XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5

Permalänk
Medlem

XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5

Hejsan, Nu är det så här att jag sitter och funderar på en sak. Funderar på om man ska införskaffa sig ett sånt grafikkort som topic lyder, XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5. (länk: Komplett.se - XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5) Men frågan är om det funkar till mitt moderkort, Gigabyte GA-EP45-DS3P. (länk: GA-EP45-DS3P (rev. 1.0) - GIGABYTE - Product - Motherboard - Overview)

Tycker att det ska inte vara några problem, Men läste följande på dem båda komponenterna.
Grafikkortet: 2 GB - GDDR5 SDRAM
Moderkortet: DDR2

Har det som står på grafikkorts minnet något att göra med mittet det är på moderkortet, i detta fall är det ju ddr2.

Tacksam för svar!!!!

Mch Dennis!

Permalänk
Medlem

Grafikkortsminnet har inget som helst med minnet som moderkortet är anpassat för, det sitter ju integrerat på grafikkortet.
Kolla så du får plats med grafikkortet i ditt chassi bara, 5970 är ungefär lika stor som en mammut.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Att du har ddr2 på ditt mobo har inget med grafikkortets GDDR5 minne att göra. 5970 2GB passar som handen i handsken, men rekommenderar 64 bits oprativsystem [xp/vista/win7 64x] för att 32 bit OS kan inte antera mer än 3,5 GB av allt minne i datorn (tror jag det var).

Permalänk
Medlem

Okey tack för svaren, var lite osäker!

Permalänk
Medlem

Eftersom kortet är extremt långt, måtta upp i chassit så att du ser att det passar.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad för typ av processor du har.
Det kan nämligen vara så att din processor kommer hålla tillbaka grafikkortet en hel del. Och det leder i sin tur att du sitter med ett bra grafikkort som inte använder all sin kraft.
Jag föreslår att du läser denna artikel:

Radeon HD 5870 Crossfire CPU Scaling Performance Part 2 - Testing Methodology

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gris:

Att du har ddr2 på ditt mobo har inget med grafikkortets GDDR5 minne att göra. 5970 2GB passar som handen i handsken, men rekommenderar 64 bits oprativsystem [xp/vista/win7 64x] för att 32 bit OS kan inte antera mer än 3,5 GB av allt minne i datorn (tror jag det var).

Det gäller RAM-minnet inte grafikminnet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det gäller RAM-minnet inte grafikminnet.

Jag är rätt säker på att det gäller allt minne.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10