Hjälp, fläkten går alltid på max! (Asus EAH4870)

Permalänk
Medlem

Hjälp, fläkten går alltid på max! (Asus EAH4870)

Hej,
köpte ett Asus EAH4870 512mb som Gh-data sålde ut billigt. Kopplade in det och körde igång datorn och WOOOOOSSHHHHH! Fläkten satte igång som bara den och den slutade inte heller.
Jag har ingen supertyst dator i övrigt, men denna fläkten överröstar lätt allt som låter i datorn och stör när man lyssnar på musik eller spelar spel.
Jag installerade CCC och kollade, men där säger den att fläkten ligger 40-60%. Testade även att sänka den, men ingen skillnad alls hördes.

Gh-data skrev tidigare till mig att de korten som de sålde ut hade fått något problem med fläktkontrollern fixat från fabrik, och när jag jämförde mitt kort med en bild på internet av samma kort så såg jag att bilden på internet så var fläktens sladd kopplad direkt till grafikkortet, men det enda sättet för mig var att koppla den med en medföljande kabel till nätaggets molex-kontakt.

Jag misstänker att detta betyder att fläkten kommer att få lika mycket ström hela tiden och därför alltid gå på max. Har jag fel, skall det gå att kontrollera ändå?

Vad tusan skall jag göra? Har jag köpt ett ostoppbart jetplan eller vad är det frågan om?

EDIT: Testade även att koppla in fläkten till moderkortets SYS_FAN. Blev något tystare tror jag, men låter ändå en hel del..

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?
Bara att skicka tillbaka skrället och köpa ett 5770?

Permalänk

Låter som en av sladdarna från nätagget sitter löst, testa dra ut och sedan sätta in den igen.

EDIT: Läste inlägget igen, kom bara ihåg att båda molex kontakterna ej ska sitta på samma slinga, dom ska helt enkelt sitta på separata slingor från nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Låter som en av sladdarna från nätagget sitter löst, testa dra ut och sedan sätta in den igen.

EDIT: Läste inlägget igen, kom bara ihåg att båda molex kontakterna ej ska sitta på samma slinga, dom ska helt enkelt sitta på separata slingor från nätagget.

Hur menar du? Jag har en sladdbunt från grafikkortet med två molex-kontakter och en floppy tror jag. Dessa två kopplar jag in i en sådan här: DELTACO ADAPTERKABEL 2X4-PIN TILL 6-PIN PCI-E 25CM - Specifikationer
Sedan in i grafikkortet. Den andra 6-pinen kommer direkt från nätagget.
Om jag vill ha fläkten kopplad till nätaggregatets kontakter så måste jag koppla den sladden som följde med (fläktkontakt i ena och en dubbelsidig molex i andra, som går att koppla in ytterligare en molex i) i en av molexkontakterna och sedan koppla i sladden som jag länkade till hos Dustin. Är detta felaktigt?
Just nu kör jag som sagt med fläkten i SYS_fan, och det surrar på för fullt.
Kan tillägga att grafikkortet annars fungerar som det skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

EDIT: Testade även att koppla in fläkten till moderkortets SYS_FAN. Blev något tystare tror jag, men låter ändå en hel del..

Kopplar du direkt på 12V så kommer fläkten att få 12V helt enkelt och alltså gå på max. Skicka tillbaka kortet om du inte kan koppla fläkten direkt på kortet så att den styrs av BIOS på grafikkortet.

Jesus, vilket inlägg

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Haha, grejen är ju att det antagligen inte ska gå att koppla in på grafikkortet, jag ser var på kortet man skall koppla in men den är typ blockerad. Eller är det något skydd som går att ta bort? Hahah jag vågar nästan inte prova.

EDIT: Det var inget som gick att ta bort. Flyttade tillbaka fläktsladden till SYS_fan, lät bra mycket trevligare där. Mer som en lättare storm jämfört med jetplanet.

Permalänk

Testa ändra hastigheten med Rivatuner.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Testa ändra hastigheten med Rivatuner.

Tror jag testade det programmet. Sänkte fläkthastigheten och... fläkten kunde inte bry sig mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Bara att skicka tillbaka skrället och köpa ett 5770?

Tycker du har svarat på tråden bättre själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Tycker du har svarat på tråden bättre själv!

Haha ok, ja detta går fan inte iallafall. Får höra vad de säger imorgon.

Permalänk
Medlem

Tog ut grafikkortet nu och la tillbaks det i lådan och jisses. Äntligen fattar jag varför folk tjatar om en tyst dator. Jesus mina öron. Jag kan höra igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lejnoss:

Hej,
Gh-data skrev tidigare till mig att de korten som de sålde ut hade fått något problem med fläktkontrollern fixat från fabrik, och när jag jämförde mitt kort med en bild på internet av samma kort så såg jag att bilden på internet så var fläktens sladd kopplad direkt till grafikkortet, men det enda sättet för mig var att koppla den med en medföljande kabel till nätaggets molex-kontakt.

Ja fix(er)ad var just ordet. Att man ens får sälja sådan sk.t?!!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Gh-data skötte sig snyggt när jag kontaktade dem.
De skall återbetala och stod för returfraken.
Är det ett 5770 jag skall köra på nu då? Det kostar ju en del mer, men hann ju spela lite med detta kort och - fan skulle kännas surt att sätta i ett kort som presterar sämre efter detta.
Är det det mest prisvärda kortet om jag sätter en absolut max-budget på 1600 kr??
/ Linus

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, det är det mest prisvärda just nu iaf. Så det är det som gäller. Ligger i paritet med 4870 och är hyffsat lätt att överklocka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Till asuskorten får du väl med ett program som heter smartdoctor eller något sånt ?
Det ska ju gå att styra fläkthastighet i, annars ccc eller annat program ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pjära:

Till asuskorten får du väl med ett program som heter smartdoctor eller något sånt ?
Det ska ju gå att styra fläkthastighet i, annars ccc eller annat program ?

Och du har läst tråden ser jag.... not!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Och du har läst tråden ser jag.... not!

Som sagt. Hemskt vidrigt program för övrigt.

Permalänk
Medlem

ha ha det har även uppmarksammats i den här tråden #10151898

De verkade redan veta om problemet med tanke på att du redan fått svar.

Permalänk
Medlem

Person som precis hade samma problem Riktigt dåligt gjort av GH-Data.

Edit: Hade tråden uppe ett bra tag (såg inte inlägget ovan), personen ovan skrev precis samma sak som jag. Haha.

Permalänk
Avstängd

Undra om dom har kvar några kort, jag byter alltid kylare och fläkt INNAN jag stoppar in den i datorn.. så mig drabbar det inte.

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att det är fel på fläktkontrollern på grafikkortet, och därför har de täckt över den kontakten och låter dig koppla in fläkten i moderkortet eller i nätagget. Så det blir nog samma tråkigheter ändå, om du inte hittar en fläkt som är skittyst på 100%.