Asus AT5IONT-I – minimalt moderkort med Nvidia Ion 2

Permalänk

verkar som att deluxe-varianten kommer ha extern ac, WiFi och bluetooth

Permalänk
Skrivet av belga:

Men när ska de lära sig att peta in ett NIC till!?
Ser ut att vara ett riktigt trevligt kort, men det tar emot lite att lägga den enda expansionsplatsen på ett nätverkskort.

om man har nån usb till moderkortet till usb å kapa metallskenan så kan man köpa en trådlös usb dongle å klistra fast i chassit nånstans

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Vilket gulligt moderkort. Seriöst, det är sötare än en färsk bebis.

Mm för det är ju svårt att vara sötare än en skitful sak som skriker

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Håller med. med en NIC-port till hade jag förmodligen slagit till.

Du får inte samma prestanda med ett sådant...

Ärsch, skitsnack, inte många sitter på 1000mbit/s endå, och 100mbit/s lär väll endå ett usb gigabit nätverkskort klara av!

Permalänk
Medlem

Får man ut DTS-HDMA och Dolby True HD med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Ärsch, skitsnack, inte många sitter på 1000mbit/s endå, och 100mbit/s lär väll endå ett usb gigabit nätverkskort klara av!

Inte bara överöringshastighet som räknas. Svarstid är betydligt viktigare ibland...

/ En till som skulle vilja se dubbla nics

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk

Klarar nya Atom av 4 GB minne?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Inte bara överöringshastighet som räknas. Svarstid är betydligt viktigare ibland...

/ En till som skulle vilja se dubbla nics

Men det är väll inte svårare än att peta in ett i PCI-E porten för jag antar att ni inte ska använda den till något annat eller helt enkelt satsa på ett billigare Mini-ITX kort och komma undan billigare med ett PCI kort.

Skrivet av znarkus-o:

Klarar nya Atom av 4 GB minne?

Står så i artikeln.

Saknar wlan också, för 1600kr så tycker man ju att sånt bör vara inkluderat.

Permalänk
Skrivet av alban72:

Det var väl ett rätt vettigt pris med tanke på att i princip allt ingår:-)

Njae, skulle vilja ha 20gb integrerad hårddisk också, alternativt en nano-ssd på 20gb. DÅ ingår allt.
Och extern nätdel då...

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Lät ju lovande! Dock snålt med usbportar!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Spännande att pci-e är öppen bak till. Det borde innebära att man kan koppla in vanliga grafikkort i den. Frågan är ju dock prestandan?

Prestandan lär ju räcka till för de grafikkort som är aktuella för ett sådant bygge, jag menar Atom är ju ingen spelprocessor direkt så man slänger ju inte direkt på ett HD5870 (även om själva bussen bara begränsar ett HD5870 med runt 5% i x4 enligt TechPowerUp, om man nu endast ser till bussen och skiter i processorn techPowerUp :: AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review :: Page 25 / 26) på det moderkortet. Det skulle ju vara bortkastat med en Atom dock. Men ett trevligt energisnålt grafikkort under den prestandan klaras galant (om man nu behöver det). Den typen av setup är ju inte direkt ämnat för en gamer.

Som HTPC-kort är det dock grymt!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Den första Nvidia ION varianten var baserad på Geforce 9400 om jag minns rätt. Vad baseras då denna på? Någon som vet?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Lät ju lovande! Dock snålt med usbportar!

Ja verkligen, så sjukt lite med 6st + interna headers. Räcker garanterat till 99.999% av användarna. Har du nu så jävla många USB-anslutningar samtidigt har du väl ändå en USB-hub.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Prestandan lär ju räcka till för de grafikkort som är aktuella för ett sådant bygge, jag menar Atom är ju ingen spelprocessor direkt så man slänger ju inte direkt på ett HD5870 (även om själva bussen bara begränsar ett HD5870 med runt 5% i x4 enligt TechPowerUp, om man nu endast ser till bussen och skiter i processorn på det moderkortet.

Fast nu är ju PCIe-porten begränsad till endast en PCIe 1.0-lina, så grafikkortet skulle i så fall få hälften av bandbredden som det sämsta resultatet i den där artikeln. NM10-styrkretsen har ju bara 4 st. PCIe 1.0-linor som ska räcka till andra saker också (som t.ex. ION-kretsen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Spännande att pci-e är öppen bak till. Det borde innebära att man kan koppla in vanliga grafikkort i den. Frågan är ju dock prestandan?

Varför skulle man stoppa i ett externt grafikkort när den redan har ett? Vill man göra det så skaffar man ju sig en Atom utan ION kretsen. Dessutom är det rätt overkill med andra kort än ION på Atom plattformen, de kommer aldrig att duga till spel.

Vill man ha mini-itx mer spelprestanda så får man skaffa sig en ITX bräda och sätta i en i5 eller liknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

T.ex. om man vill använda den som router eller VPN behöver man fler än 1 port.

Och varför i hela fridens namn skulle man köpa ett kort med ION på för att bygga en liten server VPN whatever, kan man ju lika gärna köpa en med Intel skräp grafik i och spara en slant.

Men jag saknar inbyggt trådlöst, men det kommer väll förhoppningsvis på någon variant.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av distress:

Vad ska du med flera till?

Router/Server är ju första tanken
Skulle älska att ha en router+Filserver baserad på mini-ITX, speciellt en passivt kyld sådan. Men då vill jag ju ha den expansions-slot som finns till ett kontrollerkort och inte till ett nätverkskort.

Skrivet av AstralDimension:

om man har nån usb till moderkortet till usb å kapa metallskenan så kan man köpa en trådlös usb dongle å klistra fast i chassit nånstans

Skulle aldrig falla mig in, ens i mina värsta mardrömmar, att ens försöka använda usb för någon form av nätverk. Och att köra servrar över trådlöst? Pass...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Den första Nvidia ION varianten var baserad på Geforce 9400 om jag minns rätt. Vad baseras då denna på? Någon som vet?

GF218...väl?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför ni vill ha 2 nätverksuttag på ett ION moderkort. är ju lite slöseri att lägga pengarna på dyrt grafikkort om man skall använda den som router.

håll istället ögonen öppna efter asus hummingbird. står lite om det här LinuxTECH.NET - Overview of all Pineview Atom based Motherboards det skall ha 2 server grade intel nics + 1 realtek för managment. och ingen onödig strömkrävande ION krets.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Atom D525 1,8 GHz fixar video avkodning. Klarar den 720P utan grafikkortsacceleration?
1080P?

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenmark:

Någon som vet hur Atom D525 1,8 GHz fixar video avkodning. Klarar den 720P utan grafikkortsacceleration?
1080P?

Har jag väldigt svårt att tro, ska man lira HD så är det ION som gäller.

belga: Det går ju att köra en router på ett NIC också med VLAN (nej det är inte WLAN jag menar) om man nu måste

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenmark:

Någon som vet hur Atom D525 1,8 GHz fixar video avkodning. Klarar den 720P utan grafikkortsacceleration?
1080P?

jag har en d510 och jag laddade ner Big Buck Bunny i mp4 1080p och den klarade att spela upp det galant. MEN flash tex funkar katastrofdåligt! 720p flash på youtube laggade som bara den och till och med aftonbladet laggade när man scrolla genom den snabbt. varför man kan spela upp mp4 fil i 1080p och inte se på flash får någon annan förklara men så är det ialalfall.

Permalänk
Skrivet av frellAn:

Får man ut DTS-HDMA och Dolby True HD med detta?

Nix, ION2 fixar inte det.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Celcius:

Vad är det för två "pluppar" som sticker ut på baksidan? antar att det är delar av kylflänsarna, men på nått sätt säger det till mig att det kan vara vattenkylning? Har säkerligen fel, men hade varit nice om det fanns xD

Haha vad tusan skulle man förbereda denna för vattenkylning? Vore väl det dummaste man kunde göra som försäljare av denna typ av produkt. Tror säkerligen man skulle förlora närmare 95-99% av köparna.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant produkt för mig som gillar tysta prylar.

Solklart HTPC komponent för min del, fast för tillfället behöver jag ingen HTPC. Men finemang att det släpps fler produkter som har lite fokus på låg ljudnivå.

Permalänk

Ohhh! Gief recension då den släpps!

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicRattlehead:

ddr 3 @800mhz? finns det ddr3 minnen med så låga frekvenser?

Skrivet av schkutt:

Nu är det väl så att moderkortet bestämmer hastigheten?

Minnena anger väl bara vilken hastighet de ska klara av?

Någon som kan bekräfta detta?

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt med bara 2 sata-portar, köper hellre AT3IONT-I isåfall

Permalänk

Imorrn lanseras den, någon som vet vars man kan köpa och ska köpa själv?

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4