Grafikkorts problem, tror att det överhettar

Permalänk

Grafikkorts problem, tror att det överhettar

Kortet är ett Gainward GeForce GTX 280. Har haft det i lite över 2 år och det har funkat felfritt.
För cirka 2 veckor sen så krasha kortet när jag körde CoD: MW2. Skärmen visade bara en massa pixlar i en ända röra i olika färger. Jag trodde att det var en engångs grej och startade om. Det gick bra men varje dag så krasha kortet första gången jag spela. Men det var bara att starta om så funkade allt som det skulle. Senare började det hända efter varje omstart. Så jag ändrade fläktinställningen på kortet till att alltid köra på 100% istället för "dynamic speed". Det gick bra en vecka men nu börjar det krasha efter varje omstart igen.

De två spel jag kör är CoD: MW2 och WoW. Samma problem i båda.

Just nu kör jag med datorn öppen och en extra fläkt som blåser på kortet. Det går ner till 40 grader när inget körs och går upp till runt 60+ när wow/cod körs. Jag tror att det krashar runt 70 grader, för att varje gång jag tittar innan det krashar så ligger det runt 66 - 68 grader.

Om det helt enkelt är ett överhettningsfel som inte kan fixas så funderar jag på att köpa ett Gainward GTX 480. Några tankar på detta kort? Finns det bättre alternativ? etc. etc.

Vill dock helst fixa detta kort om det går.

Vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

Alltså 70 grader för ett grafikkort är inte mycket. Pröva att ta bort kylaren och göra rent från allt damm, byt även kylpasta.
Uppdaterat drivrutinerna på länge ?
Jag tycker inte det låter som överhettningsproblem men kan mycket väl vara så också !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Antingen är det något som överhettar eller också håller kortet på att ge upp. Damma ur kylaren, det kan vara något annat på grafikkortet som överhettar, det behöver inte vara GPU:n.

Permalänk
Medlem

Som sista alternativ kan du prova att "baka" grafikkortet i ugnen (ca 210 grader i 5-10 minuter).
Ibland hander det att någon lödning spricker och det blir glapp - det lagar man i ugnen... Lycka till!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

har en kompis som hade så mkt dam i fläkten så den stod still xD

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Skrivet av Pjära:

Alltså 70 grader för ett grafikkort är inte mycket. Pröva att ta bort kylaren och göra rent från allt damm, byt även kylpasta.
Uppdaterat drivrutinerna på länge ?
Jag tycker inte det låter som överhettningsproblem men kan mycket väl vara så också !

Skrivet av widL:

Antingen är det något som överhettar eller också håller kortet på att ge upp. Damma ur kylaren, det kan vara något annat på grafikkortet som överhettar, det behöver inte vara GPU:n.

Jo jag har testat att damma ur lite men inte nåt extremt, ska ta ut kortet och damma av helt.

Drivrutinerna var det jag fixa först. Kan det vara så att kortet är på väg ner i graven? är 2 år en lagom livslängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardealer:

Jo jag har testat att damma ur lite men inte nåt extremt, ska ta ut kortet och damma av helt.

Drivrutinerna var det jag fixa först. Kan det vara så att kortet är på väg ner i graven? är 2 år en lagom livslängd?

Inte dirr, föreslår reklamation om du fortfarande har kvar.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Skrivet av MrStalker:

Inte dirr, föreslår reklamation om du fortfarande har kvar.

Får titta lite i pappren men skulle tyvärr inte tro det.

Har dock dammat ur kortet totalt och ska testa det idag. Var inte speciellt mycket damm tyckte jag, har sätt betydligt värre.

Permalänk

Jag titta lite på temperaturen på processorn. Den är en intel Quad core Q9550 och temperaturen gick upp till 99 grader på en kärna, tyckte det var jäkligt högt men i och med att jag fortfarande hör ljud och kan snacka med folk på skype etc etc. när skärmen ballar ur så borde det väll inte vara cpu:n det är fel på, eller?

Ska köpa lite luft på burk imorgon och rengöra för att se om den går ner lite

Permalänk
Avstängd

72c är Max temp för din CPU enligt Intel. Din ligger på 99c och du misstänker grafikkortet ?

Intel® Core?2 Quad Processor Q9550 - SLAWQ

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

72c är Max temp för din CPU enligt Intel. Din ligger på 99c och du misstänker grafikkortet ?

Märkte det precis och ska självklart försöka fixa ner temperaturen men det känns konstigt att inte allt bara hade lagt ner, känns inte logiskt i min värld att inte ljudet, micken, internet uppkopplingen etc. lägger ner utan bara bilden...

Permalänk
Avstängd

det finns 3 till kärnor som med all sannolikhet hade lägre temp och förtsatte att fungera. se till att kylaren sitter ordentligt i alla hörn dvs att piggarna eller skruvar tar ordentligt på alla 4 hål.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

det finns 3 till kärnor som med all sannolikhet hade lägre temp och förtsatte att fungera. se till att kylaren sitter ordentligt i alla hörn dvs att piggarna eller skruvar tar ordentligt på alla 4 hål.

inte speciellt lägre, de andra ligger runt 85+. När jag körde prime95 så fick jag stoppa när Core 0 blev 100c, då låg dom andra en bit över 90 och en på 89

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cardealer:

inte speciellt lägre, de andra ligger runt 85+. När jag körde prime95 så fick jag stoppa när Core 0 blev 100c, då låg dom andra en bit över 90 och en på 89

Då har du en riktig dålig kylare eller en kylare som inte har bra kontakt med CPU. Hur man än vänder o vrider på det så är det CPU som knasar. Inte grafikkortet.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Då har du en riktig dålig kylare eller en kylare som inte har bra kontakt med CPU. Hur man än vänder o vrider på det så är det CPU som knasar. Inte grafikkortet.

Jag ska rengöra helt imorgon och byta pasta, helt klart det som är felet och inte kortet. Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk

Okej, jag vet att detta är ett onödigt inlägg - men ifall du inte fått råd här hade du antagligen köpt ett GTX 480.
Jag vill inte veta vad temperaturen hade blivit i din låda om du hade haft en prolle som springer upp i 100 C och ett GPU som lätt springer upp i 90-100 grader. Snacka om att basta !

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tri_State:

Okej, jag vet att detta är ett onödigt inlägg - men ifall du inte fått råd här hade du antagligen köpt ett GTX 480.
Jag vill inte veta vad temperaturen hade blivit i din låda om du hade haft en prolle som springer upp i 100 C och ett GPU som lätt springer upp i 90-100 grader. Snacka om att basta !

Det var en massa antagande från din sida.....och ja, det var ett helt menigslös inlägg.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Jag vill inte veta vad temperaturen hade blivit i din låda om du hade haft en prolle som springer upp i 100 C och ett GPU som lätt springer upp i 90-100 grader. Snacka om att basta !

De som ger värme i en bastu är vattenånga... har du överhuvudtaget bastat?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

mm , grafikkorten avger inte mer väme bara för att kylaren är dålig .
snarare tvärt om , värmen stannar på chippen , så det blir nog sämre bastu än med bra kylning .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |