Varierande cpu-hastighet efter upplåsning av kärna?

Permalänk
Medlem

Varierande cpu-hastighet efter upplåsning av kärna?

Hej
Jag har nyligen låst upp en kärna på min AMD AthlonII X3 425, och allt gott! En sak som stör mig är dock att när jag kollar hastigheten på cpu:n i CPU-Z visar den oftast 800 MHz. Först när man belastar processorn höjs värdet till 2700 MHz, som den skall ligga på. Skall det vara så, är det något strömsparläge, eller är det för att den sista kärnan "drar ner" resten av kärnorna? eller får CPUn dåligt med stöm eller något?
Eller är allt helt riktigt och jag bara fjantar mig?

Så här ser det ialla fall ut:

Undrar även om det går att se hur varm processorn är på något sätt, när jag kollar med HWmonitor under core temperatures så står det att alla kärnor är 0 grader Celsius.

/ Linus

Permalänk

Det är helt normalt och skall vara så.
Klockningen går ner när du inte behöver fullt ös... processorn hålls svalare på så vis.

Noll grader -visningen beror på att programmet inte hittar adressen till temperatur registret.
Ganska vanligt fel... se om du har ett Aux -värde i stället.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag minns inte hur det riktigt är, men i BIOS ska du kunna stänga av "Cool'n'Quiet". Den klockar ner processorn när det behövs. Stänger du av den kommer den gå på max klockspeed 24/7.

Permalänk
Skrivet av Multikärnan:

Jag minns inte hur det riktigt är, men i BIOS ska du kunna stänga av "Cool'n'Quiet". Den klockar ner processorn när det behövs. Stänger du av den kommer den gå på max klockspeed 24/7.

Då är det bättre att man i "Kontrollpanelen - Energialternativ" väljer "Hög Prestanda" -inställningen
så går processorn på max hela tiden.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ok, allt gott då! Antar att det är lika bra att den får hållas då.
Hittar dock inget aux-värde för temperaturen, det finns några temperaturvärden, men de ligger inte under processor-fliken.
Nåja, de kanske ger en hint iaf.

Permalänk

Jag kör med Everest Ultimate Edition och där har jag ett AUX -värde som stämmer med processorns temperatur (alla cores är 0).
En fördel med Everest är att du i Inställningar kan välta en Gadget med valfria data.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

CnQ, Intel C-STATES, Speedstep osv är guld värda i dag. Kostar sata å ha burkar på i dag så. Många gnäller över förlorad prestanda. Men igen verkar kunna bevisa det. Men vist om någon här kan reagera snabbare än en processor switchar transistorer så vist