Permalänk
Medlem

Datorspel eller dataspel?

Tidigare var jag under övertygelsen att det heter datorspel. Men nu ser man ofta stora nyhetstidningar skriva dataspel så jag vet inte vad jag ska tro.
Se exempel: Metro Sweden : Dataspel lär militärer ta hand om skadade

Permalänk
Medlem

Saxat från wikipedia:

Citat:

en annan benämning för datamaskin som var vanlig på 1960-talet. På 1970-talet ersattes dock denna benämning av ordet dator. I folkmun har dock det ursprungliga begreppet överlevt, och är idag fortfarande vanligt förekommande. Benämningen data finner man dessutom i marknadsföring för datorspel, datorer, datorkomponenter samt även i pressen. Därtill har den svenska branschorganisationen för producenter och distributörer av dator- och TV-spel har valt att kalla sig för Dataspelsbranschen.

Personligen är jag stenhård när det kommer till att skilja på dator och data, men dataspel säger jag fortfarande.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hahaha, hela första meningen var ju missbildad..
"Nju behöver inte sjukvårdare inte ge sig ut i fält för att lära sig lägga bandage om skadade soldater. Ett dataspel hjälper dem...."

Nähä? Kan man få precis samma typ av situation i spel som i verkligt krig? Måste ha det spelet. Får man tillhörande AK47:or för talibaner & M4/AR-15 för allierade och skarp ammunition så man kan bli beskjuten från alla jävla möjliga håll samtidigt och troligen själv bli träffad ? Det lär faktiskt hända IRL som inte händer i spel..

Dont get me wrong, jag gillar såna här simulatorer där de får träna sig, men det här tror jag inte skapar samma press på dem som i ett riktigt krig.

Förövrigt säger jag både dator och dataspel

Permalänk
Medlem

Ett spel på en dator är ju bara en massa data så dataspel kör jag på

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

kollar man på engelskan heter det ju inte "data games", det heter ju faktist "Computer Games"... själv undviker jag denna röra genom att använda PC istället för dator/data

Permalänk

Dataspel tolkar jag nästan som informations-spel och det behövs ingen dator för att spela sådana. Så jag skulle använda datorspel, även om man skulle kunna säga elektroniska spel.
Fast problemet med elektroniska spel är att man har breddat området som man talar om, precis som man genom att använda konsol, datorspel minskar området.
Nu är i o.f.s. en konsol också en dator, men när man säger dator i sammanhanget syftar de flesta på en persondator. Även om spelkonsolerna håller på att bli sådana.

*edit*
Ett stort problem med elektroniska spel, är att det egentligen för själva spelet är fullkomligt irrelevant om hur det är uppbyggt. Säg att det skulle vara en organisk processor, så skulle ju själva spelet ändå vara detsamma.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Säger datorspel, dataspel låter som memory med excel filer.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

En data flera datas - dataspel för hela slanten.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

jag skulle kanske gjort en omröstning

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

En data flera datas - dataspel för hela slanten.

En data, flera dator.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Skriver datorspel, uttalar det dataspel. Man måste våga stå ut från mängden!

Permalänk
Medlem

Datorspel skriver jag, men jag använder sällan uttrycket dator/data i sammanhanget. Skriver/säger som oftast bara spel.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Dataspel = Alla plattformar
Datorspel = PC

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10