Addonics släpper Compact Flash med SATA-adaptrar

Permalänk
Melding Plague

Addonics släpper Compact Flash med SATA-adaptrar

Tillverkaren Addonics uppdaterar sortimentet med nya minneskort och tillhörande adaptrar för SATA-anslutning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ganska säker på att jag såg en grunka med X antal utag gör CF som kopplades ihop till en hdd..för mången år sen.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Problemet med det här är att 32gb CF kostar som 80gb SSD, och CF presterar verkligen inte bättre ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Går att köpa SATA adaptrar till vanliga CF kort billigt, så inget att hänga i granen.

Permalänk
Hedersmedlem

Som SSD-alternativ verkar de inte så bra nej, men för att vara snabba CF-kort är de inte så farligt dyra. En 32GB Sandisk Extreme Pro kostar en tusenlapp mer men då kan den skriva lika fort som den läser också (90MB/s).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Går att köpa SATA adaptrar till vanliga CF kort billigt, så inget att hänga i granen.

var???
har länge letat efter en sådan lösning till vettigt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Problemet med det här är att 32gb CF kostar som 80gb SSD, och CF presterar verkligen inte bättre ^^

Problemet är att utbudet av digitalkameror med stöd för SSD som minneskort är...inte så stort

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Problemet är att utbudet av digitalkameror med stöd för SSD som minneskort är...inte så stort

Nu förstår jag inte :S meningen med att koppla upp CF på SATA är väl för att kunna ha den som HDD och boota från den på alla datorer? Eller?

För vad jag vet har inga digitalkameror SATA-portar ^^

Det kanske bara jag som är trött :S

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tack men nej tack?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nu förstår jag inte :S meningen med att koppla upp CF på SATA är väl för att kunna ha den som HDD och boota från den på alla datorer? Eller?

För vad jag vet har inga digitalkameror SATA-portar ^^

Det kanske bara jag som är trött :S

Jag antar att det är för att kunna ha snabb överföring från kortet, när man ska tömma filmer/bilder till datorn. Om man har 32gb bilder/video på ett kort så tar det ett ganska bra tag att föra över med USB...

Blir nog ganska opraktiskt om man har två eller fler datorer, men bara en minnesenhet att boota ifrån xD

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

En möjlig användbar lösning med CF-kort som lagringsmedium för ett OS + något program men sett till kostnaden och nyttan av ett sådant system idag är det tveksam investering när det finns flera goda alternativ att välja på SSD marknaden ute i konsumentleden.

Men som kortläsare är det tacksamt med snabbare filöverföring vid användandet av kameror och filmkameror till de olika kortsystem som vanligen används, än vanliga PATA och USB standarden.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Jag antar att det är för att kunna ha snabb överföring från kortet, när man ska tömma filmer/bilder till datorn. Om man har 32gb bilder/video på ett kort så tar det ett ganska bra tag att föra över med USB...

Blir nog ganska opraktiskt om man har två eller fler datorer, men bara en minnesenhet att boota ifrån xD

Jo det är ju klart att det är lite så, men samtidigt har jag aldrigt sett något CF som spräcker hastighetsgränsen i USB 2.0(35mbytes/s).

Ja om man har flera datorer blir det helt klart värre då är det kanske mer aktuellt med en e-sata-adapter

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Värst vad folk var fantasilösa i den här tråden då. Motsvarande PATA-adaptrar har används flitigt i mini-itx och andra små formfaktorer. Där är prestandan inget problem och en vanlig SSD både för dyr (du kanske klarar dig med ett flashkort på 4 GB beroende på situation, de är inte dyra - någon prisvärd SSD i små storlekar existerar inte) och i vissa fall även för stor. Så detta är ett trevligt alternativ att ha när PATAn börjar fasas ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av echo:

Värst vad folk var fantasilösa i den här tråden då. Motsvarande PATA-adaptrar har används flitigt i mini-itx och andra små formfaktorer. Där är prestandan inget problem och en vanlig SSD både för dyr (du kanske klarar dig med ett flashkort på 4 GB beroende på situation, de är inte dyra - någon prisvärd SSD i små storlekar existerar inte) och i vissa fall även för stor. Så detta är ett trevligt alternativ att ha när PATAn börjar fasas ut.

PATA är slut för länge sen. Ärligt talat jag vill inte ens ha skiten på brädan. Dags att ta klivet i 2010 talet.

Visst finns det nischer där man kan klara sig på 4GB (linux, *nix) men jag vill gärna se nån installera Win7 på 4GB flash kort.

Och det finns visst små SSD därute. Du har bara inte letat.

Solid State-diskar (SSD) - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

PATA är slut för länge sen. Ärligt talat jag vill inte ens ha skiten på brädan. Dags att ta klivet i 2010 talet.

Visst finns det nischer där man kan klara sig på 4GB (linux, *nix) men jag vill gärna se nån installera Win7 på 4GB flash kort.

Och det finns visst små SSD därute. Du har bara inte letat.

Solid State-diskar (SSD) - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Vad var det du inte förstod?

Som jag sa så har dessa produkter ett existensberättigande bl.a. jusst därför att PATA är på väg ut.
Tror du själv att tanken är att man ska installera win7 på ett flashkort? Seriöst?

Du missade att jag skrev prisvärda SSDs...

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Visst finns det nischer där man kan klara sig på 4GB (linux, *nix) men jag vill gärna se nån installera Win7 på 4GB flash kort.

Shrink Windows 7 to fit on Asus Eee PC 4GB SDD or any netbook multimolti’s Techblog

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

var???
har länge letat efter en sådan lösning till vettigt pris

DealExtreme: $13.30 Thin Compact Flash CF to SATA Adapter
Denna är då inte dyr, och så fri frakt.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Skrivet av david311:

Finns även inrikes om man inte vill strula med moms/tull (SDM SATA CompactFlash Adapter CF type I/II - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Kontrollerkort).

Finns även crazy många i EU om man söker efter "cf sata" (utan citat-tecken) via ebay.co.uk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

var???
har länge letat efter en sådan lösning till vettigt pris

CF-Hållare

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara