Version 1.1 av OpenCL specificeras

Permalänk
Melding Plague

Version 1.1 av OpenCL specificeras

Den öppna beräkningsstandarden OpenCL har nått version 1.1. Nytt är bland annat stöd för fler datatyper samt bättre integration med OpenGL.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt

OpenGL och OpenCL, hur bra är de egentligen jämfört med direct x 11 i dagsläget? Vore lite kul att veta för mig som mest använder tekniken men inte har så bra koll på vad man egentligen kan göra om man har tiden och resurserna. Om OpenGL/CL är likvärdigt med direct x11 så finns det ingen anledning till att inte bygga med OpenGL/CL? Nå fler plattformar? OS oeroende?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra med detta då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Trevligt

OpenGL och OpenCL, hur bra är de egentligen jämfört med direct x 11 i dagsläget? Vore lite kul att veta för mig som mest använder tekniken men inte har så bra koll på vad man egentligen kan göra om man har tiden och resurserna. Om OpenGL/CL är likvärdigt med direct x11 så finns det ingen anledning till att inte bygga med OpenGL/CL? Nå fler plattformar? OS oeroende?

Det finns väl ett större kommersiellt intresse i dx11 eftersom att det är uppbackat av ett stort företag helt enkelt.

Permalänk
Medlem

kommer ihåg när man körde Voodoo, Voodoo2 och TNT korten, då fanns OpenGL med lite här å där..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

OpenCL och OpenGL är väl egentligen ganska jämnbördiga med CUDA och dx(10, tror jag), men som tidigare talare sagt är dx11 mer attraktivt..än om det är oändligt procent mycket dyrare:P

eller har jag fel?

Permalänk
Hjälpsam

En stor fördel med OpenCl är att det är en öppen standard som kan användas tex i Linux och OSX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppas detta gör det enklare för Pande att få ut en folding klient med OpenCL stöd

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

tror Ocl är framtiden för ati eftersom det inte kommer massa grejjer på stream
men som gammal fönsterkramare så är jag nog nöjd om DirectCompute blir största gpgpu api..eftersom det inter sitter ihop med ett graffe märke.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Jag förstår inte riktigt hur man menar med det här med licensavgifter, man behöver väl knappast betala licens för att man bygger mjukvara som använder CUDA eller DirectCompute heller?

Hårdvara kanske är en annan sak, CUDA är väl nVidia-proprietärt så där kanske man inte kan bygga HW och drivrutiner hur som helst, men måste man ha licens från Microsoft för att bygga hårdvara som stöder DirectCompute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcticslayer:

men måste man ha licens från Microsoft för att bygga hårdvara som stöder DirectCompute?

Ja. Däremot tror jag du får skriva mjukvara som utnyttjar det utan licens, men är inte helt säker.