ATI Catalyst Control Center???

Permalänk
Inaktiv

ATI Catalyst Control Center???

Har fått lite kajk på mitt grafikkort och måste uppdatera drivrutinerna. Jag har ett ATI Mobility Radeon 4650 och testar därför att tanka ner drivrutiner för denna både på tillverkarens hemsida och direkt från ATI:s hemsida. Det är dock samma visa varje gång (har försökt uppdatera drivrutinerna på fler datorer med ATI-kort). Istället för att datorn installerar drivrutiner så installeras programmet ATI Catalyst Control Center, trots att det står klar och tydligt "drivers only" på den fil jag laddar ner. Varför gör dom så?

Jag vill inte ha detta program, jag vill bara ha ner drivrutinerna! Jag kan acceptera detta skitprogram om det är så att den installerar nya drivrutiner, men det gör den ju inte? Eller har jag fattat fel? Det är bara en mjukvara som installeras där man kan justera inställningar i grafikkortet och det har jag inget behov av! I only wan't the drivers! Har problem med blåskärm och börjar bli lite smått irriterad över detta.

Någon som vet hur jag igenom ATI Catalyst Control Center, uppdaterar mina drivrutiner eller hur jag gör det UTAN detta avskyvärda programhelvete?!

Edit: har nu via programmet hittat alternativet "Check for driver updates". Problemet är att när jag klickar där kommer jag bara till den sida där man återigen kan ladda ner ATI Catalyst Control Center?!?!?! Jag vill liksom bara ha drivrutinerna?! Ska det va så svårt?

Permalänk

Kan jag anta att du inte väljer att Installera - Anpassat ? - Avmarkera Allt - Välj bara vad du vill ha...
På så vis slipper du både Spel-Demon och annat skit.

Sedan är det så att de som bara laddar ner drivrutinen ofta glömmer att även eventuell CCC måste uppdateras med samma version.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

ATI Catalyst Control Center är ganska så involverat i hur grafikkortet fungerar.
Man behöver ju inte använda funktionerna i det.
Jag laddar ner Catalyst Control Center varje gång jag uppdaterar. just nu version 10.5.
Aldrig några problem för mig även om jag trycker i ett annat kort från ATI så hittar catalyst det nya kortet.
Kan vara att Mobilitykorten är annorlunda då dom sitter i en bärbar dator med tillverkarens alla konstiga inställningar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Ett tips är väl att läsa på lite vad CCC (catalyst control center) är för något.

CCC är själva mjukvaran för att konfigurera ATI:s drivrutiner. Själva drivrutinsversionen kontrollerar du via CCC under fliken information.
Jag har aldrig testat och vet därför inte om det är möjligt att installera drivrutiner utan CCC.

Om du vill läsa mer om CCC kolla på ATI Catalyst - Wikipedia, the free encyclopedia
alternativt ATI Ushers in a New Era of Usability and Customization for PC Graphics

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Dra ner alltihop och avinstallera CCC efteråt. Det låter som att de har en felaktig länk på hemsidan.

Du kan ju alltid öppna CCC och kolla vilken drivrutin du har. CCC bits inte

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Driver sweeper, sen installera "display only" med allt urkryssat.
Dock finns det ingen mening i det här, om du inte vill ha den på autostart, kör "msconfig.exe" och kryssa ur CCC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Werdes:

Driver sweeper, sen installera "display only" med allt urkryssat.
Dock finns det ingen mening i det här, om du inte vill ha den på autostart, kör "msconfig.exe" och kryssa ur CCC.

Driver Sweeper?

Permalänk
Medlem

ATI MobilityModder

Eller sa anvander du beta drivrutinerna som alltid fungerar

Visa signatur

ola33

Permalänk

Det är självklart möjligt att installera drivrutiner utan CCC.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.