Physx tråden mellan himmel o jord!

Permalänk
Medlem

Physx tråden mellan himmel o jord!

Tjenare! har äntligen fått rätt på mitt win7 och försöker nu installera mitt 8800gts som physx kort. Jag har satt kortet i min andra pci-express för sli, har varit inne i bios och enable sli eftersom win7 inte känner av mitt 8800gts i disable. Det positiva är att operativet i alla fall känner av mitt gtx480.
Dock så skulle det vara kul och få allt att funka eftersom mitt 8800gts annars bara skulle ligga och skräpa

E det ng med någrga bra tips på vad jag kan göra för att få win7 att känna igen mitt installerade 8800gts kort som physx?

Och ni andra med problem och lösningar för andra kombinationer än singel gtx480+8800gts som physx får gärna höra av er ni osså.

mvh Gren

Permalänk
Medlem

har du aktiverat sli?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

har du aktiverat sli?

japp i bios har jag enable sli

Permalänk
Medlem

Nu när man tänker på det, klarar 8800gts 320mb och 640mb physx? Det ska dom väll göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrikfotograf:

har du aktiverat sli?

Vadå SLI? De funkar inte så.

Till TS. Vad har du för moderkort? De blir lättare att felsöka varför ditt 8800GTS inte känns av av operativet om vi vet mer om din dator.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Vadå SLI? De funkar inte så.

Till TS. Vad har du för moderkort? De blir lättare att felsöka varför ditt 8800GTS inte känns av av operativet om vi vet mer om din dator.

då skall vi se om det funkar......nä det gjorde det inte

Min Data:
Processor: q6600 2,4 Moderkort abit In9 32-max wifi, Noctua NH-U12F, 4gig ram corsair 800mhz, 150gig raptor,Thermaltake Toughpower 850W,

Permalänk

Tror inte Vista/Windows 7 tillåter blandade drivrutiner.
Dvs du kan inte ha både GeForce och Radeon-drivare installerade samtidigt.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Skall jag ladda hem en speciell fil för att kunna köra physx..... I min nvidia control panel under 3d settings har jag enable physx. Dock så får jag inte upp något alternativ av vad Nvidia FAQ säger om

"Set SLI and PhysX configuration (reference)
The Set SLI and PhysX configuration page is available if your system has

Two or more NVIDIA-based GPUs in an SLI platform, and

One or more PhysX-capable GPUs"

hmmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Tror inte Vista/Windows 7 tillåter blandade drivrutiner.
Dvs du kan inte ha både GeForce och Radeon-drivare installerade samtidigt.

Jag har bara nvidia drivar på datan....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpammerN^:

Tror inte Vista/Windows 7 tillåter blandade drivrutiner.
Dvs du kan inte ha både GeForce och Radeon-drivare installerade samtidigt.

Om du hade läst vad han har för grafikkort så ser du att han har ett GeForce GTX 480, och ett GeForce 8800GTS.

Skrivet av zapp669:

Skall jag ladda hem en speciell fil för att kunna köra physx..... I min nvidia control panel under 3d settings har jag enable physx. Dock så får jag inte upp något alternativ av vad Nvidia FAQ säger om

"Set SLI and PhysX configuration (reference)
The Set SLI and PhysX configuration page is available if your system has

Two or more NVIDIA-based GPUs in an SLI platform, and

One or more PhysX-capable GPUs"

hmmmm

Ladda hem senaste Beta drivrutinen från NVIDIA. Installera den och se hur de går. Om felet kvarstår så gå ut i BIOS och stäng av SLI. Med SLI av så gör du om installeringen av Beta drivrutinen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Om du hade läst vad han har för grafikkort så ser du att han har ett GeForce GTX 480, och ett GeForce 8800GTS.

Åfan, så går det när man inte läser

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Inte behöver man väl sli aktiverat för att köra ett defikerat physx kort?

Nyare drivis med stöd för ditt gtx480 och eneable physx så är väl saken klar?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpammerN^:

Tror inte Vista/Windows 7 tillåter blandade drivrutiner.
Dvs du kan inte ha både GeForce och Radeon-drivare installerade samtidigt.

Det vet jag att det går i W7, men inte i Vistan

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Om du hade läst vad han har för grafikkort så ser du att han har ett GeForce GTX 480, och ett GeForce 8800GTS.

Ladda hem senaste Beta drivrutinen från NVIDIA. Installera den och se hur de går. Om felet kvarstår så gå ut i BIOS och stäng av SLI. Med SLI av så gör du om installeringen av Beta drivrutinen.

nu har jag installerat bet driven och även provat med att stänga av sli. Win7 tillåter mig nu att sätta physx antingen på gtx480 eller cpu ........ Jag får väl dubbel checka att 8800gts verkligen funkar och ta bort gtx480

Permalänk
Medlem

Man ska väl inte, och det går inte ha SLi mellan GTX480 och ett 8800GTS.
PhysX-kortet ska sitta "ensamt" utan SLi-bryggan och ej aktiverat SLi i nVidia-kontrollpanelen.
Bara in med senaste drivrutinerna och gå in och välj att 8800GTS ska vara dedikerat PhysX-kort.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Man ska väl inte, och det går inte ha SLi mellan GTX480 och ett 8800GTS.
PhysX-kortet ska sitta "ensamt" utan SLi-bryggan och ej aktiverat SLi i nVidia-kontrollpanelen.
Bara in med senaste drivrutinerna och gå in och välj att 8800GTS ska vara dedikerat PhysX-kort.

det är sant att du inte rent fysiskt sett inte kan koppla dem i sli, däremot har jag jag provat att enable sli i bios och även kopplat ifrån, men win 7 upptäcker inte mitt 8800gts i något läge

Permalänk
Medlem

Mitt 8800gts funkar som vanligt om jag sätter det i den primära pci-express sloten. Kan det vara så tråkigt enkelt att min andra slave pci-express slot (sli) är sönder Det vore högst tråkigt för jag har aldrig tidigare användt den

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Vad har du för moderkort?

det här är mitt moderkort Komplett.no - ABIT IN9 32X-MAX WiFi, nForce-680i SLI, vilket av dem tre pci-express slotarna skall jag sätta mitt physx kort i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Mitt 8800gts funkar som vanligt om jag sätter det i den primära pci-express sloten. Kan det vara så tråkigt enkelt att min andra slave pci-express slot (sli) är sönder Det vore högst tråkigt för jag har aldrig tidigare användt den

Testa att köra ett kort i den sloten då, enkelt sätt att testa om den fungerar eller inte. ( Dvs kör bara ett kort där och inget i första sloten. )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Jag förstår personligen inte varför TS önskar använda sitt 8800 GTS som Physx? T.ex. i Batam:AA måste man ha ett 9800 GTX+ för att kunna köra PhysX med high på ett dedikerat kort, vilket gör att hans inte räcker till. Fast om han bara kör PhysX på sitt GTX 480 så maxar det Batman utan problem med PhysX på high, eftersom mitt GTX 470 gör det. Sälj ditt kort för några hundralappar istället, eller sätt det i en annan burk, så får du ut mer av kortet

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Jag förstår personligen inte varför TS önskar använda sitt 8800 GTS som Physx? T.ex. i Batam:AA måste man ha ett 9800 GTX+ för att kunna köra PhysX med high på ett dedikerat kort, vilket gör att hans inte räcker till. Fast om han bara kör PhysX på sitt GTX 480 så maxar det Batman utan problem med PhysX på high, eftersom mitt GTX 470 gör det. Sälj ditt kort för några hundralappar istället, eller sätt det i en annan burk, så får du ut mer av kortet

Japp det kankse jag gör osså men först vill jag se hur det funkar när jag ändå har grejor som skall fungera med det

Permalänk
Skrivet av zapp669:

Japp det kankse jag gör osså men först vill jag se hur det funkar när jag ändå har grejor som skall fungera med det

Aha, du vill bara veta hur/om det fungerar? För jag tror verkligen inte att det ger någon boost i prestanda.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlberg1992:

Aha, du vill bara veta hur/om det fungerar? För jag tror verkligen inte att det ger någon boost i prestanda.

Sant men jag hade ju hoppats på att mitt 8800gts skulle kunna hjälpa till lite i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Testa att köra ett kort i den sloten då, enkelt sätt att testa om den fungerar eller inte. ( Dvs kör bara ett kort där och inget i första sloten. )

Det funka dåligt att enbart köra mitt 8800gts i slave pci-express sloten. det började pipa vilket gjordea att jag stängde ner direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det vet jag att det går i W7, men inte i Vistan

Jag har kört nvidia och ati drivisar samtidigt i ett vista system. sen om båda var aktiva samtidigt vet jag inte, men båda var installerade samtidigt.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Jaha då var det fixat Jag tog bort en liten strömkabel till moderkortet som satt precis bredvid slave pci-express sloten och irriteade mig. Den gjorde att jag inte fick ner 8800gts på plats, det saknades kanske 1 mm och då hade jag ändå satt dit graffekortet med två skruvar.
Nu kan jag välja vilket kort som skall göra vad Dock så verkade som om gtx480 jobbar bättre själv enligt windows rating system.

windows rating gtx480= 7.7
windows rating gtx480+8800gts physx= 7.6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zapp669:

Det funka dåligt att enbart köra mitt 8800gts i slave pci-express sloten. det började pipa vilket gjordea att jag stängde ner direkt

Risken finns, och jag antar att du har ett av dom få moderkort där de inte går att köra ett dedikerat grafikkort till PhysX.
Jag blir inte förvånad om de är så att ditt BIOS kröver att SLI är aktiverat för att kunna använda PCI-E port två. Och en direkt effekt av de är att ett annat grafikkort då inte funkar. De är min slutsats efter att ha läst igenom tråden en gång till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Risken finns, och jag antar att du har ett av dom få moderkort där de inte går att köra ett dedikerat grafikkort till PhysX.
Jag blir inte förvånad om de är så att ditt BIOS kröver att SLI är aktiverat för att kunna använda PCI-E port två. Och en direkt effekt av de är att ett annat grafikkort då inte funkar. De är min slutsats efter att ha läst igenom tråden en gång till.

Det funkar nu och då är sli inaktiverat i biosen, Det var en strömsladd som gjorde att mitt 8800gts inte kom på plats ^^

Och tack skall ni ha, alla som bidragit med tips, ni får gärna skriva mer om temperatur och dylikt som kan vara av intresse

Mitt kort ligger på 54 grader i idle med 8800gts som physx. Annars ligger gtx480 på 45 grader om jag enbart kör det kortet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zapp669:

Det funkar nu och då är sli inaktiverat i biosen, Det var en strömsladd som gjorde att mitt 8800gts inte kom på plats ^^

Och tack skall ni ha, alla som bidragit med tips, ni får gärna skriva mer om temperatur och dylikt som kan vara av intresse

Mitt kort ligger på 54 grader i idle med 8800gts som physx. Annars ligger gtx480 på 45 grader om jag enbart kör det kortet

Se där, de vart alltså bara så enkelt. En sladd i vägen. Testa på nu och se om du finner 8800GTS bra till PhysX kort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.