MSI fasar ut BIOS – UEFI nästa

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag som tycker Bios är bra som de är?

Tänker man så så finns det tyvärr inte utrymme för utveckling och förbättring och det är väl bra att utveckling och förbättring sker =)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Egentligen är hela kommentaren om ASM vs. C bogus. Man kan skriva BIOS redan idag i C, coreboot är ett bra tecken på det.

Frågan är inte om det går att göra en sådan design vilket det självklart går att göra, frågan är hur många som behåller en normal layout när man kan "piffa till det lite" med "flashiga effekter", "snygga typsnitt" bestående av bokstäver i olika storlekar likt en powerpoint presentation etc. Knappar som blinkar och fadeas hit och dit. Dvs att man "utnyttjar" UEFI fullt ut.

Jag vet inte om det är kineser, indier, Bosse 62, Martin 16 som kodar dessa program, vad jag är tämligen säker på att om det handlar om att hålla kostnaderna nere så kommer de inte lägga mycket krut på designen, vilket faktiskt sällan resulterar i en minimal och funktionell sådan, utan något åt vad man kallar blaffigt och rörig :-/

MEN! Om man nu lyckas behålla ett snabbt fungerande interface som folk känner igen och kan använda oavsett det är MSI, Asus eller Gigabyte, med möjlighet att uppdatera sig självt via internetanslutningen, låsa sig själv och kanske även medföljande komponenter vid stöld samt tillgång till diskar och kanske någon sort dos prompt, ja då är det ju bara förbättringar. Vilket jag är ytterst tveksam till kommer hända.
Det vi lär se är 10 olika mini-os, åtminstone ett från varje märke, kanske ett för varje modell t.o.m. som alla fungerar sämre och långsammare än versionen innan pga utökat stöd, funktioner och lullull ;-P

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Frågan är inte om det går att göra en sådan design vilket det självklart går att göra, frågan är hur många som behåller en normal layout när man kan "piffa till det lite" med "flashiga effekter", "snygga typsnitt" bestående av bokstäver i olika storlekar likt en powerpoint presentation etc. Knappar som blinkar och fadeas hit och dit. Dvs att man "utnyttjar" UEFI fullt ut.

Jag vet inte om det är kineser, indier, Bosse 62, Martin 16 som kodar dessa program, vad jag är tämligen säker på att om det handlar om att hålla kostnaderna nere så kommer de inte lägga mycket krut på designen, vilket faktiskt sällan resulterar i en minimal och funktionell sådan, utan något åt vad man kallar blaffigt och rörig :-/

MEN! Om man nu lyckas behålla ett snabbt fungerande interface som folk känner igen och kan använda oavsett det är MSI, Asus eller Gigabyte, med möjlighet att uppdatera sig självt via internetanslutningen, låsa sig själv och kanske även medföljande komponenter vid stöld samt tillgång till diskar och kanske någon sort dos prompt, ja då är det ju bara förbättringar. Vilket jag är ytterst tveksam till kommer hända.
Det vi lär se är 10 olika mini-os, åtminstone ett från varje märke, kanske ett för varje modell t.o.m. som alla fungerar sämre och långsammare än versionen innan pga utökat stöd, funktioner och lullull ;-P

Håller med dig. Dessutom vore det bra med skrivskydd och då menar jag mekaniskt skrivskydd.
Som gamla brädor hade till BIOS:et. Helt enkelt en liten knapp på baksidan datorn som gör det omöjligt att skriva eller ändra nåt innan man har ställt om den.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

En tanke jag fick var att man kanske senare kommer kunna starta enklare program direkt ex. ett benchmark program, och istället för att starta om datorn enkelt kan hoppa tillbaka till inställningarna och klocka cpu lite för att sedan snabbt hoppa tillbaka till benchmarken och testa igen utan att behöva boota windows.

Permalänk
Medlem

Har redan läst en del om säkerhetsproblemen EFI kan ställa till med, vissa kan ju läsa dll-filer i simplare form.
Vad gäller mus och liknande är det knappast något nytt, har både haft 386or och 486or med sådana funktioner, dock gav det verkligen inget extra.
Vad vi kommer få är otroligt bloatade bios med interface som påminner om moderkortstillverkarnas bilinspirerade överklockningsprogram. huga!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, hoppas UEFI kommer igång något tag bara. Övergången blir nog allt annat än smärtfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piGGen:

En tanke jag fick var att man kanske senare kommer kunna starta enklare program direkt ex. ett benchmark program, och istället för att starta om datorn enkelt kan hoppa tillbaka till inställningarna och klocka cpu lite för att sedan snabbt hoppa tillbaka till benchmarken och testa igen utan att behöva boota windows.

Du kan vara något på spåret där

Stabilitetstesta överklockningen redan i 'BIOS' (on the fly), det kommer göra hela windowskonceptet helt obsolet, (då det även kommer finnas internettillgång!) ;D

-Personligen anser jag att UEFI bör förstöras.
Gen. Frank Haakens

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Vad vi kommer få är otroligt bloatade bios med interface som påminner om moderkortstillverkarnas bilinspirerade överklockningsprogram. huga!

Jupp, det är något jag är säker på att vi får se. Inga moderkortstillverkare verkar kunna designa snygga UIs, alla deras program ser ut som "häftigt" skit.

Permalänk
Medlem

Trodde de var en standard att boota in i win när oc toppen ska nås :? Måste vara stor vits att köra en bench på uefi 1.45cd på mobo rev 1.5b kontra uefi 1.5d rev 1.6, vilket med ALL sannolikhet kommer skapa ojämnheter. Troligt? finns int en chans man skulle kunna tillåta nå sånt!

Tja om dom infogar jumper för å låsa hdd/internet/bios så kan jag gå med på deras löjliga försäljnings knep.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ojdå, första gången PC-entusiaster blir glada över att få nåt som redan finns i Mac.

Säker på det? Tror PC-entusiaster vart rätt glada över tex musen, används ju rätt flitigt.
Fast det är ju klart de neggade den ett tag innan den omfamnades.

Tycker det är lite kul att bios fortfarande är kvar lite som att gå på museum. (Gör dock ont i ögonen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Säker på det? Tror PC-entusiaster vart rätt glada över tex musen, används ju rätt flitigt.
Fast det är ju klart de neggade den ett tag innan den omfamnades.

Tycker det är lite kul att bios fortfarande är kvar lite som att gå på museum. (Gör dock ont i ögonen)

Kan du speca lite detta med mus mac å pc?
Mig veterligen så fanns musen långt innan mac.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Fy fan för Mac Smäck ser ut som förbannat fjortis lull lull. Säkert inte lika stabilt som gamla hederlig BIOS. Jag skulle inte förvåna mig om datorn börjar hänga sig och skit när man bootar eller något annat djävulskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Säker på det? Tror PC-entusiaster vart rätt glada över tex musen, används ju rätt flitigt.
Fast det är ju klart de neggade den ett tag innan den omfamnades.

Förlåt, jag glömde den. Och USB också.

Skrivet av Bloopy:

Kan du speca lite detta med mus mac å pc?
Mig veterligen så fanns musen långt innan mac.

Jaha, då vet du fel. Det var apple (eller om det hette macitosh på den tiden) som inventerade musen. Blev ganska ordentligt utskrattade av alla PC-företag till en början.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Jaha, då vet du fel. Det var apple (eller om det hette macitosh på den tiden) som inventerade musen. Blev ganska ordentligt utskrattade av alla PC-företag till en början.

Om du nu är så säker på det du säger tycker jag du borde kolla upp någon vettig källa. Apple uppfann inte musen, de var inte ens först med att sälja en musbestyckad dator. Om vi bortser från den mus som uppfanns i hemlighet redan på 50-talet i den Amerikanska militären, så heter uppfinnaren Douglas Engelbart (från Stanford University) och den första datorn som använde mus kom från xerox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunkFunk:

Om du nu är så säker på det du säger tycker jag du borde kolla upp någon vettig källa. Apple uppfann inte musen, de var inte ens först med att sälja en musbestyckad dator. Om vi bortser från den mus som uppfanns i hemlighet redan på 50-talet i den Amerikanska militären, så heter uppfinnaren Douglas Engelbart (från Stanford University) och den första datorn som använde mus kom från xerox.

Min källa är ett dokumentärprogram som jag såg på svt för ett par år sedan, så det blir lite svårt att leta fram det. Jag tänker iaf inte tjafsa vidare om det här. Det enda jag kan tillägga är att jag antagligen inte har hittat på skiten eftersom minst en person som jag aldrig pratat med sa samma sak.

Skrivet av Lil'OC:

Fy fan för Mac Smäck ser ut som förbannat fjortis lull lull. Säkert inte lika stabilt som gamla hederlig BIOS. Jag skulle inte förvåna mig om datorn börjar hänga sig och skit när man bootar eller något annat djävulskap.

Vad har det här med fjortisar att göra?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Min källa är ett dokumentärprogram som jag såg på svt för ett par år sedan, så det blir lite svårt att leta fram det. Jag tänker iaf inte tjafsa vidare om det här. Det enda jag kan tillägga är att jag antagligen inte har hittat på skiten eftersom minst en person som jag aldrig pratat med sa samma sak.

Vad har det här med fjortisar att göra?

xerox uppfan musen tilll PC ja precis som han säger. Sedan har ju liknande saker precis som ahn säger uppfunnits rätt tidigt innan på superdator eran med mainframes och liknande. Första cad programen med 3D animering kom väl på sent 50 tal eller i alla fall datorn var byggd på sent 50 tal och mjukvaran fungerade på tidigt 60 tal vill jag minnas. Fins intervjuver och demonstrationsfilmer från tiden på youtube.

Var väl så enkelt att jobs och apple fick se Xerox grafiska VM och mus i action. Dom snodde helt enkelt det. Var så enkelt att företaget Xerox och deras ledning tyckte att Grafisk VM och mus till en PC var någon form av leksak. Troligtvis hade igen i lednigen en susning om vad en PC var eller dator för den delen så dom gav mer eller mindre bort tekniken då dom ansåg att deras froskarteam uppfunnit nåt menigslöst. Självklart till uppfinnaran och utvecklarnas avsky. Dom visste precis vad dom gick misste om.

På samma gång var MS och bill gates ute efter samma sak men som sagt apple han före med att sno det så her Bill gate gjorde samma sak han snodde det från Apple eller som han sa. Jag vill ha det! Så utvecklade dom samma sak villket blev windows.

Så varken apple eller ms uppfan fönsterhanteraren eller musen, xerox var först med en PC med VM och Mus. Sedan som sagt fans det nog superdatoer och mainframes med likande funktionalitet redan innan. Fins demo på yourube med där dom kör med pekdo på en stor projektor på typ 60 talet tror jag.

Apple har aldrig uppfunnit ett skit som MS inte heller uppfunnit. Dom har snott som det heter lika mycket som MS mäst att dom var först med att sno villket borde göra dom till än mer fula än MS i den mån att dom knappast kan tala om för MS att dom snott det från APPLE då apple snodde det först.

Apple i dag är en PC iget annat. Apple för var en PPC men numera varför köpa en apple det är ju x86 intel hårdvara till överpris? Totalt bortkastat. Var ju en sak när man fick quade G5 licksom men i dag vad är poängen? Inget speciellt med dom alls bara en annan PC.

Inte så imponerad av EFI i apples macar heller. Tycker inte alls det är kul att strula med det på min mac så den står i garderoben numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

xerox uppfan musen tilll PC ja precis som han säger. Sedan har ju liknande saker precis som ahn säger uppfunnits rätt tidigt innan på superdator eran med mainframes och liknande. Första cad programen med 3D animering kom väl på sent 50 tal eller i alla fall datorn var byggd på sent 50 tal och mjukvaran fungerade på tidigt 60 tal vill jag minnas. Fins intervjuver och demonstrationsfilmer från tiden på youtube.

Var väl så enkelt att jobs och apple fick se Xerox grafiska VM och mus i action. Dom snodde helt enkelt det. Var så enkelt att företaget Xerox och deras ledning tyckte att Grafisk VM och mus till en PC var någon form av leksak. Troligtvis hade igen i lednigen en susning om vad en PC var eller dator för den delen så dom gav mer eller mindre bort tekniken då dom ansåg att deras froskarteam uppfunnit nåt menigslöst. Självklart till uppfinnaran och utvecklarnas avsky. Dom visste precis vad dom gick misste om.

På samma gång var MS och bill gates ute efter samma sak men som sagt apple han före med att sno det så her Bill gate gjorde samma sak han snodde det från Apple eller som han sa. Jag vill ha det! Så utvecklade dom samma sak villket blev windows.

Så varken apple eller ms uppfan fönsterhanteraren eller musen, xerox var först med en PC med VM och Mus. Sedan som sagt fans det nog superdatoer och mainframes med likande funktionalitet redan innan. Fins demo på yourube med där dom kör med pekdo på en stor projektor på typ 60 talet tror jag.

Apple har aldrig uppfunnit ett skit som MS inte heller uppfunnit. Dom har snott som det heter lika mycket som MS mäst att dom var först med att sno villket borde göra dom till än mer fula än MS i den mån att dom knappast kan tala om för MS att dom snott det från APPLE då apple snodde det först.

Apple i dag är en PC iget annat. Apple för var en PPC men numera varför köpa en apple det är ju x86 intel hårdvara till överpris? Totalt bortkastat. Var ju en sak när man fick quade G5 licksom men i dag vad är poängen? Inget speciellt med dom alls bara en annan PC.

Inte så imponerad av EFI i apples macar heller. Tycker inte alls det är kul att strula med det på min mac så den står i garderoben numera.

Du verkar mycket mer påläst än jag så jag kommer som sagt inte att tjafsa om att jag har rätt på nåt sätt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Påläst och påläst. har både hört som du men även läst genom åren sedan finns det en film som rör hela ämnet med Så min bild av det är information jag assimilerat genom åren. Finns säkert småfel men ja överlag är historien ungefär så.

YouTube - Ivan Sutherland : Sketchpad Demo (1/2)
Lite intresant CAD fmed 3D vy rån 1963.
Fins del 2 med hittar du nog.

Xerox
YouTube - The Xerox Alto History

Demo från 1968 med en mus och smått grafisk display. Men musen uppfans 1952 som någon sa för militären.
YouTube - Part 2 of 10: Engelbart and the Dawn of Interactive Computing: SRI's 1968 Demo (Highlights)

men det är himla kul hur folk tror PC:n inneburit så mycket "nytt" i uppfinnings väg. i princip allt som finns till PC kommer från tiden då man hade datorer stora som hus och använde mainframes för nåt litet nog inte hade kraft att göra nåt av vett. PC:n är bara en stor dator i en liten förpackning. Stora datorer kommer alltid kunna göra det senaste som dom små dumburkarna vi har inte kan. Många personer som utvecklat datorer eller bara teorier bakom har varit LÅGT före sin tid inte bara årtionden i bland århundraden. Konceptet bakom datorer är inget nytt. Dator behöver inte vara digital heller för den delen. har ju hittats datorer som är mekaniska som är daterade 2000 år tillbaks. Användes för navigering och dom kunde räkna ut positionen för kapten om han matade in viss information om stjärnor och liknande. Moderna konceptet med en CPU primär och sekundärminne uppfanns väl på 17-1800 talet tror jag och vissa mekaniska delar gjordes av uppfinnaren men datorn i sin helhet blev aldrig färdig pga tid och pengabrist. Difference Engine vill jag minnas att den ena hette.

PC:n har get var man en dator i hemmet men PC:n i sig har ju inte uppfunnit så mycket nytt på datorfronten egentligen mer utan använder precis samma tekniker som utvecklats för superdatorer, workstations och liknande först och erbjuder numera detta för den stora massan och därmed väckt intresset globalt och så klart förändrat världen till att bli en mer digital värld överlag. Som sagt PC pionjärernas genombrott låg snarare i att dom lyckades trycka in kraft nog i en lite och billig nog burk och dessutom göra den tillräckligt enkel att vanligt folk kunde använda den.

Permalänk
Medlem

Bra att moderkorten får ett nytt BIOS, det behövs det verkligen på framtida plattformar men frågan är vad som kommer ersätta dagens BIOS, om det är nu UEFI eller något annat system.

Frågetecken som jag bl.a. ställer mig är: blir det för mycket grafisk kosmetika så att grundfunktionen med prestandan blir lidande och hur blir det med säkerheten?

Teoretiskt borde ett nytt bättre och ett snabbare BIOS, inte bara ge en upplevd ökad datorprestanda utan även möjliggöra en liten lägre total energiförbrukning, om det blir mer effektivt.... men det förutsätter att man inte lägger in för mycket kosmetiska som inverkar på moderkortets funktion. Det blir intressant att se hur det här kommer att utvecklas framöver men ett nytt BIOS är nödvändigt men frågan vad får vi istället?

/Saint25

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Min källa är ett dokumentärprogram som jag såg på svt för ett par år sedan, så det blir lite svårt att leta fram det. Jag tänker iaf inte tjafsa vidare om det här. Det enda jag kan tillägga är att jag antagligen inte har hittat på skiten eftersom minst en person som jag aldrig pratat med sa samma sak.

Vad har det här med fjortisar att göra?

Jag har också en dokumentär i bagaget

http://www.sweclockers.com/nyhet/10652-dokumentar-maskinen-so...

Episode 3, från 6:45 och framåt. Du får gärna spola lite, men all information finns där.