternativ om man går upp några hundringar?

//Tuttfia

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Lånar tråden en sväng! Vad är det för prestanda skillnad i spel med ett 5450 som ni pratar om jämnfört med det jag har i sign? Även jag funderar på nytt grafikkort. Vad skulle annars var ett prisvärt alternativ om man går upp några hundringar?

//Tuttfia

Tror det ger sämre prestanda jämfört med din faktiskt:S hd5450 är inget spelkort.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

FEL! Har man ett 5450 så avlastar det cpu:n så den belastas till typ 10 % bara. Så med rätt grafikkort är cpu:n "oviktig".

typ fel där också ^^ det beror helt på vilket program man använder.. vlc vilket jag tror är det vanligaste för dom som inte kan så mkt använder sig inte ett skit av grafikkort när det gäller uppspelning av filmer eller videoklipp.. utan det är ändast processorn som belastas och då spelar det ingen roll om man har ett ati 2600pro eller ett ati 5980 kommer inte bli någon skillad..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

När man skriver VGA så kan det betyda 2 olika saker, det första är VGA kabel och VGA kontakter som finns till grafikkort och bildskärmar, nästan alla grafikkort som har en VGA kontakt klarar upplösningen upp till 2048x1536 via denna VGA kontakt.

Här är ett exempel för Powercolor HD5450 GoGreen som klarar 2048x1536 via VGA kontakten PowerColor Official Website - Graphics, Cases, Power Supply -- PowerColor Go! Green HD5450 512MB DDR3 HDMI V2 klicka på Specifikation

Sedan har vi upplösningen 640x480 som även kallas VGA, så det gäller att inte förväxla dessa benämningar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

typ fel där också ^^ det beror helt på vilket program man använder.. vlc vilket jag tror är det vanligaste för dom som inte kan så mkt använder sig inte ett skit av grafikkort när det gäller uppspelning av filmer eller videoklipp.. utan det är ändast processorn som belastas och då spelar det ingen roll om man har ett ati 2600pro eller ett ati 5980 kommer inte bli någon skillad..

Är du helt säker på detta? Hade tidigare ett X850XT som inte klarade av att spela upp 1080p (CPUn arbetade på 90-100%). Köpte ett HD4830 och nu ligger CPU-belastningen på 10-20%.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CatchMe:

Är du helt säker på detta? Hade tidigare ett X850XT som inte klarade av att spela upp 1080p (CPUn arbetade på 90-100%). Köpte ett HD4830 och nu ligger CPU-belastningen på 10-20%.

Jo så är det, du måste ha program som stödjer GPU-uppspelad HD-film, typ PowerDVD eller MPC-HC.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tycker det är jävligt dåligt och lamt av tillverkarna att inte göra så att filmerna kan göras på grafikkortet i sina program. Är ju som att endast låta programmet använda 15mb ram när man har 8gb ram i datorn, slöseri med resurser!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devrer:

Tycker det är jävligt dåligt och lamt av tillverkarna att inte göra så att filmerna kan göras på grafikkortet i sina program. Är ju som att endast låta programmet använda 15mb ram när man har 8gb ram i datorn, slöseri med resurser!

Marknadsekonomi och licenspengar sätter effektivt stopp på sådant

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Har ett sånt i min HTPC tillsammans med en E4300, klarar allt jag provat alldeles ypperligt, både med PowerDVD och MPC.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

kör på ett gt220 istället. nvidia har bättre stöd för hårdvarudekodning och det kommer att vara värt de extra hundringarna.
tveka inte.

om du är osäker så är det bara att läsa på lite i vår FAQ i samma ämne.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Kör du bild via vga kan du max få en upplösning på 640 x 480 pixlar . Hdmi kan du köra full upplösning 1920 x 1080 pixlar.
.

fel .. jag fick ut som max 1376*767 med vgakabel från min test-htpc till min full Hd tv från Sony.

Permalänk
Skrivet av Tuttfia:

Lånar tråden en sväng! Vad är det för prestanda skillnad i spel med ett 5450 som ni pratar om jämnfört med det jag har i sign? Även jag funderar på nytt grafikkort. Vad skulle annars var ett prisvärt alternativ om man går upp några hundringar?

//Tuttfia

Jag kör på en AMD 630 @ 3,00 GHz x4 och ett 5450 och maxar både Assassin's Creed och CoD: MW2 i 1280x1024 med 4x AA utan större problem.
Så om du har pengarna köp en sådan processor och behåll ditt 8800 GTS så ska du nog klara dig en bit.
Satsar du mera åt Crysis hållet skaffa åtminstone ett 260 GTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

kör på ett gt220 istället. nvidia har bättre stöd för hårdvarudekodning och det kommer att vara värt de extra hundringarna.
tveka inte.

om du är osäker så är det bara att läsa på lite i vår FAQ i samma ämne.

Vilka format är det nvidia stödjer som inte amd gör?? Fick nämligen förklarat för mig att det inte var någon större skillnad alls:S

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Kör du bild via vga kan du max få en upplösning på 640 x 480 pixlar . Hdmi kan du köra full upplösning 1920 x 1080 pixlar.
.

Jaså? Jag har just nu en skärm kopplad via VGA, den matas med 1280x1024...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leeloo:

Jaså? Jag har just nu en skärm kopplad via VGA, den matas med 1280x1024...

Jag har också VGA fast med 1440x900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Vilka format är det nvidia stödjer som inte amd gör?? Fick nämligen förklarat för mig att det inte var någon större skillnad alls:S

ATI grafikkorten klarade inte av Level 5.1 video tidigare men detta fungerar mycket bra från och med Catalyst 10.4.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Jag har också VGA fast med 1440x900.

Läs Janeh:s inlägg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

ATI grafikkorten klarade inte av Level 5.1 video tidigare men detta fungerar mycket bra från och med Catalyst 10.4.

Okej, mer?:P Verkar som amd och nvidia har precis lika bra htpc-kort. Nästan så att Amds är bättre med tanke på integrerat-ljudkort i grafikkortet = Ljud via hdmi ut.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Okej, mer?:P Verkar som amd och nvidia har precis lika bra htpc-kort. Nästan så att Amds är bättre med tanke på integrerat-ljudkort i grafikkortet = Ljud via hdmi ut.

+ att ati ger en lite bättre bildkvalité om det som skrivits här på forumet tidigare

Visa signatur

here we go!