OCZ Deneva – SSD för proffsbruk

Permalänk
Melding Plague

OCZ Deneva – SSD för proffsbruk

OCZ lanserar en ny serie SSD-enheter för professionella användare, samtliga baserade på Sandforce SF-1500.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en ssd för den fattige studenten istället :/

Permalänk
Medlem

Som att säga att du vill se en Ferrari för den fattige studenten
Annars en jäkligt intressant produkt..
Någon som vet vad eMLC innebär?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Skulle vilja se en ssd för den fattige studenten istället :/

Den kallas intel x25-v generation 2 40 gb,jag kör en själv och jag tycker till och med att 980 kronor är nåt en student kan kosta på sig för att få en dator som bootar under 15 sekunder:))
Se det som en långsiktig investering:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Någon som vet vad eMLC innebär?

eMLC = enterprise MLC (jag antar här att e't står för enterprise) = Microns dyrare MLC som klarar 3x fler skrivningar än vanlig MLC

Micron's enterprise MLC NAND boosts endurance by 600% - TechSpot News

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Som att säga att du vill se en Ferrari för den fattige studenten
Annars en jäkligt intressant produkt..
Någon som vet vad eMLC innebär?

nja mer som att jag vill se en bil med förbränningsmotor för den fattige studenten jag behöver inte topprestanda.

Skrivet av alban72:

Den kallas intel x25-v generation 2 40 gb,jag kör en själv och jag tycker till och med att 980 kronor är nåt en student kan kosta på sig för att få en dator som bootar under 15 sekunder:))
Se det som en långsiktig investering:)

jo har kikat på den men skulle vilja ha en 80 gb. kommer köpa ssd när 80 gb går under 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Den kallas intel x25-v generation 2 40 gb,jag kör en själv och jag tycker till och med att 980 kronor är nåt en student kan kosta på sig för att få en dator som bootar under 15 sekunder:))
Se det som en långsiktig investering:)

Men vfan. Gör inte folk annat än bootar om sina system? Själv la jag min 160GB Intel SSD som databasdisk och hittils har det gett mig sådan rejäl mersmak att jag kommer bygga alla framtida databassystem med raidade SSDs. Ska experimentera lite med olika kort och raidnivåer och när pengar finns ska jag ge mig på PCIe-korten åsså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Men vfan. Gör inte folk annat än bootar om sina system? Själv la jag min 160GB Intel SSD som databasdisk och hittils har det gett mig sådan rejäl mersmak att jag kommer bygga alla framtida databassystem med raidade SSDs. Ska experimentera lite med olika kort och raidnivåer och när pengar finns ska jag ge mig på PCIe-korten åsså.

Själv la jag 2k på min 64GB ocz vertex i september och tänker likt du aldrig återvända till mekanisk hdd. ssd är det bästa sen färdigskivat bröd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Men vfan. Gör inte folk annat än bootar om sina system? Själv la jag min 160GB Intel SSD som databasdisk och hittils har det gett mig sådan rejäl mersmak att jag kommer bygga alla framtida databassystem med raidade SSDs. Ska experimentera lite med olika kort och raidnivåer och när pengar finns ska jag ge mig på PCIe-korten åsså.

Håller med dig...mycket gnäll om uppstarter, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Själv la jag 2k på min 64GB ocz vertex i september och tänker likt du aldrig återvända till mekanisk hdd. ssd är det bästa sen färdigskivat bröd!

Ontopic: Tur man lyckats hålla sig från SSD än så länge då, jobbigt om man skulle bli beroende av det.
Men det är ett bra steg, dock känns det inte riktigt värt än så länge. Men är avundsjuk på de som har råd

Offtopic. Usch och fy för färdigskivat bröd, vill kunna köpa limpa och franska som håller sig fräsch bättre. Mycket godare, och så länge tar det inte att skära en skiva :(. Dock bra att ha franska i frysen för att göra varma mackor eller liknande.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Själv la jag 2k på min 64GB ocz vertex i september och tänker likt du aldrig återvända till mekanisk hdd. ssd är det bästa sen färdigskivat bröd!

själv köpte jag en 80gb intel x25-m
sen sålde jag den och körde mekanisk hdd igen.

finns ingen anledning att köra ssd, det är typ som att ta 2000 och elda upp

Permalänk

Mitt första köp utav en SSD blir nog en OCZ SSD !

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

själv köpte jag en 80gb intel x25-m
sen sålde jag den och körde mekanisk hdd igen.

finns ingen anledning att köra ssd, det är typ som att ta 2000 och elda upp

Haha! Det handlar förmodligen om SBS i ditt fall. Sjukt korkat sagt, läs vilken recension som helst och kolla siffror och omdömen. Har själv en Intel 80GB X-25M, det är enorm skillnad. Frågan är vem som har rätt, världen eller du.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

SSD känns som den största uppgradering man kan göra i dagsläget. Det är omöjligt att gå tillbaka till hdd efter att ha kört med ssd för os, program och spel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

SSD är otroligt bra för operativsystem samt andra "nödvändiga" program som man kör ofta: Office, antivirus etc. Själv kör jag med en Intel 80 gb till ovan sagda program, samt ett eller två spel som jag lirar ofta.

För masslagring av mp3, filmer, bilder etc så är den högre prestandan inte prisvärd ännu - men det är ju bara en tidsfråga innan de större SSD-diskarna når konsumentprisnivåer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är rätt missnöjd med min OCZ Vertex efter ett halvår ungefär. Försöker du starta mer än ett program åt gången tar det ofattbart lång tid. Men denna har ju en indilinx kontroller, jag hoppas sandforce fungerar bättre annars är det ju smått skandalöst. Datorn är heller inte så mkt snabbare att jag tänker wow varje gg jag sitter vid den.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Haha! Det handlar förmodligen om SBS i ditt fall. Sjukt korkat sagt, läs vilken recension som helst och kolla siffror och omdömen. Har själv en Intel 80GB X-25M, det är enorm skillnad. Frågan är vem som har rätt, världen eller du.

Tyvärr så är ditt uttalande än mer korkat, att dra i med att hela världen skulle ha din åsikt är insnöat så uppåt väggarna ;-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Den kallas intel x25-v generation 2 40 gb,jag kör en själv och jag tycker till och med att 980 kronor är nåt en student kan kosta på sig för att få en dator som bootar under 15 sekunder:))
Se det som en långsiktig investering:)

Lite jobbigt för oss studenter som bara har laptop, 40 gb räcker inte ens till skolgrejerna ! :/

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av fog:

Haha! Det handlar förmodligen om SBS i ditt fall. Sjukt korkat sagt, läs vilken recension som helst och kolla siffror och omdömen. Har själv en Intel 80GB X-25M, det är enorm skillnad. Frågan är vem som har rätt, världen eller du.

Bry dig inte om darrefreak, det är säkert ett vanligt troll.

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Lite jobbigt för oss studenter som bara har laptop, 40 gb räcker inte ens till skolgrejerna ! :/

Lätt löst

Eller: http://www.sweclockers.com/nyhet/12093-hydrive-kombinerar-ssd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

själv köpte jag en 80gb intel x25-m
sen sålde jag den och körde mekanisk hdd igen.

finns ingen anledning att köra ssd, det är typ som att ta 2000 och elda upp

Du använde säkert SSD-hårddisken för lagring. Och det är liksom lite tappat.

Permalänk
Inaktiv

Skulle lätt slängt ut den gamla tröga 5400rpm'aren i laptopen mot en ny antagligvis 80gb intel SSD ifall det inte vore för att man måste installera om all skit.

Går det att på något vis att kopiera över innehållet från hårdisken till den nya SSD'n så man slipper allt installerande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Skulle lätt slängt ut den gamla tröga 5400rpm'aren i laptopen mot en ny antagligvis 80gb intel SSD ifall det inte vore för att man måste installera om all skit.

Går det att på något vis att kopiera över innehållet från hårdisken till den nya SSD'n så man slipper allt installerande?

Norton Ghost.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Finns oxå gratis alternativ såsom Drive Image XML (DriveImage XML Backup Software - Data Recovery Product och CloneZilla (Clonezilla).

...sedan får man givetvis manuellt stänga av defragmenteraren, Google vet hur man gör (skiljer lite beroende på vilket os du kölr).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Men vfan. Gör inte folk annat än bootar om sina system? Själv la jag min 160GB Intel SSD som databasdisk och hittils har det gett mig sådan rejäl mersmak att jag kommer bygga alla framtida databassystem med raidade SSDs. Ska experimentera lite med olika kort och raidnivåer och när pengar finns ska jag ge mig på PCIe-korten åsså.

Jo det gör jag man kör ett os och program på den också,poängen i mitt fall är väl mer att man får ett knäpptyst system också med hög prestanda.Men jag måste ändå stänga av min dator för annars kan jag inte sova på natten,jag är ganska ljudkänslig och då är det guld med ett snabbstartande system utan att man skall behöva köra en massa standard diskar i raid bara för hastighetens skull som man får direkt med en singel ssd:))
Hellre en liten ssd som är snabb än en massa mekaniska diskar i raid som drar bra mycket mer ström också.Oj fan vad miljövänlig jag lät där det var inte meningen:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Finns det något OS som saknar sleep-funktion?

Ontopic- custom firmware, det visar ju att OCZ verkligen satsar på den penningstinna företagsmarknaden. Samtidigt får åtminstone jag intrycket att de alltmer fjärmar sig från den ursprungliga kundkretsen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Finns det något OS som saknar sleep-funktion?

Ontopic- custom firmware, det visar ju att OCZ verkligen satsar på den penningstinna företagsmarknaden. Samtidigt får åtminstone jag intrycket att de alltmer fjärmar sig från den ursprungliga kundkretsen.

Med tanke på hur ofta de släpper firmware-uppgraderingar (och mängden enheter som skickats tillbaka pga problem med densamma) har de säkert lyckats automatisera processen och kan erbjuda den tjänsten utan extra omkostnader.

Tror inte att det har ngt med att de vill flytta fokus till företagsmarknaden, det är nog så enkelt som att SandForce har ringt och sagt att de har en ny modell och frågat om de vill agera återförsäljare, OCZ är inte rädda för att ha många serier samtidigt, de kränger allt de får in, eller vad sägs om...

Vertex 2 EX, Vertex EX, Vertex 2 Pro, Vertex LE, Vertex 2, Agility 2, Vertex Turbo, Vertex, Agility, Solid 2, Onyx, Colossus, Colossus LT; och nu även Deneva SLC, Deneva MLC och Deneva eMLC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Du använde säkert SSD-hårddisken för lagring. Och det är liksom lite tappat.

nä som system disk med alla program instalerade på den

vilken retard köper ssd som lagring -.-

Permalänk
Skrivet av darrefreak:

själv köpte jag en 80gb intel x25-m
sen sålde jag den och körde mekanisk hdd igen.

finns ingen anledning att köra ssd, det är typ som att ta 2000 och elda upp

Jag spelar aldrig så jag antar att jag kan skriva...

"finns ingen anledning att köra diskret grafikkort, det är typ som att ta pengar och elda upp"

Om man bara spelar är SSD inte det första man ska satsa på, när man kör en sak i taget och läser sekventiellt från disken är även mekaniska diskar "tillräckligt bra för att den inte ska flaska".

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, så sjukt bra !

Visa signatur