Nya Core i7 med sex kärnor i höst

Permalänk
Melding Plague

Nya Core i7 med sex kärnor i höst

Intel planerar att utöka sortimentet av sexkärniga Core i7-processorer med flera nya modeller. På ritbordet ligger både snabbare och långsammare versioner jämfört med dagens begränsade utbud.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är väl bara hoppas på en inte sååååå psykiskt sjuk prislapp
Skulle dock gissa på runt 5k för 970 :´(

Permalänk
Medlem

äh.. 980x är ju inte så dyr

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

äh.. 980x är ju inte så dyr

Beror ju helt på hur man ser på det. Den är egentligen billig eftersom den kostar ungefär som processorn den ersatte och har 2 kärnor extra sen så har dom ju upplåst multiplikator eller va de kallas. Men jag tycker den är dyr eftersom du kan få 3st phenom II x6 eller 3st core i7930 för de priset .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ska köpa nytt nästa år.. Vill ju ha 8kärnig cpu inte nån 6a rebranded.. jaja, man får väl vänta till nästa höst då.. Frågan är väl bara, när kommer någonsin alla dessa kärnor+virtuella kärnor användas

Permalänk
Skrivet av Vexo:

Ska köpa nytt nästa år.. Vill ju ha 8kärnig cpu inte nån 6a rebranded.. jaja, man får väl vänta till nästa höst då.. Frågan är väl bara, när kommer någonsin alla dessa kärnor+virtuella kärnor användas

När man hjälper sweclockers foldinglag såklart! Lite segt att man precis köppt en 930, men å andra sidan är det ju alltid såhär i teknikvärlden.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

ge oss en upplåsbar 6corare för 3k typ!!

Permalänk

trevligt med billiga 6-kärnor från intel, ser fram emot detaljer i höst

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

dom lär ju landa på runt 6-7k säkert

Permalänk

Vilka var det som sa att socket 1366 inte var lika framtidssäkert som 1156? Just nu verkar det som 1366 är den socket man ska köra på. Kan jag med gott samvete byta upp min i7 920 mot en ny hexacore om ett år eller så

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror ju helt på hur man ser på det. Den är egentligen billig eftersom den kostar ungefär som processorn den ersatte och har 2 kärnor extra sen så har dom ju upplåst multiplikator eller va de kallas. Men jag tycker den är dyr eftersom du kan få 3st phenom II x6 eller 3st core i7930 för de priset .

Precis, och vad kostade en 6-kärnig processor innan 980x

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

vad kommer en 6a som icke är EE gå på egentligen?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Undrar om man vågar hoppas på 970 för runt 3k och "≥i7 970" (980 utan x?) för runt 5k? De brukar ju ta runt 5k för modellen under toppmodellen och 3k för den under det.

Skrivet av highspeed:

ge oss en upplåsbar 6corare för 3k typ!!

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Sandy Bridge. Core2-generationen håller förvånansvärt bra, fastän Nehalem har kommit efter det. Men det är alltid kul med ny hårdvara även om det bara är mellanlösningar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Vilka var det som sa att socket 1366 inte var lika framtidssäkert som 1156?

Problemet är väl att det kostar

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

Undrar om man vågar hoppas på 970 för runt 3k och "≥i7 970" (980 utan x?) för runt 5k? De brukar ju ta runt 5k för modellen under toppmodellen och 3k för den under det.

Om man får tro på vad olika källor runt om på nätet säger, så kommer priset att hålla sig högt. Jag tror dessutom att Intel inte har några planer för att sälja nya 6-cores speciellt billigt.

Citat:

Ett fåtal butiker har redan börjat lista Intels kommande sex-kärniga processor, Core i7 970. Enligt dessa så kommer processorn att finnas tillgängliga om ett par veckor, troligtvis i början av Q3. Modellen tickar på i 3,2GHz och kommer att bli något billigare än dagens variant, 980X. Fortfarande är priset inte fastställt men det spekuleras kring att den kommer att kosta ca 1000-1500kr mindre än Core i7 980X vilket kanske inte är riktigt vad många hoppats på. Framförallt inte nu när AMDs första sex-kärniga processorer börjat dyka upp på prisjakt.nu för allt mellan 2000kr och 3000kr.
Källa: Fudzilla.com

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Skrivet av klk:

Problemet är väl att det kostar

Kostar obetydligt mer än socket 1156 av samma kaliber

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror ju helt på hur man ser på det. Den är egentligen billig eftersom den kostar ungefär som processorn den ersatte och har 2 kärnor extra sen så har dom ju upplåst multiplikator eller va de kallas. Men jag tycker den är dyr eftersom du kan få 3st phenom II x6 eller 3st core i7930 för de priset .

Kollar man på inets priser för 1366-processorer så känns i7 980X plötsligt väldigt prisvärt 0_o

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Kollar man på inets priser för 1366-processorer så känns i7 980X plötsligt väldigt prisvärt 0_o

Ja den är prisvärd om du jämför med den 4kärniga extreme men den är inte prisvärd om du ex jämför med i7930 som du nästan får 4st utav för samma summa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror ju helt på hur man ser på det. Den är egentligen billig eftersom den kostar ungefär som processorn den ersatte och har 2 kärnor extra sen så har dom ju upplåst multiplikator eller va de kallas. Men jag tycker den är dyr eftersom du kan få 3st phenom II x6 eller 3st core i7930 för de priset .

samtidigt kostar server-moderkort med 2st processorsockets från ca 5000 och uppåt plus att du behöver ecc-ram till det och specialskriven programvara som kan utnyttja båda processorerna.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

samtidigt kostar server-moderkort med 2st processorsockets från ca 5000 och uppåt plus att du behöver ecc-ram till det och specialskriven programvara som kan utnyttja båda processorerna.

Nja det är ju överdrivet. Bara att ta och bygga 2 stycken datorer och får mer prestanda samanlagt eller använda sånadär kort Evga släppte(EVGA Preps Dual-Socket Mainboard for Gaming Systems - X-bit labs) Men de är la rätt dyrt. Extremen är dock smidigare.

Ska man köra server prylar väljer man tex , Opteron eller xenon.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror ju helt på hur man ser på det. Den är egentligen billig eftersom den kostar ungefär som processorn den ersatte och har 2 kärnor extra sen så har dom ju upplåst multiplikator eller va de kallas. Men jag tycker den är dyr eftersom du kan få 3st phenom II x6 eller 3st core i7930 för de priset .

Precis, beror hur man ser det.

Läste på sweclockers förut någon gång där någon drog paralleller med att man "bränner de pengarna på krogen" under en helg ang 980X, helt fel för de allra flesta tror jag! Helt enkelt därför att jag tror inte vanliga svenson har råd med köper drinkar för 10k under en helg, jag menar man dricker ju knappast öl för några 10000 under en helg!! Går ju med en snabb överslagsräkning utesluta. Jag springer inte på krogen längre, men ifall jag skulle göra en snabb uppskattning så: 1 öl ca: 40kr/snitt = 250 öl för 10000 kronor 1 helg = Fredag + Lördag = 2 dagar. Good luck och suga i sig det säger jag bara, blir en del kissande. Men nu är det ju iofs inte så enkelt att räkna då det blir en del bjudande, mat, taxi, dyrare krogar/drinkar osv och då kan ju notan faktiskt snabbt nå nya höjder, det är jag väl medveten om. Dessutom så har många familj att tänka på och då törs jag lova att man inte gör så oavsett om inkomsten ligger på 15 eller 35 rent!

Nog om paralleller och krogen, jag kan ha mints fel också så jag skall knipa min stora trut nu och ber om ursäkt ifall den som drog parallellen förut läser detta och känner att jag har misstolkat honom?
Hur man än vrider på det så är det dyrt anser jag, för dyrt! Var själv intresserad av 980X ett tag och var faktiskt på väg att köpa den men hejdade mig i sista sekund då det slog mig vad jag faktiskt får för 10k ifall jag handlar smart, dessutom kunde jag skruva upp min 920 till 4.3 utan problem (nuvarande 4.0GHz = lagom fin siffra) och jag kände att mycket av köpsuget faktiskt satt i just själva köp-nojjan i sig, tvångsbegäret som drabbar så många av oss.

En 6 core för X58 med prislapp på runt 4 - 5000:- skulle jag däremot kunna acceptera och sedan klocka den likt nuvarande i7, why not? Mer än så lägger jag hellre på ett sparkonto för en hej-kom-och-hjälp-mig-herre-jösses-maskin av nästkommande arkitektur, för med Intel´s helt overkligt stadiga utspottande av nya arkitekturer/uppgraderingar av arkitekturer (aka: tick - tock) är det svårt att förbli "värst" med vanlig "bluecolour" lön, familj att se över, ekonomiska skyldigheter etc, etc....

Anyway, kul att se nya 6 core men väl sent ut på marknaden! Jag hoppas Intel får ett herre jösses bakslag med dessa proppar pga av att folk tröttnat på att vänta och valt AMD istället, jag tror knappast på det själv men man kan ju alltid hoppas då dom behöver en läxa. I mina ögon är det sjukt orättvist att Intel mjölkar skiten ur sina kunder med 980X och inte släpper en med låst multi strax efter 980X´s release. Vem som helst med en 1/2 hjärncell kan se att den kommer strax före nästa generation så att man likförbannat måste uppgradera ifall man valde den billigare vägen med låst multi samt vill ligga lite i framkant vad gäller tech. (It´s a win-win situation for Intel, ALWAYS!!) Vilket det flesta av oss gladeligen skulle vilja göra och också gör ifall det finns ekonomi till det, en del anstränger t.o.m skiten ur sin ekonomi för att få känna som en lycklig ägare av en "värsting" någon enstaka månad. Intel vet självklart detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nja det är ju överdrivet. Bara att ta och bygga 2 stycken datorer och får mer prestanda samanlagt eller använda sånadär kort Evga släppte(EVGA Preps Dual-Socket Mainboard for Gaming Systems - X-bit labs) Men de är la rätt dyrt. Extremen är dock smidigare.

Ska man köra server prylar väljer man tex , Opteron eller xenon.

Det där har jag också funderat på faktiskt! Tex så kostar ju en 980X ibland mer eller lika mycket som en "dubbel-cpu-bräda", en extra 920/930 samt lite mer av samma DDR3 som man redan har på sin existerande X58 plattform. Beroende på ens komponenter såklart? Men kan det vara värt det (för mig?) om man får till allt praktiskt, som tex att få alla vattnenblock över mobot att passa osv...
Får eventuellt fixa å trixa lite själv om man vill ha en vattenloop som täcker hela mobot??

Finns det några klara fördelar med denna lösning framför extreme´n?

Finns det några klara nackdelar med denna lösning framför extreme´n?

Jag menar hur fungerar minneshantering, pålitlighet osv med en "dubbel cpu plattform"?

Permalänk

När får vi datum för dessa proccessorer, samt spec's?
Nån SweC'jobbare som vet?
Kommer ni posta det _när_ ni vet?

Mvh

Visa signatur

Citera gärna för svar.