Skumt problem med XFX 5870

Permalänk
Medlem

Skumt problem med XFX 5870

Har precis inhandlat ett XFX 5870 till polaren. Men det skumma är att kortet inte fungerar på standard clock på minnerna (1300mhz). När man startar spel så hänger sig dator och man måste starta om den.
Vi testade klocka ner minnerna till 1260 mhz, då fungerar det perfekt. Observera att det bara är minnerna eftersom man kan köra core i högre än standard.
Vad tror ni är problemet? Är minnerna defekta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan du skriva han rigg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Kan du skriva han rigg?

Phenom 1090T, Corsair XMS 1600mhz 2x2GB, Gigabyte UD3-890, Corsair 550w.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aldrig hört om nåt liknande problem innan faktiskt. Har ni googlat på det och sett om någon har liknande problem?

Permalänk
Medlem

stock mhz på minnena är 1200...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

stock mhz på minnena är 1200...

Ja det är den ju fan. Haha. Mitt kort ligger 850/1200 Stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Har precis inhandlat ett XFX 5870 till polaren. Men det skumma är att kortet inte fungerar på standard clock på minnerna (1300mhz). När man startar spel så hänger sig dator och man måste starta om den.
Vi testade klocka ner minnerna till 1260 mhz, då fungerar det perfekt. Observera att det bara är minnerna eftersom man kan köra core i högre än standard.
Vad tror ni är problemet? Är minnerna defekta?

1300Mhz är ju en fabriksöverklockning, standard är 1200Mhz, så han har väl förmodligen antingen "XT" eller "XXX"-varianten. Min personliga erfarenhet av XFX är att allt de rör vid blir till skit, så jag är inte förvånad. Om polarn kan leva med det så låt det vara, annars retur då kortet inte presterar som utlovat.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

1300Mhz är ju en fabriksöverklockning, standard är 1200Mhz, så han har väl förmodligen antingen "XT" eller "XXX"-varianten. Min personliga erfarenhet av XFX är att allt de rör vid blir till skit, så jag är inte förvånad. Om polarn kan leva med det så låt det vara, annars retur då kortet inte presterar som utlovat.

Aha okej. Men då är det ju förklarat. 1240 går minnerna att köra i stabilt. 900 på core är inga probs!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Aha okej. Men då är det ju förklarat. 1240 går minnerna att köra i stabilt. 900 på core är inga probs!

Känt problem med XXX modellen. Det finns nytt bios från XFX att ladda ner med 900 core och 1250 på minnena. Vissa kort klarar inte av 1300 på minnena.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Känt problem med XXX modellen. Det finns nytt bios från XFX att ladda ner med 900 core och 1250 på minnena. Vissa kort klarar inte av 1300 på minnena.

Vart hittar jag det? :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Vart hittar jag det? :S

techPowerUp! :: Video Bios Collection

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti