Nästa generation Radeon redan i höst

Permalänk
Medlem

var det inte snack om att det "bara" skulle vara en refresh , pga att tsmc inte skulle möta sin tidigare sagda deadline för 32 nm tillverkningen.

undrar om de verkligen blir 6000 serien, gissar på att det lika gärna kan bli 5890 osv.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Nja verkar fejk. Vf släppa en ny generation så tätt in på varandra?

Det har varit planerat så enl. Atis roadmap sedan åtminstone början av 2009.
Skillnaden är att generationen var planerad som en rejält ny arkitektur på 28/32 nm. Eftersom TSCM ligger efter med 28 nm så blir det en blandning av HD5xxx serien och den nya arkitekturen.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

både spännande å kul på samma gång!!:D

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk

Vem är förvånad? Tittar man på AMDs tidigare lanseringar så passar en hösten bra in i tidtabellen.

Permalänk
Medlem

4000 serien skläpptes väll under våren-sommaren

hoppas på en lika intressant vinter i år som förra i alla fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att det kommer bli en ny serie i höst. Det kommer sätta pressen på Nvidia som förhoppningsvis kommer igen starkare än någonsin

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Passar bra, då hoppas man på en prissänkning på 5xxx-serien och då blir det CF.

Permalänk
Medlem

Blir det här vinterns element :)?
Intressant att se hur mycket värme dom kastar ut

Permalänk
Medlem

Jag tror det bara blir optimering av RV870 arkitekturen, ström och lite prestanda men tror AMD ligger lågt med andra satsningar då de ligger bra till annars med försäljning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

var det inte snack om att det "bara" skulle vara en refresh , pga att tsmc inte skulle möta sin tidigare sagda deadline för 32 nm tillverkningen.

undrar om de verkligen blir 6000 serien, gissar på att det lika gärna kan bli 5890 osv.

Det är (om alla mer verklighetsbaserade rykten stämmer) en hybrid mellan Cypress och kommande Northern Islands. SI behåller Shaderprocessorerna från Cypress, men tar minneskontroller och cache (bl.a.) från NI.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Blir väl ett HD 6850 för mej om det kommer i vinter tur att jag väntade med att köpa

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

HD6770 eller HD6850 tror jag blir riktigt prisvärt kort. *drool*

Permalänk
Medlem

Blir priset tilltalande kanske det blir ett nytt grafikkort, mitt 8800GT börjar hänga efter lite.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att detta drar ner priset för grafikkort så att man kan köpa sig ett till HD5870 rätt billigt.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk

hmmmm, gf104 käns ju något mindre uphetsande än hd6000 serier
men men dom kanske får ordning på torpet hos nv(verka som dom börjar få det redan nu) annars så kommer ati puffa förbi och lämna nv huffande och puffande i bakgrunden.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Mycket snack om NVIDIA här så då kan väl jag också gå lite OFFTOPIC?
Fermi har betydligt sämre Texture (GT/s) än 8xxx/9xxx/GTX 2xxx serien så det behöver NVIDIA med.
Se här och uppåt: Comparison of Nvidia graphics processing units - Wikipedia, the free encyclopedia
Men det bli ändå NVIDIA för mig pga bättre tesselering, ECC, CUDA och PhysX.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Det finns någon felkonstruerad tanke om att Cypress skulle vara dyrare än de borde vara. Det här stämmer ju till viss mån (den delen om att Nvidia inte kunnat sätta någon press på AMD), men Cypress är betydligt dyrare att tillverka än RV770. Ett HD4870 kostade mindre än ett HD5870 eftersom det var en mindre krets tillverkad på betydligt stabilare 55nm än 40nm. HD4850 var billigare än HD5850 för att det var en mindre krets tillverkad på 55nm med GDDR3-minnen.

Det går inte att kräva samma priser om GPUn blivit större och dessutom tillverkas på TSCM:s 40nm-stolpskott.

Skrivet av Calle2003:

Men det bli ändå NVIDIA för mig pga bättre tesselering, ECC, CUDA och PhysX.

Så... du benchar DX11-demon, kompilerar kod och spelar runt 4 spel? Ja, då är ju valet rätt enkelt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag går nog tvärtemot de flesta andra här och hoppas på snarlik prestanda som dagens 5000-serie, fast med tesselering i samma klass som Fermi klarar av. Detta med en finare tillverkningsteknik borde kunna ge riktigt billiga kort som dessutom inte försöker slå sig in på marknaden för elradiatorer.

Kan jag få ett 6850 med passiv kylning med likvärdig (endast bättre på tesselering) prestanda som ett 5850 för 1500-2000kr blir jag riktigt riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inian:

Jag går nog tvärtemot de flesta andra här och hoppas på snarlik prestanda som dagens 5000-serie, fast med tesselering i samma klass som Fermi klarar av. Detta med en finare tillverkningsteknik borde kunna ge riktigt billiga kort som dessutom inte försöker slå sig in på marknaden för elradiatorer.

Kan jag få ett 6850 med passiv kylning med likvärdig (endast bättre på tesselering) prestanda som ett 5850 för 1500-2000kr blir jag riktigt riktigt nöjd.

Inian, varför inte samtidigt be om en oljetankers som går till månen på ett ficklampsbatteri.
Vad du önskar kommer inte att hända - Den kombinationen av hög prestanda, med låg värme-effekt.. Och dessutom till ett lågt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Inian, varför inte samtidigt be om en oljetankers som går till månen på ett ficklampsbatteri.
Vad du önskar kommer inte att hända - Den kombinationen av hög prestanda, med låg värme-effekt.. Och dessutom till ett lågt pris.

Jag behöver inte önska det. Rent tekniskt är det fullt möjligt att göra det jag ber om, dock så tror jag inte ATI/AMD kommer göra så, då folk generellt går på amerikanarnas tankar när det handlar om att köpa saker.

Störst och snabbast = bäst, det är så folk tänker, det märks varje gång någon ny produkt kommer ut, om den är minsta lilla bättre prestandamässigt en motsvarande tidigare produkt så spelar det ingen roll om den drar dubbelt så mycket energi, vilket jag tycker är synd.

Jag tänker däremot inte så, och med mindre tillverkningsteknik borde GPU:erna bli billigare, och kunna ha lägre klockfrekvenser(läs: temperatur) och ändå uppnå samma prestanda. Varje wafer lite dyrare med finare tillverkningsteknik, men priset per die går ju ner då man får ut många fler per wafer. Tyvärr så varje gång tillverkningstekniken förfinas så passar de på att öka klockfrekvenserna för att få bättre prestanda, vilket gör att den drar likvärdigt eller mer ström (mindre ström i förhållande till prestanda, men ändå mer än tidigare totalt).

ATI/AMD är ju dessutom smarta och betalar bara för fungerande dies, dock till ett något högre pris per styck, där NVIDIA köper alla till ett något lägre pris, men får även defekta diton. Något som är taktiskt dåligt när man har stora dies som skall tillverkas, då det är större chans för defekter ju större de är, men det är en annan diskussion.

Jag ber inte om något omöjligt tillverkningsmässigt, men ur affärssynpunkt är det nog inte möjligt, då folk inte efterfrågar detta.

Permalänk
Medlem

Undrar var 7GHz GDDR5 tog vägen. Det var bra länge sen nu Samsung annonserade att de hade såna minnen (12feb2009, pressmeddelande XBit labs) Skulle gärna se en AMD refresh i höst med de som minneskretsar och lite annat nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Så... du benchar DX11-demon, kompilerar kod och spelar runt 4 spel? Ja, då är ju valet rätt enkelt.

Nej på allt, men ECC ska vara bättre för folding om man håller på med sånt.
16 PhysX spel: PhysX Games List

Skrivet av Inian:

Jag ber inte om något omöjligt tillverkningsmässigt, men ur affärssynpunkt är det nog inte möjligt, då folk inte efterfrågar detta.

Jo folk efterfrågar detta men det är inte möjligt än så länge. Men om kanske 5 år har du 5850 prestanda integrerat på moderkort eller CPU, men då är ju dedikerade grafikkort betydligt snabbare också.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jo folk efterfrågar detta men det är inte möjligt än så länge. Men om kanske 5 år har du 5850 prestanda integrerat på moderkort eller CPU, men då är ju dedikerade grafikkort betydligt snabbare också.

Jag menar inte några hästlängder i skillnad, men tillräckligt för att kunna ha ett dedikerat kort med samma prestanda som 5850, som drar så pass mycket mindre el att det kan kylas passivt med en ordentligt stor kylfläns. Det finns(fanns) passivt kylda 4850, det går att göra, speciellt om man hoppar till en finare tillverkningsteknik, vilket det låter som 6000 serien kommer göra. Exempel på hur mycket de två korten drar kommer här (idle/load): 4850 130/250, 5850 150/300. Så ni ser, skillnaden är inte jättestor, med finare tillverkningsteknik och lägre klockfrekvenser kan prestanda bibehållas och strömförbrukningen sänkas tillräckligt för att kommer under nivåerna ett 4850 har.

Snälla sluta tro att jag vill ha ett 5890 i min mobiltelefon som drar 0.07 watt till julen, jag ber inte om något omöjligt rent tekniskt, utan bara att man ska sluta med denna prestandahysterin som är idag, vilket dock verkar omöjligt. Folk köper det som ger bäst prestanda, med förbihåll för de som tittar till pris/prestanda förhållandet, samt de som bygger en htpc och inte kräver någon prestanda alls (i stort sett) och då vill ha svala/tysta/billiga kort. Men för en gamer är prestanda eller prestanda/pris viktigast just nu, och kommer nog fortsätta vara det många år till, vi som vill ha bra men tysta kort är en minoritet. Naturligtvis vill alla ha allt samtidigt, men givet ett val att få ett kraftfullare kort eller ett likvärdigt kort som slukar mindre ström kommer de flesta välja det första alternativet.

PS. 1500kr var kanske en väldigt stor önskan, men runt 2000 är möjligt, men kanske inte realistiskt då de kommer försöka få ut så stora marginaler som möjligt. DS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Undrar var 7GHz GDDR5 tog vägen. Det var bra länge sen nu Samsung annonserade att de hade såna minnen (12feb2009, pressmeddelande XBit labs) Skulle gärna se en AMD refresh i höst med de som minneskretsar och lite annat nytt.

Jag hade också gärna sett detta. Frågan är om 256bits bussen isåfall fortsätter användas eller om man kör på en bredare? Vad jag förstått så verkar AMD's satsning på hög klockfrekvens och smalare buss fungera rätt okej, men vid Eyefinity hade det nog varit fint med ännu högre hastigheter. Det är en jävla massa pixlar att hålla reda på med tre 1920x1200-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inian:

Jag menar inte några hästlängder i skillnad, men tillräckligt för att kunna ha ett dedikerat kort med samma prestanda som 5850, som drar så pass mycket mindre el att det kan kylas passivt med en ordentligt stor kylfläns. Det finns(fanns) passivt kylda 4850, det går att göra, speciellt om man hoppar till en finare tillverkningsteknik, vilket det låter som 6000 serien kommer göra. Exempel på hur mycket de två korten drar kommer här (idle/load): 4850 130/250, 5850 150/300. Så ni ser, skillnaden är inte jättestor, med finare tillverkningsteknik och lägre klockfrekvenser kan prestanda bibehållas och strömförbrukningen sänkas tillräckligt för att kommer under nivåerna ett 4850 har.

Snälla sluta tro att jag vill ha ett 5890 i min mobiltelefon som drar 0.07 watt till julen, jag ber inte om något omöjligt rent tekniskt, utan bara att man ska sluta med denna prestandahysterin som är idag, vilket dock verkar omöjligt. Folk köper det som ger bäst prestanda, med förbihåll för de som tittar till pris/prestanda förhållandet, samt de som bygger en htpc och inte kräver någon prestanda alls (i stort sett) och då vill ha svala/tysta/billiga kort. Men för en gamer är prestanda eller prestanda/pris viktigast just nu, och kommer nog fortsätta vara det många år till, vi som vill ha bra men tysta kort är en minoritet. Naturligtvis vill alla ha allt samtidigt, men givet ett val att få ett kraftfullare kort eller ett likvärdigt kort som slukar mindre ström kommer de flesta välja det första alternativet.

PS. 1500kr var kanske en väldigt stor önskan, men runt 2000 är möjligt, men kanske inte realistiskt då de kommer försöka få ut så stora marginaler som möjligt. DS.

Men de korten som går att göras passivt kylda blir ju bättre och bättre för varje generation som går. De bästa korten är inte tänkt till de som vill ha tysta datorer, utan till de som vill ha bra datorer. För de som vill ha tysta datorer finns det andra alternativ som inte drar lika mycket soppa. Dessa alternativ kommer att bli bättre i takt med att de bästa korten blir bättre. Om AMD bara skulle förfina tillverkningstekniken och göra den lika stor och sänka klockfrekvenserna för att ha samma prestanda men till betydligt lägre pris så tycker jag att det vore lite dumt. De vill ju ha så bra kort som möjligt också, för de personer som värderar det högst.

Men jag håller med dej, ström och effektivitet är viktigt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Hmm var inte detta utannonserat rätt länge sedan? Vilket skulle vara en hybrid mellan 5och 6 serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svart_smurf:

Med tanke på att konsollerna drar tillbaks oss. Så kommer det nog ta ett tag innan spelen utnyttjar det;)

Skulle vilja påstå raka motsatsen. Tesalering fans i ATI korten till PC redan vid DX8 kallad TrueForm. Villken GPU var föregångaren till 8500 korten tor du? ATIS Xbox 360 GPU!

Snarare så att PC:n med sina oändliga GPU och CPU hästkrafter håller tillbaks utvecklingen. Vill du veta varför? Programmerare är lata svin! Det är ett känt faktum. Ger du programmeraren en 10x snabbare CPU så göra han inte 10 gånger bättre kod han gör ett spel som är dubbelt så snyggt men är 5 gånger så ineffektivt som föra spelet.

Tesalerigen av föra generationen är svårare att implementera så åter igen lata programmerare. För att nån ska vilja göra ett spel tilll PC så måste det vara slappt och enkelt annars bryr sig igen utvecklare. För konsolerna är det en annan femma. Fler spel säljs dit numera, allt dom lär sig från plattformen kan implementeras i nästa spel titel osv.

Hade konsolerna inte funnits och PC vart det ända kanske det funnits fler PC spel men dom hade då inte sett bättre ut i dag för igen hade lärt sig vikten av att optimera. Just tack vara att konsolerna inte bara kan få sig 25% mer geometrisk prestanda varje år så måste programmerarna lära sig att sluta slappa och få tummarna ur häcken och börja optimera för att höja ribban för vad som kan göras med en fast mängd beräkningskraft och minne.

Så hade det inte vart för konsolerna så hade programmerarna vart än mer lata och gjort än mer uselt optimerad spel i dag än vad dom redan gör.

Så kul hur folk tror konsolerna håller deras kära PC spel tillbaks. Har någon ens funderat på hur mycket och hur effektivt ett spel i dag nyttjar en PC? Måste vara rekorddåligt i alla fall jämfört med för 15 år sedan.

Gamers lust att köpa TFLOP grafikkort och qudecore CPU:er är det som tillåter programmerarna att slappa. Varför optimera när kunden kan köpa ny dator istället?

Försök säga, köp en snabbare Xbox 360

Vi ska vara jävligt glada att vi har konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Hmm var inte detta utannonserat rätt länge sedan? Vilket skulle vara en hybrid mellan 5och 6 serien?

Jag har hört något liknande, men det här var väl mest en utannonsering om när nästa serie kommer?

Börjar det inte bli dags för snabbare minnen, och bredare buss för att vara förbered för framtiden? Dessutom känns det att saker som Nvidia har såsom tesselering, cuda och PhysX kommer bli mer aktuellt i framtida spel. Ett smart drag av AMD skulle vara en uppfräschning av Cypress med lite bredare buss, snabbare minnen, mindre tillverkningsteknik till eventuella 5890 och 5990 och sedan lägga krut på fysik och generella beräkningar till HD6xxx.

Längtar iaf!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Jag har hört något liknande, men det här var väl mest en utannonsering om när nästa serie kommer?

Börjar det inte bli dags för snabbare minnen, och bredare buss för att vara förbered för framtiden? Dessutom känns det att saker som Nvidia har såsom tesselering, cuda och PhysX kommer bli mer aktuellt i framtida spel. Ett smart drag av AMD skulle vara en uppfräschning av Cypress med lite bredare buss, snabbare minnen, mindre tillverkningsteknik till eventuella 5890 och 5990 och sedan lägga krut på fysik och generella beräkningar till HD6xxx.

Längtar iaf!

Det är bestämt sedan minst ett år tillbaka hur 6000 serien kommer att se ut och troligen 7000 serien också, möjligen kan 8000 serien bli tillverkad enligt helt "nya" idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Hmm var inte detta utannonserat rätt länge sedan? Vilket skulle vara en hybrid mellan 5och 6 serien?

Joo, det har varit "känt" ganska länge, men detta har ju AMD bekräftat nu. Det är just denna serie, 6000-serien(Southern Islands) som kommer att vara en hybrid mellan Evergreen(HD5000) och Northern Islands(HD7000).

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000