Permalänk
Medlem

Få ut ljud via hdmi?

Har datorn som står i sign. Kopplade ihop den till min tv idag, via hemmabioförstärkare.
Bild får jag och hela bilden som jag skickar från datorn syns, men den är lite krympt på tvn bara. Ca 1 cm svart ram runt om är det. Någon idé om vad för inställning det är som gör det?

Sen undrar jag även om det är någon inställning man måste göra för att ljudet ska komma till förstärkaren också? För det funkade tyvärr inte

Vad jag har läst förut så ska det inte behövs någon ljudkabel till grafikkortet. Stämmer det?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Stämmer att du behöver sladd för ljudet.

Du kan konfigurera bilden själv i Windows.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem

Så länge du använder HDMI så behöver du INGEN extra sladd till ljudet.
Ljudet brukar vanligtvis fungera direkt med ATIs drivrutiner, men du kan annars testa installera dessa. Download Realtek ATI HDMI Audio Device Driver 2.18 Driver for Windows XP / Windows Vista / Windows XP X64 / Windows Vista64 - Softpedia

Bilden fixar du genom ATI CCC -> Desktops and Displays -> Högerklicka configure på din display -> Scaling fliken

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gurka2k:

Stämmer att du behöver sladd för ljudet.

Varför skriva direkta felaktigheter? ATi har haft inbyggt ljudkort i flera generationer nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kan vara så att din hemmabioförstärkare bara har HDMI-passtrough, att den alltså bara "släpper igenom" ljud och bild och inte tar upp ljudet för att skicka ut det till högtalarna. Vad har du får reciver?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför skriva direkta felaktigheter? ATi har haft inbyggt ljudkort i flera generationer nu.

Jag menade inte att man behövde en extra sladd till TVn. Vad jag menade var att det finns en kontakt på grafikkortet som behöver kopplas med sladd till ljudkortet för att få ut ljud OCH bild via HDMI-sladden. Det jag menade.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurka2k:

Jag menade inte att man behövde en extra sladd till TVn. Vad jag menade var att det finns en kontakt på grafikkortet som behöver kopplas med sladd till ljudkortet för att få ut ljud OCH bild via HDMI-sladden. Det jag menade.

Ja, men det är bara för nvidia. Sen ser du på hans signatur att han har 5870 och då behöver man ingen sladd eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ja, men det är bara för nvidia. Sen ser du på hans signatur att han har 5870 och då behöver man ingen sladd eller liknande.

Jag misstog mig och ber därmed om ursäkt.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem

Bara att koppla in HDMIn till TV och välja ATi High Definition Audio som Default Audio Device.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Kan vara så att din hemmabioförstärkare bara har HDMI-passtrough, att den alltså bara "släpper igenom" ljud och bild och inte tar upp ljudet för att skicka ut det till högtalarna. Vad har du får reciver?

Har en Harman Kardon AVR 260. Vad jag vet tar den upp ljudet, vad ska man annars med en hemmabioförstärkare till? Ska testa tipsen här i tråden och se om jag får igång det

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Jag har pillat i inställningarna nu så jag får ju fram ljudet i hemmabion nu, men hur ska man göra fall man vill ha det inställt så ljudet kommer till datorhögtalarna också? Kanske inte alltid vill ha igång hemmabion och då är det skönt att bara kunna knäppa igång datorhögtalarna så dom funkar istället utan att behöva ändra i inställningarna varje gång.
Går det?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Hedersmedlem

Nej vad jag vet så är det inte möjligt, så du får leva med dagens I-landproblem, alltså att behöva ändra på detta manuellt..... pust!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Joi:

Har en Harman Kardon AVR 260. Vad jag vet tar den upp ljudet, vad ska man annars med en hemmabioförstärkare till?

Är faktiskt flera av dagen "billigare" hemmabioförstärkare som inte tar upp ljudet från hdmi utan bara släpper igenom det. Många tror därför att något är "fel" när deras hårdvara egentligen inte har stöd för det. Men din reciver har det, kollade på google. Det är typ den prisklassen du har och uppåt som har stöd för det.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det ligger till med en Onkyo 606?

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Skrivet av mokifly:

Någon som vet hur det ligger till med en Onkyo 606?

Google?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!