Ang. ATI Radeon Grafikkort.

Permalänk

Ang. ATI Radeon Grafikkort.

Hallå,

Kanske lite konstig fråga eftersom jag redan köpt grafik kort, men jag blev lite fundersam bara.
Har sett att det finns många tillverkare för Radeon korten.
Och alla tillverkarna har olika priser, vad jag tänkte på var,
vad är det för skillnad egentligen, är det någon skillnad på korten?
varför skiljer priserna så, och tjänar man eller förlorar man någonting på att köpa
Tex. ett XFX kort över ett Asus kort?
Tillverkare och pris nedan:

Powercolor Radeon HD 5970 2 GB 5764:-
HIS Radeon HD 5970 2 GB 6014:-
XFX Radeon HD 5970 2 GB 5669:-
Sapphire Radeon HD 5970 2 GB 5540:-
Asus Radeon EAH5970/2DIS/2GD5 2 GB 5629:-
XFX Radeon HD 5970 Black Edition 2 GB 5793:-
Gigabyte Radeon HD 5970 2 GB 5649:-

Eller beror dessa på vad man har för moderkort tex.?
Det är inte ett 5970 jag har köpt, men hittade en fin och sammansatt lista, bra exempel.

Tack på förhand!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Ofta är det olika bundles, tex man får ryggsäck med nån, ett spel med ett annat, ett annat spel med tredje, eller helt enkelt inget förutom kort & kablar.. Vissa har olika kylare, tex vapourx & toxic kort har tystare kylare, sapphire brukar också ha kort som drar något mindre ström och bättre komponenter som reducerar tjut osv. Black edition brukar ofta vara fabriksöverklockade... det är bara att läsa på innan man köper vilket som passar bäst. Det kan också vara viktigt att kolla så kortet har de utgångar man vill, tex hdmi, dvi eller whatever.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ofta är det olika bundles, tex man får ryggsäck med nån, ett spel med ett annat, ett annat spel med tredje, eller helt enkelt inget förutom kort & kablar.. Vissa har olika kylare, tex vapourx & toxic kort har tystare kylare, sapphire brukar också ha kort som drar något mindre ström och bättre komponenter som reducerar tjut osv. Black edition brukar ofta vara fabriksöverklockade... det är bara att läsa på innan man köper vilket som passar bäst. Det kan också vara viktigt att kolla så kortet har de utgångar man vill, tex hdmi, dvi eller whatever.

Okej, Tack för ett snabbt svar!

Mina 2 kort var XFX, 2st 4870 eller vad det nu var, kom med ett dator paket, var inte så väldigt insatt.
Tänkte också om jag hade köpt fel eller något sådant..

Men den fungerar flytande på Battlefield Bad Company 2, så jag är nöjd

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Som sagt det ovanstående säger
Det som skiljer XFX från alla andra tillverkare är väll att dom har 12 månader längre garanti på sina kort, från tillverkare då.
Annars är det bara som Dalton säger

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

De andra "special" korten är oftast onödiga att köpa, man brukar kunna trimma originalkortan näst intill lika mycket, och kylare kan man byta efteråt om man gillar att pilla...

Ang ditt köp om 2x4870, om du fick dom billigt och dom rullar på bra i dina ögon så är det bra, annars kan man överväga att köpa ett kort i en serie högre (5000), som bla stöder bättre grafik/prestanda i tex bad company 2, pga arkitektur och stöd för dx 11...

Permalänk

Ja, fast nu har jag ju satt in de korten och haft dem ett par veckor.

En sak jag stör mig på, när jag har högsta ljusinställningarna i BFBC2 så ibland, tror det blir efter en explosion så börjar allt vatten på banan typ flimra, men det är åtgärdat med att sänka ljusinställningarna ett snäpp.

Och på WoW.. Ja, jag vet.. Så kan jag inte ha högsta grafiken i 25man raider.. inte lägsta heller, väldigt konstigt tycker jag, eftersom BFBC2 flyter som kvicksilver..

Men det kanske hör till en annan tråd.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte med wow, men bc2 skalar bra med flerkärniga processorer, kan det vara så att wow bara använder en eller två?
Du har väll lagt in senaste drivrutinerna? 10.4a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag vet inte med wow, men bc2 skalar bra med flerkärniga processorer, kan det vara så att wow bara använder en eller två?
Du har väll lagt in senaste drivrutinerna? 10.4a

Wow stödjer 4 kärnor nu vad jag har läst.

Men wow är väl ett av de sämsta optimerade spelen med.

Får man fråga vad dina två HD4870 kostade?

De presterar lite under ett HD5870, så du borde betalat mycket billigare än ett sådant.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Wow stödjer 4 kärnor nu vad jag har läst.

Men wow är väl ett av de sämsta optimerade spelen med.

Får man fråga vad dina två HD4870 kostade?

De presterar lite under ett HD5870, så du borde betalat mycket billigare än ett sådant.

Jag köpte ett datorpaket på Komplett: 9 995kr

-Cooler Master HAF Mini 922 Black 1x 200mm front fan, 1x top 200mm fan, 1x rear 120mm fan, Red LEDs on/off, (Without PSU)
-Corsair TX 850W PSU, ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt
-AMD Phenom II X4 945, 3,0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed
-Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB Kit w/2X HyperX 2GB DDR3, CL7-7-7-20, 240pin
-2st XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MHz, "Aliens vs Predator"
-Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 AMD 790X+SB750, ATX, DDR3 , USB3.0, SATA 6Gb/s, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16
-Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
-Antistatic Armchain 180cm
-Samsung Svart DVD±RW brännare

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

dock står det ju 5770 där!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag köpte ett datorpaket på Komplett: 9 995kr

-Cooler Master HAF Mini 922 Black 1x 200mm front fan, 1x top 200mm fan, 1x rear 120mm fan, Red LEDs on/off, (Without PSU)
-Corsair TX 850W PSU, ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt
-AMD Phenom II X4 945, 3,0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed
-Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB Kit w/2X HyperX 2GB DDR3, CL7-7-7-20, 240pin
-2st XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MHz, "Aliens vs Predator"
-Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 AMD 790X+SB750, ATX, DDR3 , USB3.0, SATA 6Gb/s, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16
-Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
-Antistatic Armchain 180cm
-Samsung Svart DVD±RW brännare

Var väl inte det absolut bästa du kunde fått för den pengen (brukar ej vara så med färdigbyggda), men näst in till.

hade jag köpt en speldator för 10k som inte skall uppgraderas senare så hade jag valt exakt de komponenterna, men en phenom II x4 955 (dock knappt skillnad i orginalklock, bara lättare att överklocka)

Hd5770 är det som ger absolut mest prestanda för pengarna idag. Och två av dem crossfire levererar bättre prestanda än ett HD5870, för en mycket billigare peng. Så du har gjort ett bra köp!

Om du nu menar att du köpt HD5770, och inte HD4870.

Sen är ett HD5970 från tex asus och ett HD5970 från tex sapphire EXAKT samma kort. Skillnaden är att det kanske följer med ett spel i det ena. Eller att det andra är pytte lite överklockat (vilket man kan ordna själv på 1 min ändå).

Så man ska bara ta det billigaste man hittar helt enkelt. Dock händer det att tillverkarna gör en egen specialmodell med egen kylare, som kan kyla bättre, men ibland sämre (för att spara pengar)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Har för mig att alla 5970 är referenskort - dvs alla är likadana? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Har för mig att alla 5970 är referenskort - dvs alla är likadana? ^^

Alla jag har sett hitils iaf

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

angående priserna så får man faktist tänka på att det inte är gud som sätter pris i svenska internetbutiker , det behöver inte nödvändigtvis finnas någon rättvisa eller logik i prissättningen mellan de olika märkena.

bara för att ett av samma namn är billigare än ett annat så behöver det inte skilja nått alls mellan dem. men som folk tidigare påpekat så är det oftast tillbehör som kablar och spel som kan variera mellan paketen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

dock står det ju 5770 där!?!

Jag vet att det var 40 år sedan den här tråden dog, men jag kom på att läsa igenom den av någon konstig anledning.

Och ja, det står 5770 där..
Men när jag köpte min var det 4870..

men nu säljs dem för samma pris..

gissa... om jag känner mig blåst..

de bytte typ 1-2 veckor efter mitt köp..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag vet att det var 40 år sedan den här tråden dog, men jag kom på att läsa igenom den av någon konstig anledning.

Och ja, det står 5770 där..
Men när jag köpte min var det 4870..

men nu säljs dem för samma pris..

gissa... om jag känner mig blåst..

de bytte typ 1-2 veckor efter mitt köp..

be dom byta då -.-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ofta är det olika bundles, tex man får ryggsäck med nån, ett spel med ett annat, ett annat spel med tredje, eller helt enkelt inget förutom kort & kablar.. Vissa har olika kylare, tex vapourx & toxic kort har tystare kylare, sapphire brukar också ha kort som drar något mindre ström och bättre komponenter som reducerar tjut osv. Black edition brukar ofta vara fabriksöverklockade... det är bara att läsa på innan man köper vilket som passar bäst. Det kan också vara viktigt att kolla så kortet har de utgångar man vill, tex hdmi, dvi eller whatever.

Aldrig sett ett grafikkorts paket som hade med en ryggsäck, men annars har du rätt.

Skrivet av Devrer:

Wow stödjer 4 kärnor nu vad jag har läst.

Men wow är väl ett av de sämsta optimerade spelen med.

Får man fråga vad dina två HD4870 kostade?

De presterar lite under ett HD5870, så du borde betalat mycket billigare än ett sådant.

WoW stödjer så många kärnor du vill det ska stödja om du vet hur man ändrar i cfgfilen.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Jag vet att det var 40 år sedan den här tråden dog, men jag kom på att läsa igenom den av någon konstig anledning.

Och ja, det står 5770 där..
Men när jag köpte min var det 4870..

men nu säljs dem för samma pris..

gissa... om jag känner mig blåst..

de bytte typ 1-2 veckor efter mitt köp..

Kan jag förstå :/

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

Aldrig sett ett grafikkorts paket som hade med en ryggsäck, men annars har du rätt.

Jodå, jag använder ryggsäcken fortfarande, passar perfa för laptop osv, ingen ide att ha grafikkortet där iaf, var nog ganska länge sedan jag fick denna bundle, backpack eller backbag edition eller liknande... kan tänka mig att det var x800 kortet det kom med, och typ nån hitman som alltid

Edit I, powercolor står det på rycksäcken, kommer dock inte ihåg vilket av alla atikort den tillhör...
Edit II, PowerColor Radeon X800XT PE 256MB GDDR3, AGP, ATI X800XT PE, Backbag Limited Ed, Hitman 2.