Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort

Jag tänkte skaffa mig ett nytt grafikkort då mitt gammla har blivigt för gammalt.
Jag har länge använt mig utav Nvidia Geforce 9500 GT 1GB som har presterat ganska bra måste jag säga. Har kunnat köra på high i grafikinstallningar på GTA IV (med min Intel i5 750 processor) och på medium på Crysis m.m. Men nu på senare tid har jag funderat mycket på att skaffa ett nytt bättre grafikkort (mitt moderkort har inte stöd för Crossfire/SLI). Jag skulle kunna lägga ner runt 2500 - 3000 kr på ett nytt. Såg idag på Dustin Home att de hade ett bra erbjudande på XFX RADEON HD 5850 för 2995 kr, och undrar om det är bra. Jag undrar också om DirectX 11 är något att satsa på och om det är någon skillnad grafikmässigt. Jag har också ett väldigt svagt nätaggregat på 350 W och uppskattar rekomedationer till ett bra som kan försörja grafikkortet utan problem. Helst ska det inte kosta så mycket mer än en 1000 kr.

Tack på förhand!

Dustin Home's erbjudande:
XFX RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - Upplev filmlikt spel & 3D med enastående prestanda - Produktinformation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrasin:

Jag tänkte skaffa mig ett nytt grafikkort då mitt gammla har blivigt för gammalt.
Jag har länge använt mig utav Nvidia Geforce 9500 GT 1GB som har presterat ganska bra måste jag säga. Har kunnat köra på high i grafikinstallningar på GTA IV (med min Intel i5 750 processor) och på medium på Crysis m.m. Men nu på senare tid har jag funderat mycket på att skaffa ett nytt bättre grafikkort (mitt moderkort har inte stöd för Crossfire/SLI). Jag skulle kunna lägga ner runt 2500 - 3000 kr på ett nytt. Såg idag på Dustin Home att de hade ett bra erbjudande på XFX RADEON HD 5850 för 2995 kr, och undrar om det är bra. Jag undrar också om DirectX 11 är något att satsa på och om det är någon skillnad grafikmässigt. Jag har också ett väldigt svagt nätaggregat på 350 W och uppskattar rekomedationer till ett bra som kan försörja grafikkortet utan problem. Helst ska det inte kosta så mycket mer än en 1000 kr.

Tack på förhand!

Dustin Home's erbjudande:
XFX RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - Upplev filmlikt spel & 3D med enastående prestanda - Produktinformation

Fractal Design Newton R2, 650W modulär - Inet.se Detta kanske?
Sj skulle jag kört på asus 5850. Tycker det funkar bättre + så får man med bättre instälningar till det och kylaren är grymm.

Edit: Menar inte att xfx är kasst då jag sj kör med xfx ^^

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Permalänk
Medlem

5850 för 3k är svindyrt. Går att hitta billigare på komplett.
Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

5850 för 3k är svindyrt. Går att hitta billigare på komplett.
Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Totalpris komplett inkl frakt: 3942 kr
Totalpris inet: 3849 kr

Permalänk
Medlem

stillastående/höjda priser på grafikkort sen hösten 2009. för att vara elektronik, som normalt sjunker som titanic i pris, så är grafikkorten åt det dyrare hållet idag tycker jag.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6