Skillnaden på Powercolo, XFX och gigabyte??

Permalänk
Medlem

Skillnaden på Powercolo, XFX och gigabyte??

Jag ska köpa ny dator och har kollat jättelänge efter delar. Nu har jag kommit fram till att jag ska köpa dator efter sommaren eftersom jag kommer vara utomlands nästan hela sommaren. När jag tittade på delar så märkte jag att det finns tre stycker "underkategorier" på PCI- Express på Inet(gigabyte, powercolor och xfx).
Jag har förstått att det är märken men vad är skillnaden på de? de har mer eller mindre alla likadana nummer eller vad man ska säga asltså 5570, 5870 o.s.v.
Om ni förstår vad jag menar, så skulle jag vilja veta vad skillnaden är? Jag har länge funderat på det här :/
Hoppas någon har ett svar

Permalänk

Det är som sagt olika tillverkare men korten i sig är samma. Ett 5770 från XFX är samma sak som ett kort från Powercolor. Den enda signifikanta skillnaden är kylningen. Om du ser bilderna så ser de väldigt olika ut. Detta beror på att de olika företagen har olika lösningar på kylningen.

Värt att nämna är att det finns vissa versioner av korten som är "clockade" och därmed har lite högre frekvens än andra. Tex XFX "XXX"

Men om du ska köpa dator spelar det inte så hemskt stor roll vilket kort du tar. Om du ändå bara har 1 kort (dvs inte tänker köra crossfire) kommer du inte märka så stor skillnad på dem. Men om du väl ska köra båda kan det vara värt någon 100ing extra för lite bättre kylning. Jag har för mig att Powecolor korten är riktigt tysta och har bra kylning.

Hoppas det hjälpte

Permalänk
Medlem

Ok, ja ska inte köra crossfire direkt men sen så kanske jag gör det. Men jag hörde att XFX har längre garanti än powercolor. Och om jag ska köra crossfire måste jag ha två likadana kort, eller kan en vara powercolor och det andra xfx t.ex.
En sak till om jag kör crossfire måste nätagget vara dubbelt så bra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petrovski88:

Det är som sagt olika tillverkare men korten i sig är samma. Ett 5770 från XFX är samma sak som ett kort från Powercolor. Den enda signifikanta skillnaden är kylningen. Om du ser bilderna så ser de väldigt olika ut. Detta beror på att de olika företagen har olika lösningar på kylningen.

Värt att nämna är att det finns vissa versioner av korten som är "clockade" och därmed har lite högre frekvens än andra. Tex XFX "XXX"

Men om du ska köpa dator spelar det inte så hemskt stor roll vilket kort du tar. Om du ändå bara har 1 kort (dvs inte tänker köra crossfire) kommer du inte märka så stor skillnad på dem. Men om du väl ska köra båda kan det vara värt någon 100ing extra för lite bättre kylning. Jag har för mig att Powecolor korten är riktigt tysta och har bra kylning.

Hoppas det hjälpte

Du glömde nämna att ett kort från tex xfx kan va dyrare pga av lull lull som medföljer (spel etc)

Samt ett kort kan va billigare pga av kortare garanti tid.

Sånt spelar väldigt mycket in på priset Så att ta ett tex XFX för 100 kronor dyrare än ett GIGABYTE behöver inte betyda att XFX har bättre kylning, de kan va så att som ja nämnde, lull lull å garanti.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

samtidigt är det inte rättvise olof som sätter priserna i butiker och svenska webshops.

så dyrare behöver inte betyda att man får med mer lull lull , eller att garantin är längre. osv.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

De behöver inte ha ett nätagg som är "dubbet" så bra ifall du ska köra crossfire, allt över 550W duger om du inte ska toköverklocka eller ha 3-way CF!

Se bara till att det finns tillräckligt med "Pci-E strömkablar" eller vad de heter ^^

Permalänk
Medlem

Ok, så för att det kostar mer så behöver det inte ha bättre kylning och vara bättre? Så om jag i framtiden ska ha crossfire så är det bättre att redan nu köpa bra nätagg, du sa att allt över 550w duger men duger det här Scythe Kamariki 4 550W 80+ - Inet.se ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

samtidigt är det inte rättvise olof som sätter priserna i butiker och svenska webshops.

så dyrare behöver inte betyda att man får med mer lull lull , eller att garantin är längre. osv.

Nej, men genom att klicka på å jämföra korten från olika tillverkare är de ju ganska lätt att se skillnaden om de skiljer i pris.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club