Permalänk

SuperPi 32m!

Tänkte testa några olika tweak för SuperPi 32m eftersom jag ändå inte har hunnit fylla på med ln2.

Jag kör följande rigg:
Maximus III Extreme
Intel i5 661
G.skill 2133mhz cl8

Jag har valt att köra cpun i 4ghz (20x200bclk) med minnena i 1600mhz, en ganska vanlig luft klock helt enkelt. Minnenas timings är satta till 8-8-8-24 72 1T.

Körde två rundor 16kb innan varje nytt test för att rensa upp, körde 32m två gånger för varje tweak och så länge tiderna inte diffade för mycket tog jag den snabbaste tiden för att visa hur mycket det maximalt gav mig.

Ett bra tweakat OS är viktigt för snabba tider, att fixa det är dock inget jag är speciellt duktig på så jag använder ett OS jag vet är bra som jag fått. Är ett ner bantat XP x86, går att skapa med nlite.

Helt utan tweaks får jag 10m 56.984sec:

Sedan drog jag upp QPI ett snäpp (från 2,8ghz till 3,6ghz) eftersom jag sett att folk skriver att det inte förbättrar något. Gav mig lite över 10sec:

Sedan la jag på det som utan tvekan ger mest, largesystemcach=1, ingen blir väll besviken av att slipa av runt minuten:).:

Gick sedan över till att testa något jag aldrig fått någon förbättring av men jag vet att det är poppulärt att använda, köra SuperPi i realtid, försämrar tiden lite smått.

En annan vanlig sak är att stänga av explorer, även här försämrar det tiden marginellt:

Nu till det som kräver koll, copy wazza, det går ut på att flytta en mängd data från två olika partitioner. Det minskar mängden minne explorer använder vilket gynnar tiderna. För att köras måste man sätta ett fast maxmem värde, jag kör 600mb nu och kring det lär det vara optimalt för 32m.

För att smidigt kunna fixa copy wazza använder jag OCX SPI tweaker. Här fick jag hjälp från Calathea som helt klart lagt ner mer tid på att testa detta än vad jag har gjort. Efter lite pill och mer snack med Marcus körde jag 384mb bestående av 2mb filer för att få ett resultat värt att nämna i alla fall:

Det finns klart mer att vinna med detta men det kräver tid, genom att starta aktivitetshanteraren och kolla på prestanda kan man se mängden ledigt fysiskt minne. När du starta copy wazza vill du att den mängden ska sjunka som en sten mot noll för att sedan börja stiga, du vill inte nå noll men kanske se 8mb tillgänligt kvar eller något i det området.
Låt sedan SPI tweakern gå i viloläge i runt 35sec, detta är bara för att du åter ska få tillbaka mängen fysiskt minne. Är du taktisk har du redan kört dina två vändor 16kb och kan starta 32m rundan med ett bestämt tryck på enter något efter att tweakern stängt ner sig.

Jag hoppas att någon med mer gedigna kunskaper om detta kan förklara/rätta faktan om copy wazza.

Som ni ser kan man vinna ganska mycket tid på bara några få saker. Finns självklart många fler tweak, något suspekta som jag inte fått att funka och andra som inte visar något resultat för mig. Är det någon som har några tips och tricks får ni gärna skriva det så ska jag testa det för att kunna jämför med dessa resultat.

Elmor har gjort ett test över 32m för ett tag sedan, kan vara bra att läsa det då han berör lite andra saker också. TechSweden.org: Forum • Visa tråd - Konsten att beräkna decimaler av Pi

Ska själv slipa på min copy wazza samt börja harva med subtimings.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Entusiast

Jag har hjälpt till med lite testande. Även jag har kört två rundor och visar här den snabbaste från varje. Jag rebootade efter varannan runda, dvs efter varje nytt tweak testat.

System jag testade på:
Intel Core 2 Duo E6300 @ 3150 MHz
2x512MB Kingston HyperX DDR2 @ 1080MHz 5-5-5-15 2T
ASUS P5Q-E mBios 2101

Börjar med att köra på ett helt nyinstallerat os, ett vanligt XP SP2.

Detta ger mig tiden 16m 41.031 sek. Nästa steg är att rensa upp, stänga av tjänster och vissa funktioner samt sätta pagefile till 512MB.

Sedan stängde jag av så många tjänster jag kunde:
automatic updates
error reporting service
fast user switching
help and support
print spooler
protected storage
remote registry
security center
server
smart card
system event notifier
system restore service
TCP/IP NetBios helper
Telephony
Windows audio
Windows Firewall
Wireless zero config
workstation
Skillnad i RAM-användning = 90MB--> 72MB idle.

16m 40.094 sek. Det gav alltså bara en sekund efter en hel del arbete. Nästa tweak var att ändra prioritet till realtime.

16m 42.235 sek. En försämring alltså. Värt att notera är att tiderna blev mycket jämnare mellan två rundor nu. Nu byter jag till olive-tamet, vilket faktiskt brukar ge en del.

En bra skillnad, 16m 33.031sek är en stor förbättring för nåt så enkelt som att byta tema. Efter detta slog jag på large system cahce

Kort och gott, wow. Finns inget annat tweak som ger såpass mycket i SPi32M Nu nere på 15m 53.250 sek. Över till Copy Wazza som Fredrik har beskrivit. Jag körde med en fil på 384MB från C: -> D:

Även här en stor förbättring. 15m 44.516 sek. Slutligen ett reultat för att visa just hur mycket Super Pi påverkas av bra minnen, sänkte timings till 4-4-3-8 och lite tajtare subtimings gav detta.

15m 19.203 sek. Från otweakad till detta, en förbättring med 1 minut och 21.8 sekunder på samma klock! Spi32M är en benchmark som kräver mycket av en överklockare, men med dessa tips har du kommit en bra bit på vägen mot den där guldpokalen på Hwbot!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

OT:
Kan även rekommendera denna guiden (tweaks) av elmor TechSweden.org: Forum • Visa tråd - Konsten att beräkna decimaler av Pi

Permalänk
Medlem

Bra tips!

Jag brukar (eller nyligen börjat) använda mig utav BenchZowner tweekade OS, dessa går att ladda hem här.
Själv klart behöver du egna licenser för respektive OS.
I come bearing gifts... - kingpincooling.com

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Jag körde i felsäkert läge med endast en core igång (vilka går att stänga av i BIOS) med sjuk OC. Men jag kom inte i närheten av rekorden på 1M. Kan ni köra en i felsäkert och kolla?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Entusiast

Det enda felsäkert läge gör är att stänga av många tjänster. När jag testade att stänga av 20 tjänster gav det nästan ingenting, som synes ovan. Dessutom var det i 32M, så nej man lär inte se nån skillnad i 1M. För 1M gäller hög cpuklock, bra minnen och rätt OS

Permalänk
Medlem

mycket uppskattat! lite tips för 1m vore inte heller helt fel.

Visa signatur

Jah Guidance.

Permalänk
Medlem

Är tiden 09m 06.840s bra för en i5 750 (4255mhz)?

Visa signatur

I5 750 4.2 ghz. Asus p7p55d-pro. Kingston 12 gb 1600mhz. Asus hd 6950. Nzxt 850w 80+. NZXT H2. 60gb ssd, 2,5tb hdd.