Intel plockar bort PCI-stöd

Permalänk

Inte purfärsk längre ...

Inte purfärsk längre ... word ...

Vad hände med Bios, ISA, PCI, AGP ... nu finns bara en massa standarder som kört ifrån mig ... de va bättre förr hmpf

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

lite surt om man sitter med ett ljudkort för 2k och vill uppgradera sitt moderkort då:P

Ja, precis. Nu sitter jag här med mitt Soundblaster 16 som kostade 1600 spänn och kan snart inte använda det. Eller vänta. Det kanske inte är värt 1600 pix längre, eller vad tror du?

Permalänk
Medlem

Liksom många andra sitter jag också på ett ljudkort för några tusenlappar som använder PCI. Varför ta bort stödet helt? Kan inte tillverkarna få bestämma om de vill ha en PCI-port eller inte. M-Audio säljer inte ens ljudkort med PCI-e vad jag vet...

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Liksom många andra sitter jag också på ett ljudkort för några tusenlappar som använder PCI. Varför ta bort stödet helt? Kan inte tillverkarna få bestämma om de vill ha en PCI-port eller inte. M-Audio säljer inte ens ljudkort med PCI-e vad jag vet...

Läs nyheten igen, vissa styrkretsar blir av med PCI, medans andra har det kvar.
Hur svårt kan det bli att välja ett moderkort med chipset som fortfarande har PCI?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Läs nyheten igen, vissa styrkretsar blir av med PCI, medans andra har det kvar.
Hur svårt kan det bli att välja ett moderkort med chipset som fortfarande har PCI?

Prestanda och mellansegmentet blir av med PCI och det är nog det de flesta på Sweclockers vill ha.
Men som sagt, kommer säkert speciallösningar från moderkortstillverkare med extrakretsar som löser detta "problem".

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Orici:

Integerat wlan på en stationär är en dålig ide.

Hm? Why is that? Antennen borde kunna ligga som en slinga kring moderkortet och på så sätt utklassa alla usb-stickor och en anslutning för extern antenn kan ju sitta där ps/2 tar upp plats idag.

Dessutom skulle integrerat bluetooth vara nice!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Hm? Why is that? Antennen borde kunna ligga som en slinga kring moderkortet och på så sätt utklassa alla usb-stickor och en anslutning för extern antenn kan ju sitta där ps/2 tar upp plats idag.

Dessutom skulle integrerat bluetooth vara nice!

Det var mest en personlig åskigt men i alla fall, så tycker jag att integerarat bluetooth och wlan är till för bärbara datorer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Nästa steg blir väl att slopa moderkortet.

Och köra allt via USB 7, o koppla in härdisken via Ssab 4.
Det enda som blir kvar är väl ramminnet i bakhuvudet som man ändå bara får huvudvärk av.

Har vart med sedan Isa - Pentium 166 MMX 16+16 ram fjorton skärm o det hela.
Quake Ettan blev ju till Q2 så småningom.

E det inte för-jäkligt hur systemkraven hela tiden ökar.
Å hårdvaruinkompetensen minskar i sin styrka ?

Tidig datorsupp:
"Det är inget fel på datan - Det är knapparna man trycker på som inte fungerar".

Visa signatur

Töm minnet å gör en omstart.