Permalänk
Moderator
Testpilot

GeForce GTX 465 - Preview

Tja,

snubbla på en Preview av nya kommande GTX 465 på XbitLabs.com.

Nvidia GeForce GTX 465 Preview: Worthy Successor or a Weak Link? - X-bit labs

Tyvärr inte särskilt imponerande, med en prislapp strax under HD5850 och en prestanda som i majoriteten av fallen är bra under HD5850 så går det inte ihop riktigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Testet är snart en vecka gammal och har redan publicerats här i forumet. Och nej den imponerar inte särskilt mycke. Vad som dock inte framgår nå vidare bra i testet är att dom testade på dom gamla drivrutinerna, ett nytt test med 257.15 lär visa bättre resultat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Testpilot

Sökte i forumet och hittade ingen diskussion så jag valde att publicerade, men som sagt, testet var visst en vecka gammalt.

Jag har störe förhoppningar på GF104. GTX 465 är lite som HD5830, en stor handikappad kärna som dras med storebrors nackdelar och få av dess fördelar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om priset för två blir under ett GTX480 kan den vara intressant att köra SLi, eftersom det i de flesta fall bör bli snabbare än ett GTX480 och en hel del billigare än GTX470 SLi. Inte totalt värdelöst ur det perspektivet, eftersom SLi ofta fungerar bättre än Crossfire i riktiga spel.

Men visst, de vill bara bli av med defekta kärnor, det är GF104 som är den intressanta när den kommer. Mindre chip = billigare + svalare. Och kanske särskilt i SLi då.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Värdelöst -.-

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av the squonk:

Om priset för två blir under ett GTX480 kan den vara intressant att köra SLi, eftersom det i de flesta fall bör bli snabbare än ett GTX480 och en hel del billigare än GTX470 SLi. Inte totalt värdelöst ur det perspektivet, eftersom SLi ofta fungerar bättre än Crossfire i riktiga spel.

Men visst, de vill bara bli av med defekta kärnor, det är GF104 som är den intressanta när den kommer. Mindre chip = billigare + svalare. Och kanske särskilt i SLi då.

Definiera riktiga spel, och den senaste recensionen jag läste så är skalar CrossFire snäppet bättre än SLI, att SLI skalar bättte är en myt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Definiera riktiga spel, och den senaste recensionen jag läste så är skalar CrossFire snäppet bättre än SLI, att SLI skalar bättte är en myt.

Jasså? Det här testet säger de motsatta
GeForce GTX 465 SLI review

Att SLI skalar bättre är verkligen ingen myt, de är ett faktum och har alltid varit de.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

I alla tester jag har sett så skalar GTX4X0 serien bättre än Radeon 5XX0.

Jag undrar om skalningen inte beror på hur arkitekturen är uppbyggd.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gender Bender:

Jasså? Det här testet säger de motsatta
GeForce GTX 465 SLI review

Att SLI skalar bättre är verkligen ingen myt, de är ett faktum och har alltid varit de.

Nej det är inte sant, det är en myt och du börjar mer och mer likna ett grönt troll i mina ögon. Fortsätt inte ödsla min tid med dina subjektiva åsikter om de inte har substans.

Jag kan inte gå in och titta på det testet du länkar till eftersom det är blockat på jobbet men jag kan hänvisa till en mycket trovärdig sida, detta är inte med de nya drivrutinerna men så stor skillnad lär det inte vara så att SLI skulle vara bättre rätt över hela brädet. Snarare skulle en objektiv bedöming vara att de skalar rätt snarlikt.

Citat:"Let’s start off with the average framerates. Here, it is quite obvious that in most situations Crossfire is able to scale much better than its SLI counterpart. As we saw in the tests, this allowed the HD 5850 to nearly catch up to the GTX 470 when both were paired up with one of their siblings. There are certain resolutions that SLI is able to surge ahead and it is very important to remember that SLI is still an extremely scalable solution. The only problem NVIDIA has is that their strong performance is simply overshadowed by a strong showing by ATI.

Minimum framerate scaling is about even on average but ATI still has a lead over NVIDIA. This means the GTX 470 was able to hold onto its significant lead in this category for most (but not all) games.

The one important thing to take away from these tests is NVIDIA’s supposed driver immaturity. We expect performance in some of these games to take a (hopefully) leap with upcoming driver releases but since NVIDIA only posts WHQL-certified drivers once every quarter, it may be a while until we see increases for most games."

Källa: NVIDIA GeForce GTX 470 SLI Review - Page 16

Skrivet av Herr Kantarell:

I alla tester jag har sett så skalar GTX4X0 serien bättre än Radeon 5XX0.

Jag undrar om skalningen inte beror på hur arkitekturen är uppbyggd.

Skalningen beror snarare på drivrutinsnivå, det är ingeting som talar för att SLI skulle skala bättre i den arkitekturella uppbyggnaden av GF100 kontra RV870.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej det är inte sant, det är en myt och du börjar mer och mer likna ett grönt troll i mina ögon. Fortsätt inte ödsla min tid med dina subjektiva åsikter om de inte har substans.

Jag kan inte gå in och titta på det testet du länkar till eftersom det är blockat på jobbet men jag kan hänvisa till en mycket trovärdig sida, detta är inte med de nya drivrutinerna men så stor skillnad lär det inte vara så att SLI skulle vara bättre rätt över hela brädet. Snarare skulle en objektiv bedöming vara att de skalar rätt snarlikt.

Citat:"Let’s start off with the average framerates. Here, it is quite obvious that in most situations Crossfire is able to scale much better than its SLI counterpart. As we saw in the tests, this allowed the HD 5850 to nearly catch up to the GTX 470 when both were paired up with one of their siblings. There are certain resolutions that SLI is able to surge ahead and it is very important to remember that SLI is still an extremely scalable solution. The only problem NVIDIA has is that their strong performance is simply overshadowed by a strong showing by ATI.

Minimum framerate scaling is about even on average but ATI still has a lead over NVIDIA. This means the GTX 470 was able to hold onto its significant lead in this category for most (but not all) games.

The one important thing to take away from these tests is NVIDIA’s supposed driver immaturity. We expect performance in some of these games to take a (hopefully) leap with upcoming driver releases but since NVIDIA only posts WHQL-certified drivers once every quarter, it may be a while until we see increases for most games."

Källa: NVIDIA GeForce GTX 470 SLI Review - Page 16

Citat:

Finally we have a quick look at SLI/CF performance. CF seems to exacerbate the video RAM limitations of the 5000 series, resulting in the GTX 480SLI coming in even farther ahead of the 5870CF. Even at lower resolutions SLI seems to be scaling better than CF.

NVIDIA?s GeForce GTX 480 and GTX 470: 6 Months Late, Was It Worth the Wait? - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Moderator
Testpilot

Var det här beviset på att SLI skalar bättre och alltid har gjort det eller vad var det här?

När ska ni ge er? SLI och CF skalar extremt väl, SLI vinner ibland CF vinner ibland, när vissa drivrutiner har släppts så vinner ena sidan av lägret och andra gången andra sidan men att påstå att SLI skalar bättre och alltid har gjort det är att resonera som ett barn, och det klarar jag mig utan.

Jag diskuterar gärna med personer som har en vidsynt bild av verkligheten och kan diskutera objektivt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det enda som kan motivera GTX 465 är att man tydligen kan flasha dom till 470-kort.

Google Translate

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

..men jag kan hänvisa till en mycket trovärdig sida

Källa: NVIDIA GeForce GTX 470 SLI Review - Page 16

Säkerligen en trovärdig sida men inte aktuell längre.

Ta tester med de nyaste drivrutinerna, till exempel från Xbitlabs, Anandtech, Tomshardware så ser siffrorna annorlunda ut.

Hittar ett test, dock inte med Nvidias nya drivisar (kanske inte ATis heller?). Vi vet att Nvidias nya drivrutiner boostar SLI- prestandan en del:
Overclocked: Our Custom Radeon HD 5870 Roundup - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

EDIT: När man tittar närmare så skiljer det markant mellan SLO vs CF- i detta test.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Var det här beviset på att SLI skalar bättre och alltid har gjort det eller vad var det här?

De där testet bevisar ju egentligen ingenting om hur 400-serien presterar i SLI idag. Senaste drivrutinen boostade SLI väldigt mycke.

I Guru3d's 465 SLI review ser man framförallt hur bra 470 skalar jämfört med 5850 och 5870.
GeForce GTX 465 SLI review

Fast visst varierar de, ibland skalar ju CF faktiskt bättre än SLI, men i slutändan så är SLI bättre att satsa på om man ska insistera på att köra två kort.

Skrivet av Korgan:

Det enda som kan motivera GTX 465 är att man tydligen kan flasha dom till 470-kort.

Google Translate

Undrar hur de funkar om man har ett original 470 och ett moddat 465@470 i SLI? Kanske är dumt att testa?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad ni båda presenterar är för mig inget bevis på att SLI alltid har presterat bättre, med nya drivrutinen från nVidia så skalar SLI snäppet bättre innan gjorde CF det.

Sen så kommer det också ner till vilka spel som testas, t.ex. så har nVidia generellt snabbare stöd för nyare spel m.m.

Det är en katt och råtta lek helt enkelt, ingen teknik är att föredra över den andra förutom vid enstaka tillfällen i tiden, då något av företaget trollat med drivrutinerna. Att ATi ska ha sämre drivrutiner än sin motpart är helt klart en seglivad myt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Vad ni båda presenterar är för mig inget bevis på att SLI alltid har presterat bättre, med nya drivrutinen från nVidia så skalar SLI snäppet bättre innan gjorde CF det.

Sen så kommer det också ner till vilka spel som testas, t.ex. så har nVidia generellt snabbare stöd för nyare spel m.m.

Det är en katt och råtta lek helt enkelt, ingen teknik är att föredra över den andra förutom vid enstaka tillfällen i tiden, då något av företaget trollat med drivrutinerna. Att ATi ska ha sämre drivrutiner än sin motpart är helt klart en seglivad myt.

Fast den här diskussionen har förts i nästan 5 år så länge jag har existerat här på Sweclockers och det har nästan alltid varit så att SLI har skalat bättre än CF i större delen av spelen. Om det beror på optimeringar där Nvidia har tryckt på spelbolagen eller inte kan diskuteras i evigheter.

SLI var då till för ett tag sedan en mer mogen funktion vilket både du och jag samt de äldre rävarna här inne vet.

ATi har inga konstiga drivrutiner för Windows. De skalar bara och ofta inte lika bra som Nvidias motsvarigheter överlag om man ser till 5 år tillbaka till nu, inte idag heller för den delen.

Söker du i forumet och går tillbaka några år och framåt så kommer du se samma sak.

Vi har haft denna diskussionen tidigare och jag vet har presenterat, som jag alltid brukade göra, massa länkar som visar på att SLI överlag har fungerat bättre samt presterat bättre mot sina konkurrenter, i majoriteten spel man har testat som de olika testsidorna har visat på. Google är gratis och söker du lite så finner du. Grejen är att du vet om detta Dino, så många gånger vi har diskuterat detta. Så jag förstår inte ens varför vi för denna diskussionen. Detta är ingen nyhet och har aldrig varit.

EDIT:
Får väl länka lite tester, tänkte att det inte behövs. Dels för att jag har trovärdigheten bland medlemmarna på sidan (inkl dig antar jag) och dels för att detta inte är någon nyhet. Men jag gör det i alla fall och för sakens skull. Finns säkert andra som har nytta av länkarna.

Jag vill bara poängtera att testerna har inte ens nyttjar Nvidias senaste drivrutiner där man "trollat" så att SLI- prestandan har höjts en del, rätt mycket i vissa spel:
Overclocked: Our Custom Radeon HD 5870 Roundup - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Nästa test har vi en AVG-FPS- jämförelse bland 6 olika spel i hög upplösning mellan två GTX 480 och två HD5870.
Även om ett GTX 480 presterar bättre än ett HD5870 är det intressant och se tidigare i testet (kommer länka till det också) om hur det skiljer mellan ett vardera kort. Det vi ser är att det skiljer mindre mellan ett kort VS ett kort mot två kort VS två kort.
Det vill säga att enligt testet så skalar SLI rätt mycket bättre:

Här har ni hela testet från början av MAJ:
Benchmark Results: Crysis : The GeForce GTX 480 Update: 3-Way SLI, 3D Vision, And Noise

Som Gender Bender ovan länkade, ser man hur SLi presterar bättre än Crossfire:
GeForce GTX 465 SLI review

Här kan vi ta gamla goda tidens SLI vs CF prestandatest:
GeForce 7900 GX2/7950 GX2 Quad SLI Performance Update

Samma sak här. Dessutom presterade ett HX1900XTX under den perioden med de drivrutinerna bättre än 7900GTX, som du säkert kommer ihåg.

EDIT:

Ett par gammalt test:
Grudge Match: Triple Nvidia SLI vs. Triple ATI Crossfire - Features at GameSpot

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av AlbinLoan:

Fast den här diskussionen har förts i nästan 5 år så länge jag har existerat här på Sweclockers och det har nästan alltid varit så att SLI har skalat bättre än CF i större delen av spelen. Om det beror på optimeringar där Nvidia har tryckt på spelbolagen eller inte kan diskuteras i evigheter.

SLI var då till för ett tag sedan en mer mogen funktion vilket både du och jag samt de äldre rävarna här inne vet.

ATi har inga konstiga drivrutiner för Windows. De skalar bara och ofta inte lika bra som Nvidias motsvarigheter överlag om man ser till 5 år tillbaka till nu, inte idag heller för den delen.

Söker du i forumet och går tillbaka några år och framåt så kommer du se samma sak.

Vi har haft denna diskussionen tidigare och jag vet har presenterat, som jag alltid brukade göra, massa länkar som visar på att SLI överlag har fungerat bättre samt presterat bättre mot sina konkurrenter, i majoriteten spel man har testat som de olika testsidorna har visat på. Google är gratis och söker du lite så finner du. Grejen är att du vet om detta Dino, så många gånger vi har diskuterat detta. Så jag förstår inte ens varför vi för denna diskussionen. Detta är ingen nyhet och har aldrig varit.

EDIT:
Får väl länka lite tester, tänkte att det inte behövs. Dels för att jag har trovärdigheten bland medlemmarna på sidan (inkl dig antar jag) och dels för att detta inte är någon nyhet. Men jag gör det i alla fall och för sakens skull. Finns säkert andra som har nytta av länkarna.

Jag vill bara poängtera att testerna har inte ens nyttjar Nvidias senaste drivrutiner där man "trollat" så att SLI- prestandan har höjts en del, rätt mycket i vissa spel:
Overclocked: Our Custom Radeon HD 5870 Roundup - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Nästa test har vi en AVG-FPS- jämförelse bland 6 olika spel i hög upplösning mellan två GTX 480 och två HD5870.
Även om ett GTX 480 presterar bättre än ett HD5870 är det intressant och se tidigare i testet (kommer länka till det också) om hur det skiljer mellan ett vardera kort. Det vi ser är att det skiljer mindre mellan ett kort VS ett kort mot två kort VS två kort.
Det vill säga att enligt testet så skalar SLI rätt mycket bättre:
http://media.bestofmicro.com/Z/I/246222/original/Average%20FP...

Här har ni hela testet från början av MAJ:
Benchmark Results: Crysis : The GeForce GTX 480 Update: 3-Way SLI, 3D Vision, And Noise

Som Gender Bender ovan länkade, ser man hur SLi presterar bättre än Crossfire:
GeForce GTX 465 SLI review

Här kan vi ta gamla goda tidens SLI vs CF prestandatest:
GeForce 7900 GX2/7950 GX2 Quad SLI Performance Update

Samma sak här. Dessutom presterade ett HX1900XTX under den perioden med de drivrutinerna bättre än 7900GTX, som du säkert kommer ihåg.

Jo då, detta har stöts och blöts många gånger, jag vet inte om vi direkt har diskutera SLI-skalning tidigare, möjligt jag minns faktiskt inte.

Poängen i det hela är att SLI-skalningen har alltid varit ett hett ämne och den allmänna uppfattningen är att SLI är mer "mogen" och skalar bättre än CF överlag. Varför jag anser detta vara en myt är för att ofta får man se recensionen med kryddade spel, där t.ex. det är allmänt kännt att nVidias arkitektur presterar bättre och att SLI överlag skalar bättre, utan att detta nämns. Med den senaste diskussionen om nVidias "blacklistning" och ur de inte vill vissa testsiter att testa deras kort så är det inte osannolika scenarion.

Vad som också ter märkligt i det hela är att Hardwarecanucks t.ex. får en helt annan verklighet än Tomshardware, båda två testade innan nya drivrutinen från nVidia.

Ursäkta mitt korta svar men jag sitter på jobbet och har inte tid att utveckla mer än så.

Förresten varför har du bytt nick?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jo då, detta har stöts och blöts många gånger, jag vet inte om vi direkt har diskutera SLI-skalning tidigare, möjligt jag minns faktiskt inte.

Poängen i det hela är att SLI-skalningen har alltid varit ett hett ämne och den allmänna uppfattningen är att SLI är mer "mogen" och skalar bättre än CF överlag. Varför jag anser detta vara en myt är för att ofta får man se recensionen med kryddade spel, där t.ex. det är allmänt kännt att nVidias arkitektur presterar bättre och att SLI överlag skalar bättre, utan att detta nämns. Med den senaste diskussionen om nVidias "blacklistning" och ur de inte vill vissa testsiter att testa deras kort så är det inte osannolika scenarion.

Vad som också ter märkligt i det hela är att Hardwarecanucks t.ex. får en helt annan verklighet än Tomshardware, båda två testade innan nya drivrutinen från nVidia.

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX470_SL...

Ursäkta mitt korta svar men jag sitter på jobbet och har inte tid att utveckla mer än så.

Förresten varför har du bytt nick?

Angående mitt nick beror på att jag heter Albin Loán. Ndoja som jag tidigare använde som nickname var ett släktnamn. Eftersom jag inom min musik också heter Albin Loan, föll det logiskt för mig att byta nick.

Vad gäller Hardwarecanucks, kan jag inte riktigt svara på. Det skulle kunna vara många faktorer som spelar in, framförallt den som styr allting. Du och jag kan utföra samma test med samma riggar men ändå få olika resultat.
Oaktat Hardwarecanucks (som jag själv läste mycket tidigare) så föredrar Jag personligen hellre tester från flera sidor som ger ungefär likvärdiga prestandaresultat istället för att utgå från ett, eller några. Jag själv brukar läsa kanske 8-12 olika tester och koppla ihop siffrorna och innebörden och göra en egen summering.

Sweclockers, Anandtech, Tomshardware, XbitLabs, Guru3D, Bjorn3D och några fler är de som "internet" anser som stora och seriösa testsidor världen över. Sannolikheten att dessa skulle vara mutade av Nvidia är inte speciellt stor. Ungefär likastor sannolikhet som karaktärerna i Prison Break skulle existera i verkligheten tror jag. Men vem vet. Jag kanske har fel.

Jag själv anser mig varit väldigt insatt i olika testsidor, utföranden med mera och anser inte att jag personligen upptäckt några felaktiga siffror generellt bland dessa testsidor jag nämner ovan samt dels av de jag länkade.

Vi måste ju någonstans lita på att de flesta sidorna utför korrekta tester, annars finns det ingen mening med dom, även om en del är mer eller mindre partiska. Så är det ju alltid.

Att det inte är något fel på ATi's drivrutiner håller jag med om. Men att på grund av deras drivrutiner presterar sämre än Nvidias generellt i SLI kan jag inte hålla med om. Det kan bero på många faktorer även här. Det skulle kunna vara:
- Hårdvaruoptimeringar via mjukvara
- Mjukvaruoptimeringar i spel, drivrutiner
- Hur alla de olika bolagen optimerar sina spel för hur de skall prestera i Windows till exempel och hur tredje part, i detta fallet AMD/ATi och Nvidia optimerar mot de spelen som är optimerade för Windows.

Finns säkerligen många, kanske du själv som mer utvecklat kan skriva vettiga orsaker till varför. Jag är ingen programmerare men har någonstans förståelse.

Trevligt och se dig igen by the way. Det var länge sedan (från min sida), har inte varit speciellt aktiv de senaste åren faktiskt. Gått in lite då och då och checkat läget och i princip slutat alla Nvidia / ATi krig, orkar inte för det kommer alltid nya in och samma historia dras igång.

Satsar hellre på musiken!

Ha de!

Albin Loán

EDIT:
Här har du ett nytt, ett par gammalt bara med trio av både Nvidia och ATi:
Grudge Match: Triple Nvidia SLI vs. Triple ATI Crossfire - Features at GameSpot

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.