Danamics LMX Superleggera

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Trevlig läsning som alltid även om jag saknade passivt och med samma fläkt konfiguration på alla.

+1! Hur tänkte man igentligen...

Det som är mest spännande med denna kylare är ju prestandan med en tyst fläkt. (och att den även kan prestera riktigt bra om man vrider upp fläkthastigheten)

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se ett test med en riktigt varm processor, värmeöverföringskapaciteten på denna kylare kanske är ökar vid högre temperaturer? Kör man med en extrem kylare så ska man köra med ett extremt system, jag skulle kört en 980x och klockat den tills att tempen låg på 95c vid load och sedan jämföra med tex en h50.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Men ååååå! Jättebra att skicka ut sånt i hela världen!

Som någon skrev redan, konstruktionen är väldigt säker. Det är inte heller några stora mängder det handlar om, man kan inte direkt göra en bomb av kylaren. Och den har inga långsiktiga skadeverkningar för miljön, efter att den har reagerat med någonting så har du olika former av salter kvar, inga miljögifter. Med tanke på att man har använt nickel-cadmium-batterier i var och varannat hem så känns detta inte särskilt hemskt.

Skrivet av Asheileon:

där rök min dröm att ha den metallen i min vatten loop

Haha, inte tillsammans med vatten iaf Om du inte är särskilt rädd om ditt liv så skulle du ju kunna bygga ett slutet system med NaK istället för vatten. Alternativt blandat med någon form av olja (alkalmetaller reagerar inte med rent olja). Blir kanske lite väl omständigt dock, då är nog till och med kylning med flytande kväve enklare

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Med tanke på pris, storlek, extra bängel med sladd och utrymmeskrav för "powerboostern", så är resultatet inte tillräckligt bra för min del. Bra försök dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Imponerande.. men min vattenkylning för samma pris.. lite billigare t.om. knäcker hårdare.

Permalänk

Detta får mig att tänka tillbaks på CM V10, verkade sjukt nice men när väl priset presenterades så var de through the roof
samma sak här, kylaren verkar klart grym men priset..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Borde den inte få bäst i test då den faktiskt var bäst i test..?

VAd säger att den var bäst ? den var bäst prestanda mässigt men sämst pris mässigt...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

VAd säger att den var bäst ? den var bäst prestanda mässigt men sämst pris mässigt...

Priset har inte spelat in (inte mycket iaf) tidigare när Sweclockers har delat ut sina "bäst i test"-utmärkelser. Till exempel så fick faktiskt NH-D14 den utmärkelsen, trotts att det är en av de dyrare luftkylarna, även om den är betydligt billigare än Superleggera. Men vad jag har förstått så har "bäst i test" alltid handlat om prestanda?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Den var stor.
Hur bra fungerar den utan fläkt?

På NH har de testat den utan fläkt och de verkar faktiskt riktigt lovande.
Danamics LMX - Andra Generationens Kylare med Flytande Metall | NordicHardware

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Är resultaten med h50 och noctua baserade på tidigare tester, eller är dom testade på nytt, samtidigt med superleggera?

Undrade mest för rumstempen var 27 grader. Tidigare tester jag sett på swec med h50/noctua har rumstempen varit 22 grader.

Permalänk
Medlem

Ser ju ganska hygglig ut, men superleggera, please!

Räcker det inte med turbo och allt vad det heter, referenser till Lamborghini någon??

Så här ser en riktig superleggera ut: http://www.automotorsport.se/bigpix/2010/Lamborghini_Gallardo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Ser ju ganska hygglig ut, men superleggera, please!

Räcker det inte med turbo och allt vad det heter, referenser till Lamborghini någon??

Så här ser en riktig superleggera ut: http://www.automotorsport.se/bigpix/2010/Lamborghini_Gallardo...

Jag tänkte på en sån här: http://www.err0neous.org/mbz/oz_superleggera_1000.jpg

Betyder Superlätt på italienska.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Det hade varit väldigt intressant att se ett test där V10'an och denna kylare tävlar mot varandra.
Vilken av dessa tror ni är den bättre? Båda ligger i ungefär samma prisklass och har olika "extrema" tekniker för att kyla.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det hade varit väldigt intressant att se ett test där V10'an och denna kylare tävlar mot varandra.
Vilken av dessa tror ni är den bättre? Båda ligger i ungefär samma prisklass och har olika "extrema" tekniker för att kyla.

Superleggera, utan tvekan. Senast när Sweclockers gjorde ett test på processorkylare så visade det sig att NH-D14 hade bättre prestanda än V10, och nu hade Superleggera bättre temperaturer än NH-D14. Troligen finns det ingen luftkylare på marknaden som kan mäta sig med Superleggera i prestanda, dock på en del andra punkter.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

där rök min dröm att ha den metallen i min vatten loop

Varför skulle du vilja det? Missade du den här paragrafen på wikipedias artikel om Nak:

Citat:

Its specific heat capacity is 982 J/kg which is roughly one-fourth of that for water.

Om man har NaK som kylmedium så kan det bara ta upp en fjärdedel så mycket värmeenergi jämfört med vatten för samma ökning av kylmediets temperatur. Med NaK så får man antingen pumpa runt fyra gånger så mycket vätska eller så blir vätskan varmare. Skillnaden är dessutom större ändå eftersom vatten har ca 15% högre densitet.

NaK har tre fördelar:

  1. håller sig flytande i större temperaturområde. Viktigt i en kärnkraftsreaktor eller ute i rymden på någon satellit.

  2. Kan pumpas av elektromagnetisk pump utan rörliga delar.

  3. Extremt hög E-Peen faktor. "Denna dator är kyld av flytande metall."

Jag betvivlar att någon verkligen behöver hålla temperaturer på 600-700 grader på datorkomponenterna så vattnets maxtemperatur på ca 100 grader räcker långt.
Fördelen med helt tysta pumpar försvagas ju med att kylflänsen sitter mitt i datorburken och troligtvis behöver kylas av fläktar. Ett helt luftkylt kylsystem (t.ex. Noctua DH-14) är ju bara en grad varmare vid samma ljudnivå.

Har man lite mer plats i eller kring datorlådan skulle väl ett vattenblock, en bra/tyst vattenpump och en fet radiator enkelt slå de andra systemen både i kylförmåga och ljudnivå?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Jag ska nog dricka lite flytande metal nu till sommaren så jag håller mig kall och kan skrika i'm iron man.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A7V:

Its specific heat capacity is 982 J/kg which is roughly one-fourth of that for water.

Heat capacity har inget att göra med värmeledningsförmåga, vilket är det viktigaste när det kommer till kylning. Heat capacity är ett mått för hur mycket energi det går åt att höja temperaturen till en förutbestämd nivå.

Det viktiga i alla typer av kylningsanordningar är värmeledningsförmåga eller Thermal conductivity om du nu vill använda engelska. När det gäller värmeledningsförmågan så överträffar NaK vatten med bred marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Imponerande.. men min vattenkylning för samma pris.. lite billigare t.om. knäcker hårdare.

Så.. Vilken vattenkylning kostar 1400?
(Har inte sett priset på SuperLeggra, men det stod att den kostade ca dubbelt så mycket som H50)

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Skrivet av A7V:

Varför skulle du vilja det? Missade du den här paragrafen på wikipedias artikel om Nak:

Om man har NaK som kylmedium så kan det bara ta upp en fjärdedel så mycket värmeenergi jämfört med vatten för samma ökning av kylmediets temperatur. Med NaK så får man antingen pumpa runt fyra gånger så mycket vätska eller så blir vätskan varmare. Skillnaden är dessutom större ändå eftersom vatten har ca 15% högre densitet.

Hm, jo men det försenar ju egentligen bara uppvärmningen det du skriver om nu. Det som verkligen är viktigt i kylsammanhang där man har slutet system är thermal conductivity som visar hur fort ämnet tar upp respektive avger energi i temperaturskillnader.

Cheerio

Edit:
Tackochhej leverpastej. Här är man efter i svängarna. Hatten av till dig som också uppmärksammade detta.

Skrivet av Morkul:

Heat capacity har inget att göra med värmeledningsförmåga, vilket är det viktigaste när det kommer till kylning. Heat capacity är ett mått för hur mycket energi det går åt att höja temperaturen till en förutbestämd nivå.

Det viktiga i alla typer av kylningsanordningar är värmeledningsförmåga eller Thermal conductivity om du nu vill använda engelska. När det gäller värmeledningsförmågan så överträffar NaK vatten med bred marginal.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Jag har denna för Intel i7 860.
Jag köpte denna som standard och det menas med att allt kommer med, utan fläktar.
Så jag köpte fläktar med hög rpm och som har hyfsat låg dba.
Fläktarna kan gå max 2000 rpm, och är på ca 30 dba, men det märks knappast med ljuden från fläktarna. Det har ju med vilket chassi man har, vissa är bättre ljudisolerade än andra. Jag har ett Lian Li PC-P80.

Permalänk

Om man nu inte vet om att den metallen är farlig
Så när man öppnar kylet och det tar eld, så självklart hämtar man vatten för att släcka elden

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida