Apple släpper Safari 5

Permalänk

Använder faktiskt Bing lite till och från vid bildsökningar där den fungerar ypperligt. Vanliga sökningar är dock helt åt fanders. Vad ska jag med norska och danska Wikipedia till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Använder faktiskt Bing lite till och från vid bildsökningar där den fungerar ypperligt. Vanliga sökningar är dock helt åt fanders. Vad ska jag med norska och danska Wikipedia till?

Google har riktigt trevligt bildsökning, man kan bland annat välja vilken färg som bilder ska innehålla mesta dels av, vilket jag använder ofta när jag letar bilder!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Hedersmedlem

Poängen i html5-testet är i sig inte särskilt viktigt just nu, men det är intressant att Apple kört det som ett signum av excellens. I verkligheten är det inte riktigt så, utan stödet har successivt i ungefär samma takt byggts upp av konkurrenterna också. Den enda stora läsare som utmärker sig är IE och då negativt. Om allt går enligt planen kommer IE9 att vara där t ex Firefox var för mellan 1,5 - 2 år sedan, samt åtminstone vara lite bättre än hälften så bra i acid3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Ok, då har Safari gjort ett skutt upp i listan. Det tycks som det är förblir fortsatt jämt skägg - jag undrar om det var automatisk association pga din avatar? - mellan Firefox, Safari och Chrome under det här året. Lanseringsdatum förändrar tillfälligt lite bilden, men enligt förtester av Firfox 4 och nuvarande och kommande Chrome blir stödet ganska jämt. Det finns en annan sida bra kontinuerliga analyser: When can I use...

Nuvarande Firefox 3.6 får 101 i html5-testet. Däremot blev jag förvånad över att Midori får hela 138! Dessutom är Midori imponerande snabb; enklare än de andra, fast är ju å andra sidan ett i jämförelse litet projekt, och gör det en läsare ska göra.

Tack vare ditt inlägg ska jag testa Midori! Leker lite med en Arch Linux installation i VirtualBox och jag lade in Xfce och sedan chrome. Men chrome passar liksom inte in utseendemässigt även om det funkar bra. Midori verkar ju som gjord för Xfce.

Permalänk
Medlem

Safari är snyggast iaf.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Det där html5 testet var lite konstigt. Det testar om webbläsaren har stöd för h.264, något som inte ingår i html5? Jadu

Permalänk
Hedersmedlem

@ Chenz
Du kan kolla HTML5 specifikationen och se att ett flertal media format ingår i standarden. Att det sedan är en kamp kring vad som ska vara standardens standard format av dessa är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Bing låter jättekonstigt.

När altavista var kung så kan jag lova att "google" lät helt efterblivet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Eftersom nu Apple fortsätter att hamra in HTML5 som ett stort plus i kanten för Safari, kan någon av er som använder 5:an redovisa vilken poäng den ger i HTML5-test?

Länk: The HTML5 test - How well does your browser support HTML5?

Chrome 6.0.422.0 som jag kör med får 217 och 10 bonuspoäng vad nu det betyder. Verkar som det ligger lite före de 207 och 7 bonuspoäng jag fick med Safari 5

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Testet har under dygnet blivit uppdaterat. Kanske har de lagt till saker som tidigare endast var klassade som utkast. Hur som har maxpoängen gått upp från 160 till 300.

Enligt nya beräkningen hamnar Firefox 3.6 här på 139 + 6, och Midori på 187 + 9.

Permalänk
Medlem

208 poäng +7 i bonus... Kör Safari5 på min Mac Mini med OSX 10.6.3...

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Hedersmedlem

Körde för skoj skull några tester när jag väntade på att en server skulle starta om.

IE8 = 27 + 0
Opera 10.10 = 67 + 0
Konquerer = 74 + 4
Arora = 122 + 0
Firefox 3.6 = 139 + 4
Chrome 4 = 152 + 6
Midori = 187 + 9

Permalänk
Medlem

Har kört lite med Midori på Arch Linux och den funkar ganska bra. Känns nästan lika snabb som chromium och gränssnittet är trevligare (mer klassisk stil) än med chromium.

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Midori är riktigt bra. I början var den ibland snabbare än stabil, men jag har inte stött på några problem med den under senare tid. Jag gillar deras anspråkslösa text under Hjälp/Om: "Midori - en liten webbläsare".