Bästa price to preformans grafikkort

Permalänk
Medlem

Bästa price to preformans grafikkort

jag ska bygga en ny dator och har inte bestämt mig för vilket grafikkort jag ska köra med men har bestämt mig att köra antigen sli eller Crossfire . min setup är:

chassi: Fractal Design Define R2
cpu: Intel Core i5 Quad 750 2,66 GHz
moderkort: msi p55 gd65
ram: Kingston ValueRAM DDR3 PC10600 1333MHz 2x2GB
psu: corsair 850W TX

Permalänk
Medlem

Budget?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

typ upp till 2200 kr per kort

Permalänk
Medlem

5770 CF är väl bästa bang for the buck?

Permalänk
Medlem

2200 st kr får du ju 5830 för eller så köper du ett 5870 bara?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

jag får ju bättre prestanda med cf 5770 än ett 5830 men har 5770 directx 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chasse:

jag får ju bättre prestanda med cf 5770 än ett 5830 men har 5770 directx 11

Alla 5-seriekorten har dx11-stöd, dock skulle han (TS) kunna köpa två 5830, som ju är bättre än två 5770

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

är det stor skilnad om det är 128 bit eller 256 bit

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det blir dubbel minnesbandbredd, vilket ju hjälper en hel del.
Vilka spel skall du spela?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

just nu spelar jag mest bf bc 2 och far cry 2 men jag kommer även spela apb och fallout new vegas när dom kommer ut och jag vill ju kunna maxa spelen

Permalänk
Medlem

5770 CF ger väl ändå mer Prestanda/Pengar än 5830 CF?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du bör klara det hyffsat på två 5770, men ännu bättre på två 5830, eller varför inte två 5850, men det blir ju en del över budget
Fusiobob: Det bästa pris/prestanda i dag är just 5770, men du lär klara spelen bättre med två 5830

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

spara lite till o satsa på ett gtx480 o köp lite ägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja du bör klara det hyffsat på två 5770, men ännu bättre på två 5830, eller varför inte två 5850, men det blir ju en del över budget
Fusiobob: Det bästa pris/prestanda i dag är just 5770, men du lär klara spelen bättre med två 5830

när du säger hyfsat kommer jag kunna maxa spelen dom flesta spelen som kommer ut i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chasse:

när du säger hyfsat kommer jag kunna maxa spelen dom flesta spelen som kommer ut i år?

Du kan nog maxa tex bc2 om du skippar full AA och så.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror lite på vilken upplösning du kör, men de allra tyngsta spelen kommer du inte att kunna klara fullt med en upplösning på 1920 eller högre men ganska högt iaf, det lär ju inte se grymt fult ut iaf, men smaken är som den berömda... Jag snackar om 5770: erna alltså.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

spara lite till o satsa på ett gtx480 o köp lite ägg!

Haha, ägg, +1!

Permalänk
Medlem

jag tror jag ska köpa 5770: orna tack för hjälpen allihopa

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars köpa ett 5870. Och sedan när du har mer pengar så kan du köpa ett till.

Permalänk
Skrivet av zarklon:

Du kan ju annars köpa ett 5870. Och sedan när du har mer pengar så kan du köpa ett till.

Japp, det är rekommenderat då många spel inte är optimerade för crossfire, och då det blir framtidssäkrare.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarklon:

Du kan ju annars köpa ett 5870. Och sedan när du har mer pengar så kan du köpa ett till.

Är det inte mer performance från ett sådant än 2 st 5770 ? hmm. värt att googla !

*edit*

Hittade inge bra bench och eller test om att det skulle vara bättre eller sämre. dock en forumtråd om detta där han skriver att 5870n var bättre än 5770 i cf . . . Radeon 5770 CF vs 5870 benchmark's - Overclock.net - Overclocking.net

Permalänk
Medlem

Såg ett sådant test för några dagar sedan.
På första plats kom 5770, på andra plats kom 5850z
( Har jag för mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Japp, det är rekommenderat då många spel inte är optimerade för crossfire, och då det blir framtidssäkrare.

Nästan alla nya spel har CF stöd, och de är i de nya krävande spelen som man behöver prestandan.

Permalänk
Medlem

Dubbla HD5850 är ger rätt rejält med krut i burken. Mer än så behövs nog inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Japp, det är rekommenderat då många spel inte är optimerade för crossfire, och då det blir framtidssäkrare.

Det är nämligen så jag har planerat att göra med min burk

Permalänk
Medlem

är x2 så som 4870x2 och 5970 beroende av CF stöd eller lirar den bara en kärna på spel utan cf stöd?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

är x2 så som 4870x2 och 5970 beroende av CF stöd eller lirar den bara en kärna på spel utan cf stöd?

Jag vet inte exakt hur belastningen ser ut, men när ett spel inte stödjer multi gpu så innebär det bara att du inte får ut mer än hälften av juicen - det går ju fortfarande att spela. Men det är missvisande att kalla det CF-stöd när det helt enkelt handlar om multipla gpuer, vare sig genom CF, SLI eller dubbelmackor. Det senaste populära spelet jag kan komma på som inte stödjer multi gpu är Dragon Age, som dessutom körs i DX9. Annars får man allt som oftast ut en prestandaökning med flera gpuer.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |