Varför Quad core?
Detta är inget jag behöver hjälp om, tänkte bara dela mina erfarenheter.
Quad core
Pros:
-Fyra kärnor
-Köper du Intels från i7serien kommer du dessutom få HTT på varje kärna, vilket gör att du kan se 8, eller 12 bars i din task manager(E-penis). (Vet dock inte om detta gäller för budgetversionen som är tänkt för överklockning)
-Galet bra i vissa spel
-Du kan enkelt dela upp t.ex en virus scan på kärna 4 och jobba ostört sen(detta gör skillnad eftersom 80% av dina program du kör kommer att använda endast kärna 0(kärna #1 alltså), och därav kommer den att belastas och programmen förstår inte att det finns 3 andra kärnor lediga, därav upplevs allting som trögare än vad det egentligen kan vara).
Cons:
-Kräver ett saftigare grafikkort i äldre spel, då de inte kan utnyttja alla kärnor, vilket ger dig sämre prestanda med tanke på att den dual core oftast har bättre klockade kärnor än en quad.
-Lägre clocks på kärnorna
-Windows stöder inte quads fullt ut ännu(inte ens windows 7), men de planeras att läggas ut en form av uppdatering som kommer att fixa detta
-Fler kärnor att hålla koll på(/sarcasm)
Jag kan ge ett exempel där Quad core är helt underbart:
Assassin's Creed I&II vs. World of Warcraft & Grand Theft Auto: San Andreas
De två sistnämnda spelen kan jag inte maxa grafiker på pga av mitt dåliga val av grafikkort-5450-. Assassin's Creed, både ettan och tvåan, kan jag dock maxa med 20 - 30 fps tack vare att spelen älskar quad cores.
Hur kommer detta sig? Jo, WoW använder bara ~1½ kärna, resten är upp till grafikkortet, som inte hanterar situation speciellt bra. Jag får dra ner allt som inte är nödvändigt. T.ex view distance, enviroment detail, ground clutter radius och sådant som laddar objekt längre bort än jag är. AA fungerar dock fint på 4x.
GTA: SA då? Nej du. FX quality på högsta och ingen AA alls. Annars blir det jobbigt. Ännu en gång så är det spelet som inte använder alla kärnor, faktum är att det använder bara en. Och eftersom jag gick ifrån ett 7600 GS till ett 5450 var det inte någon större uppgradering. Processorn jag gick ifrån däremot var en Intel P4, som hade mera FSB än den där enstaka kärnan(har hört att AMD kör på en slags FSB på varje kärna(4x 200 MHz i mitt fall), rätta mig om jag har fel) GTA: SA använder och lika mycket L2 cache samt samma clockspeed. Med andra ord så har jag inte förbättrat ett skit här, det är ungefär precis samma sak.
När jag spelar Assassin's Creed dock, som är otroligt vackert på max, maxar jag det lätt. Och här använder spelet alla 4 kärnor. Se på fan, vilken skillnad. Spelet ska ju i teorin vara mer krävande, ändå det här?
Jo, det finns både ups and downs med med Quad cores, skriv om era egna upplevelser här också, tack (:
PS. Quad, inte Hexacore nu, kom ihåg det.