MSI fasar ut BIOS – UEFI nästa

Permalänk
Melding Plague

MSI fasar ut BIOS – UEFI nästa

Uråldriga BIOS sjunger på sista versen, åtminstone om man får tro moderkortstillverkaren MSI som planerar att ersätta systemet med UEFI i slutet av 2010.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det var fan på tiden

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja det var fan på tiden

What he said

Permalänk
Medlem

Jag som tycker Bios är bra som de är?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

äntligen!!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Effin' finally.

Permalänk
Medlem

Gött mos, var ju ett antal år sedan man hörde att EFI skulle vara det nya. Tur att nån äntligen får tummen ur!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Härligt!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd

Trevligt med en lite mer modern layout.

Permalänk
Medlem

Hoppas att X68 moderkorten kommer med detta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ojdå, första gången PC-entusiaster blir glada över att få nåt som redan finns i Mac.
Jag är iaf glad för att utvecklingen går framåt på alla plattformar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Låter underbart. Uppdateringar lär ju vara lika enkelt att installera som på vilket program som helst. Bara klicka och sen klart. Det är väl tanken i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att man kommer överens om ett standardiserat grafiskt gränssnitt den här gången...

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Härligt! Då kommer man med stor sannolikhet kunna slippa sunkiga BIOS nästa gång man byter upp sig!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Yey! Trött som många andra på biosen

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk

Hm... undrar varför alla verkar hata bios tycker själv att bios är det sista i datorn som fortfarande känns lite mystiskt, vilket jag själv gillar men som sagt så är det bara min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Hm... undrar varför alla verkar hata bios tycker själv att bios är det sista i datorn som fortfarande känns lite mystiskt, vilket jag själv gillar men som sagt så är det bara min åsikt.

Hehe.. Håller med. Älskar bios kommer alltid att göra med;)

Fin känsla av att jag kommer lyckas crasha datorn om jag ska in på UEFI å pilla när jag skaffar det:P

Permalänk

Ack, lämna mitt bios i fred du illsinniga evolution :'(

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Hm... undrar varför alla verkar hata bios tycker själv att bios är det sista i datorn som fortfarande känns lite mystiskt, vilket jag själv gillar men som sagt så är det bara min åsikt.

Jag håller med men jag har inget emot att det kommer något nytt, jag kommer antagligen fälla en och annan tår den dagen sista BIOS moderkortet går ur försäljning

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag som tycker Bios är bra som de är?

jo men det finns alltid rum för förbättringar på det mesta.

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte vara mer än estetiskt, internettillgång finns ju redan på många moderkort. inte så att man spenderar speciellt mycket tid i bios om man inte är en entusiastöverklockare.

Permalänk

ermh basic input output?
rent praktiskt vad är skillnaden?
då menar jag inte grafiskt lulz utan "mekanisk" skillnad...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Kanske kan bli några fina moddar utseendemässigt? Rent utseendemässigt kanske man inte stör sig på att datorn skulle ta lång tid på sig att starta såvida bootpostningen inte syns!

Kul i alla fall

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Hm... undrar varför alla verkar hata bios tycker själv att bios är det sista i datorn som fortfarande känns lite mystiskt, vilket jag själv gillar men som sagt så är det bara min åsikt.

Håller med!
Tycker det bra att det nya kan programmeras i C men samtidigt så tycker jag att det är onödigt med så många finesser som finns i UEFI. Sedan så är det synd att assembly försvinner mer och mer.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Vet inte om jag stör mig så mycket på hur bios ser ut. Det är ju så sällan jag går in där, men visst vore det smidigt att kunna navigera med musen.

Permalänk
Medlem

Snabbare boot-tider med EFI väl? Det om något är väl en anledning till att får bort det gamla BIOS, dessutom musstöd även om jag hade det redan 1997 på mitt Tyan Tiger 100

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Jag gillar Bios!

UEFI.. jobbig förkortning tror ändå det kommer kallas bios om 10 år då heliga bios säkert har gått i graven.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer finnas BIOS gui! <3

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag gillar BIOS, alla grafiska onödigheter utlämnade, bara det som skall finnas finnas.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Gött att bli av med det skrotet. Tänk vilka grejjer man skulle kunna göra. Nåt utility som injectar egna programsnuttar å skit i UEFI-binären. Om två år har vi Pimp-my-POST-tävlingar.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.