Vattenkylningskit för grafikkort främst budget ca 2500kr max 3000kr

Permalänk
Medlem

Vattenkylningskit för grafikkort främst budget ca 2500kr max 3000kr

Tjenare! Är i vattenkylningstankar just nu och skulle vilja ha hjälp med att plocka ihop delar till vattenkylning då jag är helt grön på detta område. Jag vill främst ha vattenkylning av mina grafikkort. Om det går att få vattenkylning till processorn också med en budget på ca 2500kr MAX 3000kr så skulle det vara grymt! Men som sagt, är främst ute efter vattenkylning till grafikkorten.

Chassit jag har är ett fractal design r2 så antar att det endast går att använda sig av 1x120mm och 2x120mm radiatorer? I alla fall delarna jag vill ska kylas är mina två grafikkort, hd 5770 och eventuellt processorn en amd pII 965(140w) AM3-socket.

Så vad rekommenderar ni?

All hjälp är uppskattad!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Tjenare! Är i vattenkylningstankar just nu och skulle vilja ha hjälp med att plocka ihop delar till vattenkylning då jag är helt grön på detta område. Jag vill främst ha vattenkylning av mina grafikkort. Om det går att få vattenkylning till processorn också med en budget på ca 2500kr MAX 3000kr så skulle det vara grymt! Men som sagt, är främst ute efter vattenkylning till grafikkorten.

Chassit jag har är ett fractal design r2 så antar att det endast går att använda sig av 1x120mm och 2x120mm radiatorer? I alla fall delarna jag vill ska kylas är mina två grafikkort, hd 5770 och eventuellt processorn en amd pII 965(140w) AM3-socket.

Så vad rekommenderar ni?

All hjälp är uppskattad!

Jag är väldigt ny i vattenkylningsvärlden men efter mycket research är detta min slutsats: Jag skulle nog börja med att välja att beställa från Sverige då frakt på vattenkylning är VÄLDIGT dyrt pga tyngden av komponenterna. Brukar ofta bli runt 500-800kr minst om du ska ha radiators/block/osv men det är värt att kolla utomlands så klart, för mig blev det billigare på coolingstuff då frakten var mycket billigare samt ingen risk för tullavgifter/moms osv.

Pump: EK DCP 2,2 pumpen borde passa dig fint, bland de tystare pumparna och klarar 2-3 block.
Reservoir/tank: Combo-reservoir till EK DCP pumpen
Radiator: XSPC Radiator RX240 + RX120 (en av de bästa radiatorerna med tysta fläktar) Kontrollera längd/djup/bredd osv!
Vätska: Batterivatten+tillsatser för ekonomin alternativt färdigblandad med/utan färg
Tub: 1/2"-3/4" (13/19) eller 13/16 brukar vara bäst, men skillnaden är väldigt liten.
Fästen/nipplar/fittings: kostar ca 50kr styck, leta runt och skaffa compression/barbed, om barbed-fäste (tryck över slangen över fästet och lås med slangklämma, se till att inner-diametern är rätt, och om compression-fäste: se till att både inre och yttre diametern stämmer med
GPU-Block: Leta upp ett billigt som klarar crossfire, de flesta borde göra det. Olika block finns på olika sidor.
CPU-Block: Billigt block som är bra (glo igenom listan jag postade, kolla charten relativt långt ner i posten, jämför priser och se vad som passar dig bra.

Jag skulle rekommendera att du kontaktar coolingstuff.se och pratar med honom. Han satt en hel kväll och hjälpte mig gå igenom olika komponenter och olika saker och bestämde mig tillsist vad jag skulle ha. Bolla med honom om ingen expert kommer till denna tråd och hjälper dig. Som jag sa, jag är ny i denna bit av branschen, lita inte på mig helt.

Två relativt nya reviews på block och radiators, hittar inga bra jämförelser på just 5770 blocken dock.

22x CPU Water Block Test:
[Review] 22 CPU Waterblocks tested - Roundup - XtremeSystems Forums

Radiator Test (480, men tekniken är liknande i de mindre bara att de kyler sämre)
REVIEW: Quadradiator Roundup - 11 Models tested - ENGLISH Version ! - XtremeSystems Forums

Jag kommer att fixa något i stil med det jag rekommenderade dig, fast 360 radiator och koolance block då jag tycker det passar min låda bäst. När mina saker väl kommer lägger jag upp i galleriet med temperaturer osv. Men beställer först i Juni på grund av diverse ekonomiska och andra anledningar!

Som sista grej tycker jag att vattenkylning förtjänar en egen del under kylning då det blir lättare att hitta rätt. Fler viktiga trådar kan klistras osv. Detta skulle även luft-baserad kylning tjäna på, men det kanske blir för jobbigt.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret! Ska genast titta på det du nämnde. Hade helt glömt bort coolingstuff, tittade mest hos indomo.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

det är lite problem med den grafikkort, kolla på den här listan som ek water blocks fullcover stöder CoolingConfigurator.com
du får kolla på pcb design så du kan kolla din grafikkort om det ska passa, problem med fullcover är att de är dyra, jag ser inga universala block som skulle passa 5770, men jag har läst här om en kille som fick anpassa swiftech mcw60-r till sitt 5770 eller det var 5750 men jag kan inte hitta den nu

så om fullcover ska passa dina grafikkort så det kostar lite över 600kr styck, sen en pump som phobya dc12-260 och bara till de två grafikkort så går det med dubbel radiator som ek water blocks coolstream xt 240, de grafikkort är inte så varma så det räcker med enkel radiator per grafikkort med 120mm fläkt (dvs dubbel rad med två fläktar), pump du kan köra på 7V så det blir tystare (mindre vibrationer) eller du kan ta ek water blocks dcp2,2
sen bara slangar och nipplar, reservoaren kan vara vilket som helst eller om du vill ha helst billigast så kör T-koppling
ska du ha cpu sen i loopen då måste du ha enkel radiator extra
så om du bestämmer dig mejla butiken där du ville köpa komponenter så de hjälper dig, iaf jag får mycket feedback på coolingstuff.se så jag har köpt där flera gånger (fast mest små saker)

Permalänk
Medlem

Funderar på om det verkligen är så nödvändigt att ha ett fullcover? Menar kommer ju mest klocka gpu:n och minnena har ju standard ingen kylning alls förutom på undersidan där de kyls av luftströmmen från fläkten. Så borde ju räcka med att man sätter dit lite flänsar. Sedan det här med inner och ytterdiameter på slangar respektive fittings, nipplar osv. Om man håller sig till g1/4" på block, radiatorer pumpar osv vad ska man då ha för diameter på slangarna för att det ska passa?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

det går utmärkt att kyla tom 5850 med bara core block så 5770 säkert klarar sig fint, problem är inkompatibilitet, på de kylblock jag känner passar inte ngn 5770 (som den här CoolingConfigurator.com )
jag skulle säga att swiftech mcw60-r går att anpassa men jag kan inte hitta den tråden där jag läste det, det var inte enkel att fixa, som jag kommer ihåg fick han använda de två monterings kit som kommer med block, till nvidia och ati tillsammans så att det skulle kunna hålla där

annars du kan välja vilket slang som helst men jag rekommenderar clearflex 60 Cooling Stuff, vattenkylning till datorer för att hålla priset nere plus de är stora så restriktioner blir små och till detta vanliga nipplar för att hålla pris nere Cooling Stuff, vattenkylning till datorer passar bra med buntband som klämma annars du kan välja den svarta nippel så det passar bättre med acetal som top i block

///edit
det var liten fel, det handlade om 5750 kort http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

Kul att du kommer bygga ett vattensystem. Jag kommer också bygga ett i veckan (galleri på ingång). Du har inte lust att lägga upp ett galleri så kan vi ta och testa och jämföra våra olika byggen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

tatus_se: det finns ju ett fullcoverblock anpassat för hd5770. Dock var det lite dyrare än vad jag önska. Men skulle kanske kunna modda ett universellt block också. Ska kolla runt lite och se vad som blir bäst. Slangen du länka ser perfekt ut för mina ändamål likaså nipplarna. Tack för hjälpen!

astrob0y: Absolut ska jag lägga upp det i galleriet när jag väl beställt och fått hem vattenkylningen.

Har plockat ihop en lista här, ser detta ok ut?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

jag skrev att det finns fullcover och du får kolla bara här CoolingConfigurator.com där är en lista med grafikkort som passar men det kan vara fler som passar så kolla bilder på de där grafikkort och jämför med din (var finns skruvar, vrm osv) så du kan se om den passar dina kort med
och att det är dyrare det är självklart :/

grejerna du valde är bra, du kan mejla butiken så kanske de fixar samma grafikkort block bara med svart acetal som top om du vill

du valde slang klämmor men det räcker med buntband vilket är mycket billigare, fråga de om såna som skulle passa med färgen, jag fick 10st blå gratis till första beställning där ;D

en sista grej, den dubbel radiator räcker väl till grafikkort och ej överklockad cpu med rätt fläktar, med din överklockning så skulle jag föreslå en enkel radiator till typ EK water blocks coolstream xt 120

så nu bara tänka på fläktar och kylpasta ;D

Permalänk
Medlem

Räcker verkligen en ek 2.2-pump för två block och eneller två radiatorer?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Lägga ner 3000 för att kyla ner ett par grafikkort som inte ens är värda 3000 känns lite väl udda för mig, är det inte vettigare att köpa 2 kylflänsar från zalman eller arctic cooling och sedan endast kyla cpu:n med vatten?