Android och Windows 7 i netbook från Acer

Permalänk
Melding Plague

Android och Windows 7 i netbook från Acer

Datorjätten Acer lanserar företagets andra netbook med både Windows 7 och Android installerat från fabrik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt initiativ!

Visa signatur

| Corsair HX850 | VTX3D HD5870 @ 900/1300 med Accelero Xtreme Plus | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | AMD 1090T BE @ 3,8 GHz med H50 GT 1450 PnP | HAF 912 Plus | ASUS M4A89GTD Pro/USB3 |

Permalänk

Så android funkar på x86?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_SLain_Man:

Så android funkar på x86?

Japp och finns mängder med budget surfplattor med det och ipad kopior m.m.

Permalänk
Medlem

Vill-ha faktor 10/10 på denna.
Den har touch va? Hoppas batteritiden blir ok iaf!

Permalänk
Skrivet av Humper:

Japp och finns mängder med budget surfplattor med det och ipad kopior m.m.

Android på x86 kan jag förstå, har svårare att förstå dom som anonserar ut tablets med arm processor som kör android och Windows 7. Windows 7 funkar väll inte på arm.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Jag kan nog lite för lite om Android för att uttala mig... men det är väl en ganska specifik plattform precis som Windows? Linux är ju relativt öppen i detta sammanhang och det går väl inte att köra hederliga Linux-programvaror på Android, även om det är en moddad linuxkärna? Om så, så förstår jag inte grejen med varför man skulle vilja ha Android på en laptop.

Snälla, säg att jag har fel.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leedow:

Jag kan nog lite för lite om Android för att uttala mig... men det är väl en ganska specifik plattform precis som Windows? Linux är ju relativt öppen i detta sammanhang och det går väl inte att köra hederliga Linux-programvaror på Android, även om det är en moddad linuxkärna? Om så, så förstår jag inte grejen med varför man skulle vilja ha Android på en laptop.

Snälla, säg att jag har fel.

Beror vad du menar med att köra "Linuxprogram". En del grejjer måste portas, men det är en ganska smal sak och räcker antagligen för det mesta med en omkompilering. Så du lär kunna installera det mesta från källkod. Kan bli jobbigt dock, med beroenden och liknande. Hoppas bara det finns bra programförråd med färdigkompilerad mjukvara så man kan använda pakethanterare.

Edit: Btw, vad menar du med "Linux är relativt öppet i detta sammanhang"?

Permalänk
Medlem

Vad ger det att köpa den för att köra Android om man betalar för Windows 7? Borde kunna välja bort Windows 7 och få datorn billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Vad ger det att köpa den för att köra Android om man betalar för Windows 7? Borde kunna välja bort Windows 7 och få datorn billigare.

Man kan ju inte bara ha ett lek-OS på datorn. Eller hade du tänkt privatkopiera windows 7 själv? Fy skäms.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Man kan ju inte bara ha ett lek-OS på datorn.

Vad för typ av program är du i behov av som är över din satta nivå på "lek"?

Permalänk
Medlem

Vad blir nästa grej? MeeGo?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Beror vad du menar med att köra "Linuxprogram". En del grejjer måste portas, men det är en ganska smal sak och räcker antagligen för det mesta med en omkompilering. Så du lär kunna installera det mesta från källkod. Kan bli jobbigt dock, med beroenden och liknande. Hoppas bara det finns bra programförråd med färdigkompilerad mjukvara så man kan använda pakethanterare.

Edit: Btw, vad menar du med "Linux är relativt öppet i detta sammanhang"?

Aaah tack. Det var precis det svaret jag ville ha!

Jag skrev så med den enda anledningen att förhindra ett OS-krig. Mitt lilla försök att vara diplomatisk även om det till och med känns kryptiskt/dumt för den som vet vad Linux är.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Man kan ju inte bara ha ett lek-OS på datorn. Eller hade du tänkt privatkopiera windows 7 själv? Fy skäms.

Det finns massa anledningar till att köpa en dator utan windows utan att man behöver piratkopiera så sluta skäll utan anledning.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leedow:

Aaah tack. Det var precis det svaret jag ville ha!

Jag skrev så med den enda anledningen att förhindra ett OS-krig. Mitt lilla försök att vara diplomatisk även om det till och med känns kryptiskt/dumt för den som vet vad Linux är.

Haha, det är en farlig väg att gå, folk är så lättandtändliga Men som sagt, om dom gör rätt så blir det enkelt, gör dom inte det får man pilla mer, men allt går Du kan ju googla runt lite och se om de använder vanliga format som .deb eller .rpm.

Permalänk
Medlem

Android, är inte det en väldigt dålig idè med tanke på att det är designat för telefoner, med liten touchskärm. Medans det här är en dator med tandentbord mus och ingan touchskärm(?).

Kan tänka mig att det finns risk för att det blir riktigt osmidigt att använda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir. Haxalot:

Android, är inte det en väldigt dålig idè med tanke på att det är designat för telefoner, med liten touchskärm. Medans det här är en dator med tandentbord mus och ingan touchskärm(?).

Kan tänka mig att det finns risk för att det blir riktigt osmidigt att använda

Vad jag vet är Android inte utvecklat specifikt för telefoner, utan för handhållna enheter i allmänhet, vilket innefattar netbooks. Dessutom så går det ju att variera systemet ganska mycket. Jämför med iPhone/iPad. Typ samma mjukvara, men den ena är en telefon, den andra är TYP en netbook

Permalänk
Hedersmedlem

Utvecklare kopplade till Google har diskuterat och varit positiva till att använda Android på netbooks sedan i slutet på 2008, vid en tid då Android koden inte var öppen och endast för ARM. Eftersom Android är Linux i grunden kan Android egentligen göras till vad som helst, och det kan också ses av diskussionerna att utvecklarna och andra involverade talar om Android som ett potentiellt allt i allo operativsystem.