Kommer de bli accepterat att offentligt klanka ner på överviktiga?

Permalänk
Medlem

Kommer de bli accepterat att offentligt klanka ner på överviktiga?

(är själv lite rund om magen, men fan)

Är själv rökare också, i dagsläget är de fullt acceptabelt att klanka ner på en rökare öppet på gatan. Där de kan förklara att de är dåligt osv, skadligt osv....Jag vet det, man behöver inte förklara de för mig

När blir de accepterat att sitta på en resturang och se en som är överviktig som vräker i sig, att säga "Sluta för fan, de är ju fan dåligt för dig!" eller liknande.

Denna tanke kom upp efter aftonbladets artikel om tjejen som var för stor för att jobba på en utservering.
Där de rent ut sa de på intervjun, vilket jag inte tycker är något dåligt alls!
De var ärliga och sa att de kan bli problem med att gå mellan borden osv.

Vad tror ni?

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Att köra med öppna kort är helt rätt. Varför smussla och dölja sanningen? Tycker arbetsgivaren att tösabiten var för tjuck för att snitsla mellan borden så gör han ju rätt i att säga det. Sen hur han lägger fram det kan man ju diskutera.
Liksom systembolaget inte får servera alkohol till folk som är berusade tycker jag att donken och burger king inte ska få servera onyttig mat till tjocka.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Här jag bor så är det inte acceptabelt att till helt främmande folk klanka ner dem om de röker, däremot om man känner dem så kan man ta det på rätt sätt.
Tar vi övervikt så kan man också på fint sätt säga till personer som man känner att de borde tänka på maten, men är person kraftigt överviktig så vet den redan om detta och oftast skäms.

För helt främmande personer så vet man aldrig vad de ska göra, de kanske har en väldigt hård dag framför sig och därav äter extra. Detsamma har många dålig ekonomi, så att de vid bufféer äter extra mycket för det är gratis.

Sedan visst skulle man kunna köra med öppna kort om personen vill det, men undvik det i onödan. Ordspråket sköt dig själv och skit i andra bör tillämpas. Alltså lägg dig inte i saker som inte angår dig.

*edit*
Angående bantning så finns det olika metoder, en är att någon enstaka gång få unna sig något riktigt gött och då äta sig mätt, vid t.ex. en buffé där det inte kostar något extra att äta sig mätt. Visst kan man kritisera denna metod, men vid bantning som till stor del handlar om att styra det "mentala", så passar olika metoder bäst för olika personer beroende på hur vi tänker där uppe eller kan styra våra behov.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Martiis:

Att köra med öppna kort är helt rätt. Varför smussla och dölja sanningen? Tycker arbetsgivaren att tösabiten var för tjuck för att snitsla mellan borden så gör han ju rätt i att säga det. Sen hur han lägger fram det kan man ju diskutera.
Liksom systembolaget inte får servera alkohol till folk som är berusade tycker jag att donken och burger king inte ska få servera onyttig mat till tjocka.

Detta var utan tvekan den dummaste åsikt jag hört på mycket länge. Va i helvete får vi för samhälle när man inte får leva sitt liv som man själv vill. Du anser att snabbmat inte ska få serveras till tjocka människor vad är nästa steg? Människor som inte har samma musiksmak som dig ska inte tillåtas att ha utrusting som spelar upp musik, folk som inte har en bestämd filmsmak ska inte få köpa film och folk med fel klädstil ska inte få vistas ute då det kan störa dig i din perfekta tillvaro?

Vem fan är du att bestämma vad folk får äta eller inte. Det är fanimej skrämmande att det finns folk med sådana åsikter.

Du har inte ett enda dugg att göra med vad någon väljer att äta eller vad någon väger. Det går bra att sitta och tycka att saker ska förbjudas sålänge det inte drabbar dig själv. Det du inte tycks förstå är

ITS NONE OF YOUR BUISSNESS!!!

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Jajjamänsan, här håller vi med Järven!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Musikälskare

Varför röka när det finns snus?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Håller också med Järven på den punkten. Folk får leva precis som man vill, men man ska även vara redo att ta konsekvenser.

Men angående att just Zara blev nekad jobbet för att hon var för tjock ser jag inga problem med. Inte direkt så vi kan skicka en insatsstyrka till Irak som inte orkar springa 100m. Man får jobba sig till de jobben man vill ha. Och sen finns det ju alltid handikapp osv som kanske inte möjliggör att man kan jobba med det man vill, men hey thats life!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

(är själv lite rund om magen, men fan)

Är själv rökare också, i dagsläget är de fullt acceptabelt att klanka ner på en rökare öppet på gatan. Där de kan förklara att de är dåligt osv, skadligt osv....Jag vet det, man behöver inte förklara de för mig

När blir de accepterat att sitta på en resturang och se en som är överviktig som vräker i sig, att säga "Sluta för fan, de är ju fan dåligt för dig!" eller liknande.

Denna tanke kom upp efter aftonbladets artikel om tjejen som var för stor för att jobba på en utservering.
Där de rent ut sa de på intervjun, vilket jag inte tycker är något dåligt alls!
De var ärliga och sa att de kan bli problem med att gå mellan borden osv.

Vad tror ni?

Problemet ligger i att det handlar om ens utseende, övervikt är nog enligt många direkt kopplat till "fult utseende" samt dåligt självkontroll. Jag ser det inte alls som samma sak att klanka ner på någon som röker.

Permalänk
Medlem

Sedan far man val ocksa se till att rokare inte alltid ar de mest hansynsfulla personer, skadar min egna halsa med sin rok och gor min vardag lite mer storande.

Gar sakert ocksa att dra det at andra hallet men da skulle det bara bli lite lojligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Att köra med öppna kort är helt rätt. Varför smussla och dölja sanningen? Tycker arbetsgivaren att tösabiten var för tjuck för att snitsla mellan borden så gör han ju rätt i att säga det. Sen hur han lägger fram det kan man ju diskutera.
Liksom systembolaget inte får servera alkohol till folk som är berusade tycker jag att donken och burger king inte ska få servera onyttig mat till tjocka.

Hahaha nae nu driver du allt

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolle:

Sedan far man val ocksa se till att rokare inte alltid ar de mest hansynsfulla personer, skadar min egna halsa med sin rok och gor min vardag lite mer storande.

Gar sakert ocksa att dra det at andra hallet men da skulle det bara bli lite lojligt.

Please be starting flamewar..

OnT: Tycker det är helt okej av arbetsgivaren att lufta sin åsikt, inte det snällaste kanske men bra jävla rakryggat och ärligt.
Men visst den lilla tösabiten kanske hade varit lyckligt ovetandes om att hon hade dragit ut karafferna på väg förbi bordet men det får stå för henne.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Det är ju lite problematiskt att vara arbetsgivare och vara tvungen välja på två fetknoppar som inte kan gå ordentligt, men varför inte stödja sin arbetskamrat genom att exemeplvis fixa ett förmånligt pris till viktväktarna så kärringen kommer fram emellan borden med tiden?
Att säga till någon att den är för tjock är som att säga till en döende att den har inte långt kvar, totalt jätteinformerande.

McDonk och onyttig mat då?
Här ska vi göra tvärtom. Alla som går på donken skall döden dö och McDonk skall uppmuntra kråseri för alla normala människors bästa

Rökare?
Rökare skall deporteras till rökrutan och får inte släppas ut förrän de slutat osa. Om någon röker offentligt utanför rökkur skall dessa tas under armen och ledas bort från barn och astmatiker till närmsta rökruta :3

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10142075']Detta var utan tvekan den dummaste åsikt jag hört på mycket länge. Va i helvete får vi för samhälle när man inte får leva sitt liv som man själv vill. Du anser att snabbmat inte ska få serveras till tjocka människor vad är nästa steg? Människor som inte har samma musiksmak som dig ska inte tillåtas att ha utrusting som spelar upp musik, folk som inte har en bestämd filmsmak ska inte få köpa film och folk med fel klädstil ska inte få vistas ute då det kan störa dig i din perfekta tillvaro?

Vem fan är du att bestämma vad folk får äta eller inte. Det är fanimej skrämmande att det finns folk med sådana åsikter.

Du har inte ett enda dugg att göra med vad någon väljer att äta eller vad någon väger. Det går bra att sitta och tycka att saker ska förbjudas sålänge det inte drabbar dig själv. Det du inte tycks förstå är

ITS NONE OF YOUR BUISSNESS!!!

Visst får man leva som man vill. Men då kommer frågan. VArför får inte fulla/alkolister köpa sprit? Här jag bor blir dom ofta nekade till det. Då tycker jag man kan lika gärna säga till tjocka perosner att dom ej får äta på donken burgerking max etc etc. Om inte alkolister ska få köpa tycker inte jag att feta ska få köpa fet mat;) Det är bara vad jag tycker. Sen om du tycker jag tänker fel så får du gärna göra det. Men vi alla tycker olika. Sen att han säger som han sa att hon var för tjock tycker inte jag är något fel på. Jag tror inte hon skulle klara av att gå upp och ner för så många trappor som han sa till henne. hon skulle få mjölksyra på en gång sen flåsa ner maten.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Som sagt, väljer du att bli/vara överviktig (vilket faktiskt är ett val) kommer du bli behandlad annorlunda för det. Likadant för rökare, eller människor med "udda" böjelser. Personer som anpassar sig efter samhällets normer och "standards" kommer få det lättare i livet så enkelt är det. Sen om det är ok rent moraliskt är en annan femma=)

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10142075']Detta var utan tvekan den dummaste åsikt jag hört på mycket länge. Va i helvete får vi för samhälle när man inte får leva sitt liv som man själv vill. Du anser att snabbmat inte ska få serveras till tjocka människor vad är nästa steg? Människor som inte har samma musiksmak som dig ska inte tillåtas att ha utrusting som spelar upp musik, folk som inte har en bestämd filmsmak ska inte få köpa film och folk med fel klädstil ska inte få vistas ute då det kan störa dig i din perfekta tillvaro?

Vem fan är du att bestämma vad folk får äta eller inte. Det är fanimej skrämmande att det finns folk med sådana åsikter.

Du har inte ett enda dugg att göra med vad någon väljer att äta eller vad någon väger. Det går bra att sitta och tycka att saker ska förbjudas sålänge det inte drabbar dig själv. Det du inte tycks förstå är

ITS NONE OF YOUR BUISSNESS!!!

Jag hänger med på hur du tänker, no doubt!
Men den som varit på en uterservering vet nog också att de klämmer ju in så många bord de kan på den ytan de har, och då kanske de kan bli problem att springa mellan dem om man är lite större.
Och hur ska en arbetsgivare agera i det tillfället då?

Sen ska ju inget förbjudas, alla ska ju få sitt val.
Men då kan man ju tänka, de som knarkar varför ska de vara olagligt, är ju deras val?

Och nån sa att överviktiga förknippas med fula, de håller jag ej med om, finns många fina

Trodde inte de skulle bli sån crazy disskussion, bara en tanke jag hade, hehe.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Nja, jag tycker man får välja själv vad man vill utsätta sin kropp för. Klart att det finns feta människor som behöver hjälp med att sluta med sitt matberoende, ligger dock inte i McDonalds ansvar att bestämma vare sig en individ behöver hjälp eller inte.

Om det här med jobb och så... Om jag sökt till ett jobb och inte fick det så vill jag veta varför. Råkar det vara för att jag är för fet så är det klart att jag vill att arbetsgivaren säger detta till mig istället för att ljuga.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedFLip:

Jag hänger med på hur du tänker, no doubt!
Men den som varit på en uterservering vet nog också att de klämmer ju in så många bord de kan på den ytan de har, och då kanske de kan bli problem att springa mellan dem om man är lite större.
Och hur ska en arbetsgivare agera i det tillfället då?

Sen ska ju inget förbjudas, alla ska ju få sitt val.
Men då kan man ju tänka, de som knarkar varför ska de vara olagligt, är ju deras val?

Och nån sa att överviktiga förknippas med fulla, de håller jag ej med om, finns många fina

Trodde inte de skulle bli sån crazy disskussion, bara en tanke jag hade, hehe.

DEt jag sa var att alkolister får ibland inte köpa på systemet. Jag sa inte att alkolister och feta personer är likadana.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Alltså man får ju dra gränsen någonstans om bestämmelser om människors beteende och handlingar och den går fan innan vad dem ska äta eller se ut!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

DEt jag sa var att alkolister får ibland inte köpa på systemet. Jag sa inte att alkolister och feta personer är likadana.

Tror att han menade fula.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10142075']Detta var utan tvekan den dummaste åsikt jag hört på mycket länge. Va i helvete får vi för samhälle när man inte får leva sitt liv som man själv vill. Du anser att snabbmat inte ska få serveras till tjocka människor vad är nästa steg? Människor som inte har samma musiksmak som dig ska inte tillåtas att ha utrusting som spelar upp musik, folk som inte har en bestämd filmsmak ska inte få köpa film och folk med fel klädstil ska inte få vistas ute då det kan störa dig i din perfekta tillvaro?

Vem fan är du att bestämma vad folk får äta eller inte. Det är fanimej skrämmande att det finns folk med sådana åsikter.

Du har inte ett enda dugg att göra med vad någon väljer att äta eller vad någon väger. Det går bra att sitta och tycka att saker ska förbjudas sålänge det inte drabbar dig själv. Det du inte tycks förstå är

ITS NONE OF YOUR BUISSNESS!!!

Jag var inte sådär tokseriös. Ledsen om jag trampade på någon öm tå
Eller ja, jag var seriös där jag skrev att det var bra att arbetsgivaren körde med öppna kort iallafall.

Skrivet av sebbeharry:

Hahaha nae nu driver du allt

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

DEt jag sa var att alkolister får ibland inte köpa på systemet. Jag sa inte att alkolister och feta personer är likadana.

Oj sorry, menade fula
Jag stava lite fel i all stress där, sorry

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Avstängd

För tjock för jobbet | Nyheter | Aftonbladet
Där är artikeln, jag tycker inte hon ser så jävla tjock ut ändå, med tanke på att andra tjocka personer kommer dit o vill äta kanske man skulle kunna ha lite mellanrum mellan borden också.

Anledningen till att många klagar på rökare är väl passiv rökning som kan uppfattas som jobbig/störande.
Jag brukar inte bry mig om andra så mycket eller klanka ner på dem, men i vissa fall finns det anledningar att de är tjocka,tar droger/dricker drogen alkohol.

Tror inte någon kommer sluta sälja snabbmat till tjocka så länge de tjänar pengar på dem

Permalänk
Medlem

Tycker alla sjävklart ska få leva som de vill! Ta de gifter som de vill och allt sådant. Men sedan om deras leverne gör att de inte är lämpliga för alla jobb så finns det ingen anledning att gå och börja gnälla! Ta tag i det riktiga problemet i så fall. Klart man ska säga varför hon inte får jobbet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Onödig polisanmälan från den där tjejen tycker jag. Jag har vart inom restaurang branschen i 20år och är det trång mellan borden har jag själv lite problem ibland. Ligger nog lite i vad han säger och jag tycker han har rätt om han inte vill anställa henne. Att hon ska blåsa upp det hela är så onödigt :/. Om hon nu vart så förnedrad varför går hon ut i tidningen så hela folket kan se det? Jag skulle inte vilja gå ut och snacka med resten av svenska folket om pinsamma och förnedrande saker som hänt mig

Permalänk
Medlem

låt folk göra som dom vill. sen att dom kanske dör tidigare är ju deras ensak. sen gynnar det "det stora hela" genom att överbefolkningen hålls nere men sen att det är katastrof på individ nåvå är en helt annan sak.

bara låta folk hålla på. spelar ingen roll vilka förbud man inför, är man fet och vill äta fet mat så kommer dom trots förbud hitta på något sätt att göra det endå. dom måste vilja sluta själva det är det viktigaste och första steget. sen att rökare tvingar folk att vara passiva rökare är en helt annan femma...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Att arbetsgivaren ansåg att hon var för fet för jobbet är nog inte hela sanningen. Troligtvis söker han efter tjejjer med bra utseende också, men det är ännu känsligare att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

låt folk göra som dom vill. sen att dom kanske dör tidigare är ju deras ensak. sen gynnar det "det stora hela" genom att överbefolkningen hålls nere men sen att det är katastrof på individ nåvå är en helt annan sak.

bara låta folk hålla på. spelar ingen roll vilka förbud man inför, är man fet och vill äta fet mat så kommer dom trots förbud hitta på något sätt att göra det endå. dom måste vilja sluta själva det är det viktigaste och första steget. sen att rökare tvingar folk att vara passiva rökare är en helt annan femma...

Gynnar det att övervikt tar så stora resurser på sjukvården och kostar många många många miljoner varje år?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Entusiast

Lite konstig liknelse mellan rökare och överviktiga.
Rökare får gärna röka för mig bara de ger fan i att blåsa rök på mig.
Jag är själv överviktig (ja jag jobbar på det, hoppas att det skall vara läst efter sommaren) och inte tvingar jag ner pommes i halsen på folk som är smala. Varför skall jag då tvingas flytta på mig bara för att någon annan känner för att förpesta närmiljön. Det som stör mig mest är att rökare har en förmåga att ställa sig precis utanför dörrar i stora klungor (inte enbart rökare men de är överrepresenterade). Typexempel är utgången från Nils Erikssonterminalen i Göteborg. Alltså den som leder mot spår 16. Jag vill inte behöva armbåga mig igenom massa folk som bara står och dräller. Önskar stationen skulle sätta upp en rökruta 10 meter längre bort, där det fortfarande är tak så alla rökare kunde sluta vara i vägen hela tiden. Jag sitter inte mitt i dörrar och äter godis, jag ställer mig minsann ur vägen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det hoppas jag verkligen inte, hur folk lever sitt liv har vi inget med att göra. Så länge de följer lagen och bidrar till samhället i form av att de arbetar / studerar är jag nöjd. (; Att klanka ner på folk som är överviktiga är rent utsagt idiotiskt. Jag tror många av de som är det inte är nöjda med sig själva och om då folk de inte ens känner börjar gå runt å klanka ned på dem? Det stjälper nog mer än det hjälper.

Det enda jag stör mig på är överviktiga som säger att de "inte kan gå ned i vikt". Jag har själv varit riktigt överviktig och spyr på folk som påstår nåt sånt löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Gynnar det att övervikt tar så stora resurser på sjukvården och kostar många många många miljoner varje år?

på det stora hela ja men inte på individ nivå, beror helt på hur man ser det. jorden har canser och vi är den. ju mer av oss som försvinner ju bättre, tråkigt och helt moraliskt inkorrekt men tyvär helt sant...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.