Klarar moderkortet ddr3/gddr3?

Permalänk

Klarar moderkortet ddr3/gddr3?

Tänker byta mitt grafikkort då det inte kan spela spel utan att det laggar! Hitta ett billigt och bra grafikkort men
det är ddr3, undrar också ifall det klarar gddr3? Har ett Asus P5P41D moderkort och ett 500W nätaggregat.

M.V.H Alex

Permalänk
Medlem

Det har inget med grafikkortets minne att göra. Det enda som kräver en ledig PCIe-x16 vilket betyder att du kan sätta in vilket kort som helst

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort struntar fullständigt i vilken typ av minne ditt grafikkort har, då grafikkortet sköter sitt eget minne. Alla grafikkort har minne av typen GDDR, men ibland så är folk slarviga och skriver DDR istället. GDDR3 är vad lite äldre eller de sämre av dagens grafikkort använder, lite nyare grafikkort använder oftast GDDR5 istället. Vilket kort är det du har kollat på?

Permalänk

Wow va snabbt det gick! Har frågat runt en massa men ingen kunde direkt svara på om det funka eller inte
Tack och återigen tack!

Permalänk

Spana in XFX GeForce GT240 550M 1GB DDR3 PhysX CUDA PCI-E har tyvärr inte råd med nått dyrare. har ett Geforce 8500GT 256mb

Permalänk
Medlem

Om du verkligen inte har råd med tex 5770 eller liknande vet jag ej om de är värt att uppgradera :/

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massacrewow:

Spana in XFX GeForce GT240 550M 1GB DDR3 PhysX CUDA PCI-E har tyvärr inte råd med nått dyrare. har ett Geforce 8500GT 256mb

Blir säkert ett lyft över 8500 då det är slött som bara den. Aldrig varit ett spelkort är mer ett mediakort.

Men varför slösa 900Kr+ på ett 1Gb kort som är slött det med? För 900Kr får du ett HD5750 i alla fall och då får du dig ett bra lyft utan tvivel. I den prisklassen har nvidia inget i dagsläget.

5750 är nog dit bästa köp sett dom för dunder tusenlappen så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massacrewow:

Spana in XFX GeForce GT240 550M 1GB DDR3 PhysX CUDA PCI-E har tyvärr inte råd med nått dyrare. har ett Geforce 8500GT 256mb

Ah, det var orsaken till att jag frågade vilket kort du tänkt köpa när du nämnde GDDR3, då jag misstänkte att du kanske funderat på något billigt NVIDIA-kort. Tyvärr så är GT240 som pa1983 säger inget bra val alls, utan HD5750 är det kort som gäller för runt tusenlappen. Titta t.ex. på denna recension, så ser du att HD5750 presterar 50-100% bättre än GT240.