Permalänk

minsta gaminglaptop?

Är Alienware M11x det enda alternativet om man vill ha spelgrafik i en laptop men mindre skärm än 13"?

Reser en del på jobb och vill ha så liten och kompakt arbetsplats som möjligt. Uppskattar spellaptoppar, tycker de är vettiga arbetshästar och såklart, roligare efter jobb.
Är nätfolkilsken och vill mest spela mina episka Biowareäventyr etc, behöver alltså inte kunna pressa ut extremhöga FPS-siffror, spelar aldrig online-shooters eller mot MMO:s.
Jobbmässigt behöver jag bara kraft för lite bild- och videoredigering samt det vanliga, mail, presentatinsprogram etc.

EDIT: hemskt gärna under 15 000:-

Är det någon som har personlig erfarenhet ev Alienware M11x? Om denna någon finns i närheten av Lund/Malmö bjuder jag gärna på en fika om jag får lov att testköra den en stund. Går det att modda/dölja loggan på den?

glömde pristak
Permalänk
Medlem
Skrivet av flabbergast50:

Är Alienware M11x det enda alternativet om man vill ha spelgrafik i en laptop men mindre skärm än 13"?

Reser en del på jobb och vill ha så liten och kompakt arbetsplats som möjligt. Uppskattar spellaptoppar, tycker de är vettiga arbetshästar och såklart, roligare efter jobb.
Är nätfolkilsken och vill mest spela mina episka Biowareäventyr etc, behöver alltså inte kunna pressa ut extremhöga FPS-siffror, spelar aldrig online-shooters eller mot MMO:s.
Jobbmässigt behöver jag bara kraft för lite bild- och videoredigering samt det vanliga, mail, presentatinsprogram etc.

EDIT: hemskt gärna under 15 000:-

Är det någon som har personlig erfarenhet ev Alienware M11x? Om denna någon finns i närheten av Lund/Malmö bjuder jag gärna på en fika om jag får lov att testköra den en stund. Går det att modda/dölja loggan på den?

Om du ska köpa m11x, vänta. De kommer under juni månad släppas i3/i5/i7 processorer till dem. Kommer bli en fet spelmaskin

Permalänk
Medlem

En TimelineX 13" med i5 450 och HD5650 är en snabbare maskin både vad gäller cpu och gpu, och vikt/tjocklek gör den lika portabel som en m11:a.. Den är inte tyngre, förmodligen tunnare och de centimetrar det handlar om i bordsyta är nog inte hela världen... Mer prestanda för mindre pengar, alltså..och med mobilitet och batteritid som är jämförbar. Den är även stilrent snygg! Smaken är som baken, men är inte en m11x en hemskt ful maskin...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Skrivet av Malte74:

En TimelineX 13" med i5 450 och HD5650 är en snabbare maskin både vad gäller cpu och gpu, och vikt/tjocklek gör den lika portabel som en m11:a.. Den är inte tyngre, förmodligen tunnare och de centimetrar det handlar om i bordsyta är nog inte hela världen... Mer prestanda för mindre pengar, alltså..och med mobilitet och batteritid som är jämförbar. Den är även stilrent snygg! Smaken är som baken, men är inte en m11x en hemskt ful maskin...

Jajamen, M11x är ful som stryk. Någon beskrev den som en sci-fi-flodhäst i någon annan tråd...jag hade uppskattat att ha en sån, lite därför med. Roligt att lägga upp den bredvid kollegans Mac Air.
("Beauty, meet Beast. Beast, meet Beauty") men du har rätt, utseende, eller avsaknaden därav, är inte allt.

Jag sitter på lånelaptop under sommaren, ska titta upp TimelineX, som du rekommenderade och vänta in de nya prcessorerna till M11x:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

En TimelineX 13" med i5 450 och HD5650 är en snabbare maskin både vad gäller cpu och gpu, och vikt/tjocklek gör den lika portabel som en m11:a.. Den är inte tyngre, förmodligen tunnare och de centimetrar det handlar om i bordsyta är nog inte hela världen... Mer prestanda för mindre pengar, alltså..och med mobilitet och batteritid som är jämförbar. Den är även stilrent snygg! Smaken är som baken, men är inte en m11x en hemskt ful maskin...

Det som gjorde att jag ej köpte timelinex 13" är det sjukt fula batteriet som sticker ut UNDER datorn. Speciellt på 9 cells batteriet, ser helt stört ut om du frågar mig. Vad jag har förstått så sticker även 6 cells batteriet ut på 13"-arn, iaf så fick jag det svar när jag frågade netonnet supporten. När jag sitter med en liten laptop vill jag kunna ha den i knät, inte så lätt med ut utstickande del ifrån datorn...

Ska jag vara helt ärlig älskar jag m11x designen

Permalänk
Medlem

6-cellsbatteriet sticker inte ut. 9-cellarn är den som såldes till TimelineX Gen1 till hd5650 med i5 430, nu finns i5 450 med 6-cell!
Men jag håller med om att 9-cellsbatteriet är anskrämligt.
Tänkte på vad trådskaparen skrev om videoredigering.. På en SU4100??
För casual gaming, titta på den stilrena Asus UL30VT som i alla fall har turbo-boost till sin SU7300 och en gpu som fixar det mesta i spelväg vid låga upplösningar. 4000 billigare än en m11x.. För samma mobilitet men prestanda som en stor workstation känner jag bara till TimelineX. Ett GT335m som i m11x är inte galet mycket sämre än ett HD5650 och kommer Alienware med en i3/i5/i7-version blir det såklart ett riktigt litet monster.. Frågan är bara vad det kommer att kosta.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Det är nog enda alternativet med den skärm storleken. I praktiken så är timelineX 13,3" dock bara 4cm bredare och några millimeter tunnare, övriga mått är samma. Dock är väger timelinex några hekto mindre, så ta verkligen en riktigt ordentlig titt på den. Prestandan i mx11 är inte ens i närheten av timlinex, det är en enorm skillnad både på grafikkort och framförallt processorn.

Du får väl klistra på lite röda fartränder så sticker det nog i ögonen på folk Och det kan nog sticka i ögonen på vissa att en acer under 10k har bättre prestranda/mobilitet/battritid än nya macbook pro för +20k

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-454G64n (LX.PXZ02.004)

Permalänk
Medlem

Sitter med en m11x nu. Jävligt nöjd. SU7300 @ 1.73ghz och gt355m i 585/1405/910(1820ddr). Fungerar jävla fint. Riktigt impad på batteri tiden med. Kör man intel GMA kortet så får man ut 6-8 timmar surf. För en gaming laptop är det riktigt bra

Permalänk

Jag tackar för alla svar, som ny medlem här är jag imponerad av ert kunnande och er hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag har en 3820 med i5 450m och 5650. Helt klart mycket kraft för sin storlek. Tyst och förhållandevis smal.

Lirar BFBC2 och MW2 utan problem. Drygt 9000p i 3DMark06 med lätt överclokning.

YouTube - Acer TimelineX 3820TG Battlefield Bad Company 2 - ATI 5650 benchmark [HD]
YouTube - Acer TimelineX 3820TG Resident Evil 5 benchmark ATI 5650
YouTube - Acer TimelineX 3820TG Battlefield Battlefield Bad Company 2 ATI 5650 SP benchmark [HD]

Jag skulle helt klart överväga den. Personligen verkar M11an lite tjock och klumpig.

Permalänk
Medlem

Största problemet med M11x är utseendet, jag hade skämts om någon hade sett mig sitta med den datorn. Acern är läcker däremot, gå på den.

Permalänk
Medlem

vill väcka denna fråga igen..!!

kan en alienware m11x med i7 640um och 8gb ram samt 7200rpm hdd, vara värd 5100kr mer än acer 3820Tg med i5 450m och 4gb ram samt 5400rpm hdd?

gillar den fula m11x men är rädd för svarta ramen runt burken..

och kan byta ut acer's hdd mot en intel g2 ssd med tanke på prisskillnaden..

ni andra som sitter/satt i samma båt?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Jag skulle kört på acern och bytt ut hårddisken mot en SSD. Det blir ändå billigare än M11X och du slipper dras med tråkig gammal grammofonslagring som du ändå kommer byta ut så småningom.

Permalänk

Mx11 har kass grafikkort och cpu är också långsammare än 3820. Om du ska ha SSD i mx11 så välj EJ den som dell har som tillval, det är en sunkig samsung ssd. Och ja inga problem att byta till ssd i acern.

Permalänk
Medlem

buhu, allt pekar mot att acer är den bättre datorn..

ville hellre ha en alien i ryggan än en acer (som inte heter ferrari revision 1)

men att betala mer för sämre prestanda tar emot...

någon som har en m11x och kan berätta alla fördelar? eller har alla köpt acer?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Är det inte så att eftersom Dell numera äger Alienware så tar de hand om supportärenden och sådan? Kan vara bra att veta, eftersom Dells supportkvalitet är en förolämpning mot mänskligheten. Jag vet inte om Dells generella skräpiga kvalitet har smittat av sig på Alienware, heller. Den kan närmare likställas Acers.

Sen ska TimelineX-serien tydligen vara likvärdig Asus i byggkvalitet.