Permalänk

Dator till TV: S-video

Hej!

Jag vill koppla ihop datorn med TVn så att jag får datorbilden på TVn.

Grafikkort: Ati Radeon HD2400: DVI, VGA, S-video
TV: Samsung UE46C6005: VGA, Komposit, Komponent, SCART

Det är meningen att jag ska köpa ett nytt grafikkort som har HDMI utgång. Jag hade även tidigare plan på att köpa ett nytt grafikkort för att få bättre grafik, och då ska jag välja ett med HDMI utgång. Men till dess så tänkte jag koppla datorn till TVn med en S-video kabel.

Jag har en kabel med S-video hanar med 4 pinnar på båda sidor, och jag har en Komposit/S-video till SCART adapter. SCART adaptern har jag kopplat till TVn och S-video kabeln har jag kopplat mellan S-video Out på grafikkortet och S-video på SCART adaptern.

Jag får dock problem med den här kopplingen. Jag kan klona eller förlänga datorbilden till TVn så att jag får bild men jag får ingen färg. Bilden är bara gråaktig.

Är det någon inställning jag har missat? Eller är det bara dömt att misslyckas med en sån här koppling?

En sak som jag har noterat är att det står EXT (RGB) på SCART ingången på TVn. Kan det vara så enkelt att färgsystemet RGB inte finns i en traditionell S-video anslutning? Sedan så har S-video kabeln 4 pinnar medan S-video utgången på grafikkortet har typ 7 pinnar eller så (har inte räknat).

Någon som har något tips?

Jag tänkte som sagt köra med den här uppsättningen så länge tills jag köper nytt grafikkort med HDMI utgång. Skulle vara glad om det gick att få ihop det på så sätt. Det är inget fel på kablarna annars, både kabeln och adaptern är från Clicktronic och är i princip helt nya, jag har knappt använt dem.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Varför kopplar du inte en VGA kabel mellan datorn och TV?, du får mycket bättre bild med VGA.

Om du vill koppla S-Video så måste din TV klara S-Video signal via Scart kontakten, det finns kanske möjlighet att ändra någon inställning i TVn så att den väljer S-Video signalen istället för RGB.

4 pinnar skall räcka för att skicka S-Video signalen till TVn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

varför kopplar du inte en vga kabel mellan datorn och tv?, du får mycket bättre bild med vga.

+1

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!