Grafikkortsfläkten varvar upp vid uppstart av datorn

Permalänk
Medlem

Grafikkortsfläkten varvar upp vid uppstart av datorn

Hej!

Ibland när jag startar datorn så varvar grafikkortsfläkten upp på ganska höga varv i typ 2-3 sekunder innan den går ner till normal speed dvs ca 20% fläkthastighet. Kortet jag har är ett ATI Radeon 5870 Vapor-x. Hade ett Powercolor PCS+ som gjorde samma sak ibland. Vad kan detta bero på? Någon som upplever samma sak?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Ibland när jag startar datorn så varvar grafikkortsfläkten upp på ganska höga varv i typ 2-3 sekunder innan den går ner till normal speed dvs ca 20% fläkthastighet. Kortet jag har är ett ATI Radeon 5870 Vapor-x. Hade ett Powercolor PCS+ som gjorde samma sak ibland. Vad kan detta bero på? Någon som upplever samma sak?

Mvh J

Så gör dom alla

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Jo vet, men det är inte precis när man stänger på datorn utan nästan när man är inne i windows. Det var det jag tyckte var så konstigt, har haft det med båda mina ATI kort men mitt GTX260 jag hade innan var det inte samma problem med. Sen är det inte alltid heller, tycker det är
skumt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Precis, it is what it is

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, it is what it is

Haha eeeh va? Vad är precis what it is?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

men det är inte precis när man stänger på datorn

av eller på?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Men för helvete, När man drar igång datorn ibland så varvar fläkten upp i 100% strax innan man kommer in i Windows, sen lugnar den ner sig igen. Ett fenomen som många upplever, men det är absolut inget fel. Det finns vad jag vet dock ingen konkret förklaring, men om du ABSOLUT MÅSTE ha en så kan du istället se det såhär:
Fläkten varvar upp sig till 100% emellan åt vid uppstart av datorn, för att få bort lite extra damm som möjligt lyckats ta sig in i kortets vägar.

Permalänk
Medlem

Det gör mitt 5850 också. Inget att vara orolig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

M Det finns vad jag vet dock ingen konkret förklaring, men om du ABSOLUT MÅSTE ha en så kan du istället se det såhär:

Åja de finns en förklarning, ledtråd: drivare. Prova att avinstallera alla å prova sen, då kommer den varva mer än 2-3 sekunder

De är helt enkelt så att grafikkortet har inte fått någon instruktion angående varvtal från drivarna, så istället för att snällt vänta på dessa varvar kortet upp i full effekt för att inte förstöras i form av överhettning.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Jo men som jag skrev är det inte direkt när man stänger på datorn, utan kommer strax innan inloggning av windows. Att fläktarna varvar upp när man sätter på datorn vet jag

Är det ingen fara så är det ingen fara, var bara en fråga. Men då vet jag att det är lugnt

Tack

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Jo men som jag skrev är det inte direkt när man stänger på datorn, utan kommer strax innan inloggning av windows. Att fläktarna varvar upp när man sätter på datorn vet jag

Är det ingen fara så är det ingen fara, var bara en fråga. Men då vet jag att det är lugnt

Tack

Mvh J

Hallå? Vaknat än? Det är helt enkelt kanske så att drivrutinerna inte laddats strax innan inloggningsrutan kommer upp och därför drar kortet upp fläkten till 100%. Vi har ju skrivit det nu, vad är det som du inte förstår?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Mitt kort varvar aldrig upp vanligtvis, men det har faktiskt hänt vid enskilda tillfällen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

mitt 5850 gör också de. inte till max men de varvar till lite..typ3sec
ska nog vara så..

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Hallå? Vaknat än? Det är helt enkelt kanske så att drivrutinerna inte laddats strax innan inloggningsrutan kommer upp och därför drar kortet upp fläkten till 100%. Vi har ju skrivit det nu, vad är det som du inte förstår?

Nu ska vi vara snälla mot varandra...

On topic så gör mitt 5870 också sådär ibland och det är inget jag oroar mig över.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Den varvar upp varje gång den känner av att kortet är varmt, så gör den en liten "swosh" sen höjer den fläkthastigheten en stund så äre om du har auto när du är inne i windows, inget ovanligt med ati kort.
Samma sak när du bootar datorn, eller stänger av så höjer den till max sen lugnar ner sig igen

Visa signatur

AMD PHENOM II 965BE @ 4100 MHz & (NB/HT @ 2600 Mhz) http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1013703(Vattenkyld) || ASUS 790FX M3A32-MVP DELUXE WIFI | 8GB CORSAIR XMS RAM @ 800 Mhz | Powercolor HD5870 PCS+ 1GB || 6x HDD's 360 GB/360 GB Seagate Barracuda's in RAID 0 and 1TB/1TB Western Digital Caviar "Green" & 2TB/2TB Samsung Spinpoint | Windows 7 - 64-Bit Ultimate.

Permalänk

Hur ska fläkten vara i catalys?. Ska man boka i "enable faan controll" tycker inte att min fläkt startar när den ska. tror tex därför jag får blåskärm i bc2. Så ska man boka i eller inte?

Visa signatur

Vista 32, Crossair 650 w, Asus M4A77, Radeon 5770. Cpu AMD Phenom ll x4 955, 3 mb ram.
Tack för du försöker hjälpa mig!

Permalänk

tror det kan vara en säkerhets grej om du kör med en modifierad fläktprofil i CCC så när drivrutinen läses in vid upstart så kör den upp 100% och sen laddar fläktprofilen från CCC

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Hallå? Vaknat än? Det är helt enkelt kanske så att drivrutinerna inte laddats strax innan inloggningsrutan kommer upp och därför drar kortet upp fläkten till 100%. Vi har ju skrivit det nu, vad är det som du inte förstår?

Det var en vanlig enkel fråga och skrev i inlägget att jag fattat att det inte är någon fara. Onödigt o väcka en 5 dagar gammal löst tråd med en dryg och onödig kommentar. Fattade det för 5 dagar sen. Tack till er andra.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Alla gör så för att verkligen få igång fläkten, dom kan vara trögstartade. Är det ditt första grafikkort eller? Alla mina har gjort så tidigare ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nej det är inte mitt första grafikkort. Anledningen till att jag överhuvudtaget reagerade var att inte var när datorn startade utan i princip vid windows inloggningen som fläkten varvade till. Sen att det inte är varje gång. Det jag försökte förklara. Att fläktarna varvar mkt när man sätter igång datorn vet jag. Men att fläkten varvade upp 20-30 sekunder efter att jag startat datorn hände nämligen inte på mitt tidigare kort, ett GTX260. Därför jag bara ställde frågan för att säkerställa att det inte är något problem med kortet.
Men då jag fått svar för flera dagar sen att andras kort gör likadant så har jag släppt det helt och njuter av mitt 5870 för fulla muggar.

Som sagt ros till de som varit hjälpsamma samt läst tråden och insett vad jag menade och svarat på frågan, ris till de som endast kännt att dom behövde vara dryga.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar