Permalänk
Medlem

GTX 470 vs 5970

Ingen har väl tröttnat på striden mellan Nvidia och ATI! Eller?

Jag skulle tro att jag lider utav någon form utav bokstavskombination, för jag har haft så otroligt svårt att bestämma mig för hur min setup ska se ut. Det är nu dessa två alternativ som gäller, och jag vet att det blir ett av dem, men vilket?

På ena sidan har vi ett 5970 med ett GTS 250 som sköter PhysX. På andra sidan har vi GTX 470 SLI, och då återköps mitt GTS 250 - alltså kostar båda setups ~6000:- = så pris är inte en faktor!

Jag är oerhört tacksam för allas personliga åsikter, men också för underlag i form utav tester/recensioner eller egen erfarenhet, gällande prestanda, temperaturer och ljudnivå - strömförbrukning är mindre intressant för mig.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Tror det presterar ganska lika. gtx 470 presterar något sämre än ett hd5870, och hd5970 är två stycken nedklockade hd5870s, så därför bör de prestera ganska lika. Jag röstade dock på hd5970 då den är betydligt billigare än gtx470 sli, drar nästan hälften så mycket ström, samt kan enkelt klockas upp till hd5870s frekvenser.

Men i ren prestanda är de ju ganska lika;)

Edit: hd5970 + gts250 bör ge bättre prestanda i physx-spel än 2x gtx470. gtx470 kommer ju inte ha lika mycket grafik-kraft över ifall det även ska sköta physx. Sen tänk även på att du behöver ett dyrt nätagg till 2st gtx470! Du behöver väl helst över 800watt för att vara säker (inte så inne på detta dock)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

470 SLI
Fördelar:
Bättre prestanda
3D Vision (för den som vill ha den där lilla extra upplevelsen )
PhysX
Mindre strul

Nackdelar:
Strömförbrukning, ungefär 100W mer i absoluta maxbelastning, vilket motsvarar 4st små glödlampor. 650-750W nätagg är rekommenderat beroende på hur resten av datorn ser ut.
Temperatur, inge stort problem dock som måste tror.

5970
Fördelar:
Lägre strömförbrukning
Svalare

Nackdelar:
Inte lika bra prestanda
Dubbelmackor har en tendens att strula mer
PhysX är inget som garanterat fungera med detta kort i kommande uppdateringar. Kanske finns det något sätt att kringgå spärren, men varför ens lägga ner kraft och energi på de då 5970 ändå presterar sämre än 470SLI?

Jag hade valt 470 SLI utan att ens tveka, och är något jag planerar att köra också. Du säkrar PhysX-stöd och har en ljusare framtid för kommande spel då tessellation blir allt vanligare, PhysX lär även de blir vanligare, dock långt ifrån standard i alla spel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Det är väl inget att diskutera egentligen,
om pengar inte spelar nån roll så kommer GTX 470 SLI att utprestera 5970 vilken dag som helst....

Om nån med 5970 tycker annorlunda så kan vi ju tävla i att posta lite bench

Skrivet av Gender Bender:

Jag hade valt 470 SLI utan att ens tveka, och är något jag planerar att köra också. Du säkrar PhysX-stöd och har en ljusare framtid för kommande spel då tessellation blir allt vanligare, PhysX lär även de blir vanligare, dock långt ifrån standard i alla spel.

Köp ett till,
jag blir fortfrande förvånad över prestandan i nya applikationer (mest spel) som jag kör..
Skalar väldigt bra vid överklockning också

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Tänker du köra HD5970 på stock klock är GTX470 sli snabbare men HD5970 är egentligen gjort för att köras på HD5870 klock. Då är HD5970 snabbare.

HD5970 är svalare, drar mindre ström. Är physx viktigt för dig så är nog sli med ett extra kort en bättre lösning. Fast nu tänkte du göra dig av med GTS250.

Det är en smaksak men jag hade nog valt Hd5970. Om du använder datorn till mycket annat än spel får du glädje av tystnaden och den extremt låga ström/värmeutvecklingen i vardagsanvändandet. En SLI rigg på GTX4xx är lättare att rekommendera om den enbart skall vara till spel.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av tannat:

Tänker du köra HD5970 på stock klock är GTX470 sli snabbare men HD5970 är egentligen gjort för att köras på HD5870 klock. Då är HD5970 snabbare.

HD5970 är svalare, drar mindre ström. Är physx viktigt för dig så är nog sli med ett extra kort en bättre lösning. Fast nu tänkte du göra dig av med GTS250.

Det är en smaksak men jag hade nog valt Hd5970. Om du använder datorn till mycket annat än spel får du glädje av tystnaden och den extremt låga ström/värmeutvecklingen i vardagsanvändandet. En SLI rigg på GTX4xx är lättare att rekommendera om den enbart skall vara till spel.

Inte för att starta Flame Wars här nu tannat

Men vad säger att man måste köra GTX 470 SLI på stock?
värmeutveklingen är inte större än den var på mina tidigare GTX 275 SLI så den är inget bekymmer...

Edit: glömde tilläga att grafikkortsfläktarna är så gott som ljudlösa i idle, chassifläktarna i Antec 1200 låter mer... men visst hörs dom under längre tids full load i nåt tungrott spel...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Det är väl inget att diskutera egentligen,
om pengar inte spelar nån roll så kommer GTX 470 SLI att utprestera 5970 vilken dag som helst....

Om nån med 5970 tycker annorlunda så kan vi ju tävla i att posta lite bench

Köp ett till,
jag blir fortfrande förvånad över prestandan i nya applikationer (mest spel) som jag kör..
Skalar väldigt bra vid överklockning också

Ska jag köra SLI måste jag ha ett nytt nätagg plus ett lite luftigare chassi först då de jag har är väldigt trångt. Men jag känner inget riktigt behov av SLI än, 470 klarar ju i stort sätt av alla spel idag på max. Det enda som suger kraft ur 470 är 3D Vision, halverar ju FPSen och ibland lite till :S Lättdrivna spel som L4D2 är ju inga problem, men tyngre spel som Metro 2033 (som dessutom är 3D Ready) är ju bara att glömma med maxad grafik.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Ska jag köra SLI måste jag ha ett nytt nätagg plus ett lite luftigare chassi först då de jag har är väldigt trångt. Men jag känner inget riktigt behov av SLI än, 470 klarar ju i stort sätt av alla spel idag på max. Det enda som suger kraft ur 470 är 3D Vision, halverar ju FPSen och ibland lite till :S Lättdrivna spel som L4D2 är ju inga problem, men tyngre spel som Metro 2033 (som dessutom är 3D Ready) är ju bara att glömma med maxad grafik.

Jag har inte spelat Metro 2033 än, men planerar att göra det (har spelet hemma)
ganska säker på att jag kommer kunna maxa grafiken i 1900x1200 full AA samt AF,
om inte så klockar jag korten tills jag kan..:)

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Inte för att starta Flame Wars här nu tannat

Men vad säger att man måste köra GTX 470 SLI på stock?
värmeutveklingen är inte större än den var på mina tidigare GTX 275 SLI så den är inget bekymmer...

Obefintlig överklockningspotential för att GTX470 har konstaterats defekta 2 gånger innan specifikationen sänkts så pass mycket att den fått godkänt? Visst finns det exemplar som klarade frekvensen för GTX480 men failade på antalet cores, men det är inget man ska ta för givet vid inköp.
512 cores test - fail
480 cores 715 MHz test - fail
448 cores 600 MHz test - ok

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Obefintlig överklockningspotential för att GTX470 har konstaterats defekta 2 gånger innan specifikationen sänkts så pass mycket att den fått godkänt? Visst finns det exemplar som klarade frekvensen för GTX480 men failade på antalet cores, men det är inget man ska ta för givet vid inköp.
512 cores test - fail
480 cores 715 MHz test - fail
448 cores 600 MHz test - ok

Ähh ta och lägg ner nu! Har inga som hels problem att klocka upp mina kort 800MHz+ kolla runt lite så ser du att GF100 kretsarna är väldigt lätt klockade.
Hardware guy - FAIL!!

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Obefintlig överklockningspotential för att GTX470 har konstaterats defekta 2 gånger innan specifikationen sänkts så pass mycket att den fått godkänt? Visst finns det exemplar som klarade frekvensen för GTX480 men failade på antalet cores, men det är inget man ska ta för givet vid inköp.
512 cores test - fail
480 cores 715 MHz test - fail
448 cores 600 MHz test - ok

Precis sådär har det alltid fungerat med grafikkort samt CPUer
Intel gör likadant vissa blir 975 andra 930 och till sist 920
hur många skrämmer inte upp sina 920 till 4 GhZ ändå??

Gå in och läs Nvida tråden på overclockers forum så ser du va de här korten klarar,
jag skulle säga att i princip 99% av korten klarar 700 på core för de mesta på Stock voltage..

jag har haft mina uppe i core 860 (600 stock) vad e de GTX 480 har för klockfrekevens ja just de 700
1000 minne 4GHZ effektivt (837 stock)
och jag kör SLI..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Inte för att starta Flame Wars här nu tannat

Men vad säger att man måste köra GTX 470 SLI på stock?
värmeutveklingen är inte större än den var på mina tidigare GTX 275 SLI så den är inget bekymmer...

Edit: glömde tilläga att grafikkortsfläktarna är så gott som ljudlösa i idle, chassifläktarna i Antec 1200 låter mer... men visst hörs dom under längre tids full load i nåt tungrott spel...

Nej låt oss undvika flamewars

Du har säkert rätt, men Gtx275 drar också bara lite mindre än HD5970:

Överhuvudtaget verkar GTX4xx seriens kort variera väldigt mycket i strömhunger och värmeutveckling från kort till kort. Du ser att Anands GTX470 inte drar mer än 190W medan siffrorna i övriga tester brukade ligga mellan 200 till 270W. Tittar man runt på tester så ser man att det varierar stort mellan resultaten, även för GTX480 och nu GTX465. Mycket mer än det brukar, beroende på mätteknik etc.

Du kanske helt enkelt hade tur med dina och fick några som drar ganska som Anandtechs exemplar

Vem vet.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b0ck3n:

Jag är oerhört tacksam för allas personliga åsikter, men också för underlag i form utav tester/recensioner eller egen erfarenhet, gällande prestanda, temperaturer och ljudnivå - strömförbrukning är mindre intressant för mig.

Skrivet av tannat:

Nej låt oss undvika flamewars

Ni håller redan på och startar ett. Dessutom är inte TS intresserad av ström, temp elelr ljudnivå.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Obefintlig överklockningspotential för att GTX470 har konstaterats defekta 2 gånger innan specifikationen sänkts så pass mycket att den fått godkänt? Visst finns det exemplar som klarade frekvensen för GTX480 men failade på antalet cores, men det är inget man ska ta för givet vid inköp.
512 cores test - fail
480 cores 715 MHz test - fail
448 cores 600 MHz test - ok

GeForce GTX 470 videocard
Radeon HD 5970 videocard

GTX 470 har en avrage oc på 31,3%.
HD 5970 har en avrage oc på 27,1%.

Alltså borde man kunna trycka ut mer prestanda ur 470'orna vid OC än 5970'an. Har även för mig att jag läst att fermi scale'ar bättre än HD5XXX vid OC, kan dock mycket väl ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Ni håller redan på och startar ett. Dessutom är inte TS intresserad av ström, temp elelr ljudnivå.

Jag läste det som att han var intresserad av temperatur och ljudnivå men inte strömförbrukning. Mitt misstag. Sen går ju värmeutveckling och strömförbrukning hand i hand iofs...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

GeForce GTX 470 videocard
Radeon HD 5970 videocard

GTX 470 har en avrage oc på 31,3%.
HD 5970 har en avrage oc på 27,1%.

Alltså borde man kunna trycka ut mer prestanda ur 470'orna vid OC än 5970'an. Har även för mig att jag läst att fermi scale'ar bättre än HD5XXX vid OC, kan dock mycket väl ha fel.

Fett dålig överklock på 5970. 5970 kan lätt slå gtx 470 i överklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Fett dålig överklock på 5970. 5970 kan lätt slå gtx 470 i överklock.

hwbot är väll den bästa källan vi har får sådan här statistik, eller har du någon bättre källa? Eller kommer dina påståenden ur tomma intet?

Permalänk
Medlem

För att klargöra lite så är jag intresserad utav allt förutom strömförbrukning, jag vet att mitt Corsair TX 750 kommer orka driva systemet, sen får räkningen se ut som den vill i slutet av månaden

Jag är van vid ATI och har erfarenhet av att klocka dessa, men när det gäller Nvidia så är jag fullständigt grön. Vilken mjukvara ska man använda sig av? Vill gärna ha möjlighet till övervoltning, sen gör det inget om det finns något program som är lite mer användarvänligt än RT - t.ex. såg ju Xtreme Tuner HD fräckt ut, men om det verkligen fungerar stabilt är ju en annan femma.

Tack för alla svar såhär långt!

edit: måste säga att ATI känner sig på tok för kaxiga med tanke på hur benchmarks och reviews börjar se ut med senare drivare och dylikt, de ökar ju priserna på alla sina modeller istället för att gå nedåt :s

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att Nvidia är sjukt underskattade på det här forumet för tillfället, förmodligen för att de flesta som är aktiva postare sitter på ATIs senaste kort och känner sig tvungna att försvara sina inköp.

Jag klockade mitt GTX470 lite lätt så att det gav bättre score i Vantage än vad GTX480 gör = prisvärd klock, enda svaret jag fick var att det helt enkelt inte kan stämma fast det stämmer alldeles utmärkt, det säger en hel del om vilka svar man kan förvänta sig på Swec just nu ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Båda alternativen verkar ge bra resultat. Själv hade jag (om jag var tvungen att välja på just någon av de två) valt 5970 p.g.a. lägre värmeproduktion. Hade jag inte varit tvungen hade jag nog valt något helt annat, t.ex. ett 5850.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Jag kan bara säga att Nvidia är sjukt underskattade på det här forumet för tillfället, förmodligen för att de flesta som är aktiva postare sitter på ATIs senaste kort och känner sig tvungna att försvara sina inköp.

Jag klockade mitt GTX470 lite lätt så att det gav bättre score i Vantage än vad GTX480 gör = prisvärd klock, enda svaret jag fick var att det helt enkelt inte kan stämma fast det stämmer alldeles utmärkt, det säger en hel del om vilka svar man kan förvänta sig på Swec just nu ...

Jag kan bara hålla med,
De flesta recensioner som kom på GTX 4xx-serien i Mars var oehört negativa, och gjorde mig tveksam till inköp, detta föll också alla ATI fanboys rakt i händerna när de skulle försvara sina inköp av ATIs 5xxx-serie...

Nu när jag själv skaffat GTX 470 så kan jag ju bara säga att
1. de går inte lika varma som recensionerna gett sken av
2. de är inte lika högljudda som recensionerna gjorrt sken av
3. de klockar bättre än mina tidigare GTX 275or, och skalar bra vid klock
4. ger en jävla prestandaskjuts i nya DX11 spel..

De som skriker mest om
värmeutvekling, strömhunger, fläkljud etc
är ATI folk som aldrig har sett eller än mindre kört Fermi själva...

Det har blivit en oerhörd Anti Nvidia stämmning här på forumet...
Vilket är lite tråkigt, tänk om ATI folk kunde förstå att de behövs flera tillverkare för att hålla konkurensen och utveklingen på en sund nivå...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Förmodligen klockar ett hd5970 ganska mycket bättre än gtx470. Hd5970 är ju två stycken nedklockade hd5870 (nedklockade för att inte dra för mycket ström). Därför kommer de klocka lika bra som hd5870, alltså först upp till hd5870s nivå, och sedan en bra bit till. Det är ju hd5870 som har världsrekordet i 3d-mark, där ger deras klockade hd5870 mer prestanda än klockade gtx480! Så att hd5970 klockar bättre än gtx470 är väl ganska självklart.

Så ska du klocka så välj hd5970..

Sen kommer väl ditt 750w nätagg få kämpa ganska friskt med 2st gtx470 = högt fläktljud. Ingen aning om hur fläkten på hd5970 låter. HD5870 är ju ganska mycket tystare än fermi, men eftersom hd5970 är dubbelkort så bör det låta lite mer, alltså likvärdigt med hd470, men det har jag ingen aning om..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Då skulle du se hur mycket GTX4xx korten "underskattas" på större internationella forum. Jämfört med de forumen så överskattas snarare GTX4xx serien för vad den går för här.

Och sen det gamla argumentet för att försvara sitt inköp? Om det gäller så gäller det för båda företagen (Är det det inte det du sysslar med så aktivt på det här forumet isf?) men hur många övriga bryr sig egentligen om att "försvara" ett inköp för futtiga 3500:-?

Fan, jag köpte LP skivor för mer än det bara den senaste månaden. Det är svårare att försvara

Jag tror att de flesta har bra koll, tar allt med en nypa salt och med sunt förnuft. Tyvärr gör det att en minoritet här tjatar om att hela forumet är Ati-belastat.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Då skulle du se hur mycket GTX4xx korten "underskattas" på större internationella forum. Jämfört med de forumen så överskattas snarare GTX4xx serien för vad den går för här.
blahblahblah en del text...

Fan, jag köpte LP skivor för mer än det bara den senaste månaden. Det är svårare att försvara
blahblah lite mer test.

Inte alls svårt att försvara köp av LP Om nån käftar med dej angående LP skivor så ställer jag mej framför dej hahaha

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

470 SLI
Mindre strul

Nackdelar:
Dubbelmackor har en tendens att strula mer
PhysX är inget som garanterat fungera med detta kort i kommande uppdateringar. Kanske finns det något sätt att kringgå spärren, men varför ens lägga ner kraft och energi på de då 5970 ändå presterar sämre än 470SLI?

Varför skulle gtx470 sli ge mindre strul??
Sen angående physx, jag kör själv radeon hd5770 tillsammans med ett geforce 9800gt och physx fungerar galant. Är inte direkt svårt att lösa, söm på "physx hack". hd5970 + physx kort bör ju ge mer prestanda än gtx470 sli, eftersom hd5970 kan lägga all sin kraft på grafiken, medans gtx470 även måste rendera fysiken, vilket ger prestandaförlust.

Värt att tänka på är att physx nu mera verkar fungera bra på processorn! Har man inget nvidia-kort så körs ju physx på processorn, detta gav i gamla spel en prestanda förlust vilket gjorde spelet ospelbart. Detta var för att physx kördes på en enda kärna - samma kärna som var upptagen med att sköta själva spelet. I t.ex metr 2033 så flyter physx mycket fint på processorn, eftersom det numera körs flertrådat och kan använda alla processorns kärnor!

Men men, om du skiter HELT i vad pengar och vad prisvärdhet heter så kan du välja fermi!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Om du vill ha en drift säker rigg under spelande så skulle jag välja GTX470 då nvidia har mycket drift säkra drivrutiner.
ATI bara crashar under spelande har jag upplevt så jag röstade på gtx470

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Inte alls svårt att försvara köp av LP Om nån käftar med dej angående LP skivor så ställer jag mej framför dej hahaha

Tack support är alltid bra:-)

Du bor i osby, pm skickat.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Varför skulle gtx470 sli ge mindre strul??
Sen angående physx, jag kör själv radeon hd5770 tillsammans med ett geforce 9800gt och physx fungerar galant. Är inte direkt svårt att lösa, söm på "physx hack". hd5970 + physx kort bör ju ge mer prestanda än gtx470 sli, eftersom hd5970 kan lägga all sin kraft på grafiken, medans gtx470 även måste rendera fysiken, vilket ger prestandaförlust.

Värt att tänka på är att physx nu mera verkar fungera bra på processorn! Har man inget nvidia-kort så körs ju physx på processorn, detta gav i gamla spel en prestanda förlust vilket gjorde spelet ospelbart. Detta var för att physx kördes på en enda kärna - samma kärna som var upptagen med att sköta själva spelet. I t.ex metr 2033 så flyter physx mycket fint på processorn, eftersom det numera körs flertrådat och kan använda alla processorns kärnor!

Men men, om du skiter HELT i vad pengar och vad prisvärdhet heter så kan du välja fermi!

Skrivet av Devrer:

Varför skulle gtx470 sli ge mindre strul??
Sen angående physx, jag kör själv radeon hd5770 tillsammans med ett geforce 9800gt och physx fungerar galant. Är inte direkt svårt att lösa, söm på "physx hack". hd5970 + physx kort bör ju ge mer prestanda än gtx470 sli, eftersom hd5970 kan lägga all sin kraft på grafiken, medans gtx470 även måste rendera fysiken, vilket ger prestandaförlust.

Värt att tänka på är att physx nu mera verkar fungera bra på processorn! Har man inget nvidia-kort så körs ju physx på processorn, detta gav i gamla spel en prestanda förlust vilket gjorde spelet ospelbart. Detta var för att physx kördes på en enda kärna - samma kärna som var upptagen med att sköta själva spelet. I t.ex metr 2033 så flyter physx mycket fint på processorn, eftersom det numera körs flertrådat och kan använda alla processorns kärnor!

Men men, om du skiter HELT i vad pengar och vad prisvärdhet heter så kan du välja fermi!

Av vad jag har hört så har inte PhysX hacket funkat helt felfritt, och jag undrar verkligen hur de funkar i dom tyngsta PhysX-liren (Metro 2033 och Batman: Arkham Asylum är verkligen inte några utav dom).

En bra CPU duger verkligen inte till krävande PhysX-effekter, inte ens dom värsta i7orna klarar de särskilt bra. Att de funkar med CPU i Metro beror på att effekterna är klen och väldigt lågupplösta.

Testa PhysX FluidMark och kör de med CPU så ska du se att den börjar gå på knä ganska snabbt medans en GPU lätt kommer upp i max antal partiklar (120k om jag inte minns fel) utan problem.

5970+PhysX kan säkert ge bättre prestanda i PhysX-spel, men de beror väl på hur många CUDA-kärnor som finns tillgängligt och hur många kärnor som krävs av spelet också. 470SLI har 896 totalt och påverkar inte lika mycke av prestandaförlust som tidigare Geforce.

Har man ett 5970 redan så är de ju bra att ett PhysX hack finns, dock så garanterar detta varken stabilitet eller att de kommer funka i framtiden. Skulle jag satsa på PhysX så skulle jag inte välja denna lösning, mest för att de inte är en officiell lösning utan ett hack som Nvidia kan komma att spärra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nej, jag har också hört att physx med radeon/nvidia har kunnat vara ganska struligt så en ren nvidiarigg kan vara att föredra om Physx är väldigt viktigt för någon. Tydligen kommer nvidia i framtiden att låta betadrivrutiner tillåta att ett nvidiakort användas i en dator med Ati hårdvara. Dock inte WHQL. Framtiden är lite skakig med supporten isf dock och sen får man se om det blir något av physx.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Kör quad gtx 480, jag har hört att det presterar bra
Allting handlar om hur mycket pengar man kan plöja ner i sin burk. Jag valde 5970 eftersom prestanda/pris passade mig. Det fanns bättre alternativ som jag kunde ha valt, men ekonomin sa sitt.

Skrivet av pierretox:

Det har blivit en oerhörd Anti Nvidia stämmning här på forumet...
Vilket är lite tråkigt, tänk om ATI folk kunde förstå att de behövs flera tillverkare för att hålla konkurensen och utveklingen på en sund nivå...

Dagens sanning. Dock så går det i vågor då det var en annan typ av stämning på forumet för några år sedan.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm