Permalänk
Medlem

4870x2 blir överhettat.

Halloj.

Har ett 4870x2 inköpt i september 2008. Är inte överklockat eller något liknande. Har den senaste tiden blivit mer och mer överhettat och ligger nu på 80-90 grader idle och i mer krävande spel går tempraturen upp till 110 tills det inte går att spela mer.

Har lagt på ny kylpasta, tagit bort någon sorts gummi som jag antar fungerade som kylning på alla kretsar som behöver kylas och istället applicerat kylpasta där med. Resultat är något lägre idle temperatur och kör jag fläkten 100% låter det som om ett jetplan landar temperaturen går ner till "låga" 65 grader i idle för att sedan spika 110 i spel trots 100%.

Vad fan är felet? Blev kortet dåligt så fort 1 års garantin gått!? :'(

/xxzibitt

Permalänk
Medlem

Har du kollar så att kortet inte är fullt med damm?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Förlåt men jag trodde framstod ganska klart och tydligt att jag hade gjort det i och med att jag tag bort kylningen och lagt på ny kylpasta och tagit bort värmemattorna och ersätt med kylpasta. Inget damm någonstans.

Permalänk
Medlem

testat o skaffa en ny kylare??

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxzibitt:

tagit bort någon sorts gummi som jag antar fungerade som kylning på alla kretsar som behöver kylas och

/xxzibitt

Problemet kan ligga där. Se om du har gjort rätt - eller köp nya gummilister (vad de nu är för något).
Och är det inte två års fabriksgaranti? I vilket fall som helst är det surt att elektronik går sönder efter ett år.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Antar att du har kollat så att kylningen sitter ordentligt? Låter ganska underligt med de temperaturerna...

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

testat o skaffa en ny kylare??

blir jobbigt då det bara finns en annan kylare att köpa som bara 1 butik i hela Sverige har =/ enligt prisjakt dvs.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har du verkligen kontakt med kylaren där "kuddarna" satt tidigare? Kuddar brukar användas där det är ett litet mellanrum mellan ytorna som värmen ska ledas mellan.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Skrivet av fnosk:

har du verkligen kontakt med kylaren där "kuddarna" satt tidigare? Kuddar brukar användas där det är ett litet mellanrum mellan ytorna som värmen ska ledas mellan.

+1

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Kuddarna som jag tog bort, tog jag bort efter att temperaturen blivit så pass hög som ett sätt att försöka fixa problemet. Det har faktiskt gjort de lite bättre. Kan få ner tempraturen till ca 60 gradern nu när grafikkortet inte arbetar och fläkten på 100%. Jobbiga är dock att det låter som ett jetplan som håller på att landa ovanför ens huvud. Kort sagt, kuddarna är inte problemet. Börjar känns som om jag får köpa nytt grafikkort.

Permalänk

Har du kännt på kylflänsarna under drift, ifall dom är varma eller svala? för ifall kärnan är varm och kylflänsarna inte är det, så borde felet ligga i kylningen

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxzibitt:

Kuddarna som jag tog bort, tog jag bort efter att temperaturen blivit så pass hög som ett sätt att försöka fixa problemet. Det har faktiskt gjort de lite bättre. Kan få ner tempraturen till ca 60 gradern nu när grafikkortet inte arbetar och fläkten på 100%. Jobbiga är dock att det låter som ett jetplan som håller på att landa ovanför ens huvud. Kort sagt, kuddarna är inte problemet. Börjar känns som om jag får köpa nytt grafikkort.

Jo, jag förstod att problemet uppstod efter att du tog bort kuddarna, men du kan ha kanske fixat ett problem men orsakat ett annat

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Bugg?

Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Permalänk
Medlem

Var och lämnade tillbaka kortet till återförsäljaren. Tydligen är det ett vanligt fel med just dessa kort. Fabriksfel.. Fick ett helt nytt GTX 480 istället.

Tack för all hjälp!
/x

Permalänk
Medlem

turunge gtx480 är väl ett bättre kort

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem

Haha skoja inte. Först försökte han ge mig ett 5850, jag svarade ungefär "hell no" Sedan vill han ge mig ett 5870, svarade då att jag ville ha ett tillgodo kvitto på hela beloppet (som var 4990kr).

Tog sedan tillgodokvittot och hittade ett GTX480 som de hade för 4990kr.

Ibland ska man ha tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxzibitt:

Tog sedan tillgodokvittot och hittade ett GTX480 som de hade för 4990kr.

Ibland ska man ha tur.

Kul att höra!

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm