Varför vill vissa vara "inne" med deras klädstil?

Permalänk
Medlem

Varför vill vissa vara "inne" med deras klädstil?

Jag har aldrig riktigt förstått på mig varför man ska vara "inne" med sina kläder. Sommar mode vår mode mode 2010, 2009 återkommande mode mm mm...

Är det inte bättre att hitta sin egen klädstil året om?

Det jag kan tänka mig att att man känner en gemenskap, att man har någorlunda lika kläder och på så sätt känner sig mer som en grupp. Men det blir ju även lite fel, för man är väll väll med en person för hur han är och hur man ser ut är inte lika väsentligt.

Sen kan ja förstå om man vill visa något med kläderna, som att man lyssnar på metal så kan man klär man sig i nitar/svart metallica t-shirt eller nån reggie outfit, emo outfit, pece märke mm, för att det symboliserar något. Men "vanligt" mode visar ju inte något speciellt bara att man har samma kläder.

Vill gärna höra era tankar till detta

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Överklassen/borgarna vill väll mer vara inne än akademiker/arbetare.

Hade en klasskamrat som jag hängde med nån rast till nån optiker. Där han provade glasögon. "Är dom här nya för iår? -Nej. -Aha..." då ser han lite äcklad ut och lägger tillbaka dom

Men jag vill ha fräcka kläder själv...att dom är "inne" eller nya för iår skiter jag fullständigt i. Sålänge jag tycker dom är nice.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Överklassen/borgarna vill väll mer vara inne än akademiker/arbetare.

Hade en klasskamrat som jag hängde med nån rast till nån optiker. Där han provade glasögon. "Är dom här nya för iår? -Nej. -Aha..." då ser han lite äcklad ut och lägger tillbaka dom

Men jag vill ha fräcka kläder själv...att dom är "inne" eller nya för iår skiter jag fullständigt i. Sålänge jag tycker dom är nice.

Aa håller med, det kan nog stämma in på en del grupper, fast inte alla tror jag.

Jo precis, det jag tänker på är att jag trivs i dom = snygga och bekväma, och sen skadar det inte med nån metal band t-shirt ibland ;]

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Somliga, inklusive mig själv, gillar väl att hålla garderoben uppdaterad Det beror helt enkelt på hur ofta man köper men problemet är att de allra flesta butiker uppdaterar lagret en eller två gånger per år, så när man väl ska köpa vill man gärna köpa något som har kommit in nytt, inte något äldre, svårt att förklara men jag har alltid haft det otroligt mycket enklare att välja ut något snyggt från de nyare delarna

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Är egentligen ingen skillnad på valfri metalskalle och modeslav... alla vill vara unika precis som alla andra. skillnaden är att modeslavarna oftast inte intalar sig själva i någon dårskap om att de är något unikum i världen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Det är väl som redan nämnts för att känna en tillhörighet/gemenskap, kombinerat med att man tycker om att klä sig nytt och fräscht. Jag tror det är svårt att sätta fingret på just det. Folk har väl helt enkelt det intresset att ha det senaste, precis som vilket annat intresse som helst.

Själv gillar jag att klä mig relativt snyggt, men samtidigt tycker jag inte senaste modet alltid stämmer överrens med min personliga smak och stil. Jag har heller ingen koll på vad som direkt är "fjolårets" modeller om jag skulle kliva in i valfri butik.

Vill även tillägga att jag själv känner avsmak för folk som slaviskt följer modet "bara för att". Men det är jag det. För mig ringer det klockor om dåligt självförtroende, att man måste söka trygghet i kläderna. Och jag erkänner att det är vissa fördomar, som nödvändigtvis inte behöver stämma. Ibland får jag däremot starka vibbar av det. Fritt att kasta molotovs mot mig.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Personligen klär jag mig det jag själv tycker är snyggt och skönt. Sedan hänger det med tills det blir trasor av det! Blir väl klädinköp någon eller några gånger per år.

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt fattat det hela själv.
Hoppade runt en del tills jag hittat min stil och sen har jag hållt den, mode eller ej. Jag menar det är kläder, det är till för att skydda mot väder och att skyla sig. Någon mer funktion än så finns egentligen inte mer än ren prestige, vilket jag finner vara en löjlig anledning till att röra sig bort från vad man själv känner sig hemma i.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agemman:

Personligen klär jag mig det jag själv tycker är snyggt och skönt. Sedan hänger det med tills det blir trasor av det! Blir väl klädinköp någon eller några gånger per år.

Gör samma sak. Köper kläder jag tycker är snygga, sen köper jag inte alla kläder inom samma stil men har inga problem att ha på mig kläder jag köpte för 3 år sedan om de inte är trasiga eller liknande. De senare åren har det varit att man köpt kläder på ut försäljning av provkollektioner och ibland kläder från "vanliga" affärer. Har gjort detta mest pga av att man får 3 tröjor istället för 1 om man köpt i "vanlig" affär.

Edit: angående klass skillnader så tror jag inte ett skvatt på det. Visst att de välbärgade har råd att köpa mycket kläder och av dyra märken, men även vissa av de "vanliga knegarna" vill också vara inne. Tror nog det mer beror på vilken generation man är uppvuxen i om man vill vara inne med sina kläder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Gör samma sak. Köper kläder jag tycker är snygga, sen köper jag inte alla kläder inom samma stil men har inga problem att ha på mig kläder jag köpte för 3 år sedan om de inte är trasiga eller liknande. De senare åren har det varit att man köpt kläder på ut försäljning av provkollektioner och ibland kläder från "vanliga" affärer. Har gjort detta mest pga av att man får 3 tröjor istället för 1 om man köpt i "vanlig" affär.

Det där med provkollektioner har jag gjort någon gång, tror jag Sedan får jag en del av farsan som köper kläder som en tok. Han har lite medelålderskris och måste ha det senaste i klädväg och allt. Gratis är alltid gott som student!

Skrivet av nmc:

Edit: angående klass skillnader så tror jag inte ett skvatt på det. Visst att de välbärgade har råd att köpa mycket kläder och av dyra märken, men även vissa av de "vanliga knegarna" vill också vara inne. Tror nog det mer beror på vilken generation man är uppvuxen i om man vill vara inne med sina kläder.

Måste nog hålla med till en viss del här. I min klass under gymnasiet, gick ut i år så det är ganska färskt, så tenderade de mer välbärgade att klä sig i "äldre" kläder än de mindre välbärgade. Inte stor skillnad då det var en stor kompott av personer. Men överlag så var det nog så. Jag kommer väl från en lite mer välbärgad familj, något som inte ger mig någon fördel när det gäller kläder etc. Mina föräldrar tror på att man får tjäna egna pengar. Kanske därför jag snålar lite med kläder, pengarna från extraknäcket måste räcka till annat också

Permalänk
Medlem

Att ha en modern klädstil=Snygga kläder=status osv, är det inte det hela vårt liv går ut på? Att vi få så högt värde/rang i vårat samhälle? Kläder är bara ett sätt att visa det igenom och även till och med få

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Halvkrystad hypotest om en delfaktor:

Det verkar vara relativt vanligt att tjejer bryr sig ganska mycket om att inte ha avvikande åsikter, inte ge uttryck för saker som det kan klankas ner på osv.
Kan tänka mig att ganska många tjejer verkligen inte vill ha "fel" kläder på sig av samma anledningar. Då blir det ju väldigt viktigt att man skaffar "rätt" grejor.

Nästa steg i tänket borde då bli, kan det tänkas att killar kan resonera likadant?
Jag tror visserligen att massor med killar tycker det låter helt vansinnigt att bry sig om vad som är rätt eller fel när det gäller något så banalt i deras ögon som kläder. Men det borde rimligen finnas många killar som tänker likadant som tjejklichen precis som det borde finnas massa tjejer som skiter i om de har rätt eller fel kläder på sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är sorgligt om ens prioritering går mot att få hög "status" och "rang". Jag känner iaf att det finns bättre saker än att köpa kläder som jag tror gör att folk tycker jag är "häftig". Men det är bara knasiga jag.

Permalänk
Avstängd

Jag får väl inse att jag är någon som gillar kläder och delvis modeintresserad. Det går nog lite hand i hand med mitt intresse inom heminredning, teknik osv osv. Att hävda att man klär sig "inne" för att man följer med säsongerna är fel, däremot vill man ofta klä sig efter sina egna ideal. Det finns de som endast har två par jeans och en, möjligtvis två, hoodys och bär detta oavsett väder eller humör - medan det säkerligen är praktiskt som Belga är inne på, så är det väl knappast roligt. Vi som dock gillar att klä oss, och ha en garderob, kommer förr eller senare till den gräns där man redan "har" mycket och således blir det att man köper nytt för att fortsätta kunna variera sig. Inget konstigt med det utan fullt normalt, tror nog det är få som använder ett plagg tills det inte längre är brukbart.

Jag har en liten jackfetisch så jag nöter jackor rätt mycket, trenchar i olika färger och knäppningar, rockar osv. Till det blir det förstås att matcha allt från skor till byxor och överdelar. Men det handlar inte om status för min del, utan snarare ett behov eller helt enkelt för att det är roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jag får väl inse att jag är någon som gillar kläder och delvis modeintresserad. Det går nog lite hand i hand med mitt intresse inom heminredning, teknik osv osv. Att hävda att man klär sig "inne" för att man följer med säsongerna är fel, däremot vill man ofta klä sig efter sina egna ideal. Det finns de som endast har två par jeans och en, möjligtvis två, hoodys och bär detta oavsett väder eller humör - medan det säkerligen är praktiskt som Belga är inne på, så är det väl knappast roligt. Vi som dock gillar att klä oss, och ha en garderob, kommer förr eller senare till den gräns där man redan "har" mycket och således blir det att man köper nytt för att fortsätta kunna variera sig. Inget konstigt med det utan fullt normalt, tror nog det är få som använder ett plagg tills det inte längre är brukbart.

Jag har en liten jackfetisch så jag nöter jackor rätt mycket, trenchar i olika färger och knäppningar, rockar osv. Till det blir det förstås att matcha allt från skor till byxor och överdelar. Men det handlar inte om status för min del, utan snarare ett behov eller helt enkelt för att det är roligt.

Nog för att jag var inne på de praktiska bitarna, men det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att om man gillar en viss typ av byxor t.ex. så är det ju inget fel i att ha 10 olika par i olika varianter av denna typ, men det jag inte förstår är det här med att när den typen inte längre är inne så ska hela rasket slängas ut för att göra plats åt 10 nya par som passar in vad som är modet för stunden.

Jag själv t.ex. gillar lite lösare jeans med raka ben. Sen att jag har ett halvdussin sådana par jeans i olika färger och varianter tycker jag är fullt normalt. Men jag skulle aldrig få för mig att knöla mig in i ett par tvärtighta lågt skurna diton av stuprörsmodell enbart för att det är "inne".

Så då tycker jag det är bättre att man hittar den eller de stilar man själv känner sig hemma i och i så fall bygger på dessa, för då gör man det ju för sin egen skull så att säga. Men att hålla på och byta stil som helhet bara för att det är mode har jag ingen förståelse för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kläder är roligt. Det är roligt att variera sig.
Ungefär så simpelt tror jag att det är, och det finns ingen som behöver ursäkta sig för det.

Permalänk
Medlem

Jag personligt kan bli sjukt trött på dessa brudar och killar, vars liv verkar kretsa kring mode och kläder. Modebloggar, designers, Paris och London. Folk tror att dom deras liv är som Sex and the City, att någon bryr sig om deras modeblogg, att nån bryr sig överhuvudtaget. Fyfan va tråkiga individer.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Kalsonger och linne is the shit, vore det inte för att folk störde sig på denna klädstil så skulle jag gå runt så hela tiden inkl på jobbet. Gärna ska snorren av sig själv få sticka fram emellanåt, då det är så avsvalkade i värmen. -Alltså använda karlsonger utan "ben", vad dessa nu heter. (boxer heter de andra som jag såklart använder)
Skämt åsido jag är mycket för att kläder ska kännas gött och tshirt/linne plus mys/tränings är underbart. Men på många ställen krävs det att man har skjorta på sig och då får man rätta sig därefter.

Så jag själv försöker klä mig så neutralt som möjligt, sedan inte slösa bort pengar i onödan eller för obekvämt.
Sedan folk som lägger ut en massa pengar på kläder för att höja sin sociala status bland folk som tycker just det är viktigt, så ser jag inte ner mer på dem än folk som lägger ut en massa pengar på sin dator för att främst spela på den. Och så fort ny hårdvara kommer, så vill de enbart veta vad denna presterar i spel och typ skiter hur bra den är annars.

Så folk har olika intressen, min är inte datorspel eller bränna mina pengar på kläder i onödan. Dock försöker jag klä mig respekterat, även om jag älskar tshirt. -Mitt måtto är att man ska klä sig bekvämt, går man runt med tshirt på många ställen så blir man ej respekterad och då är det "bekvämare" att ha på sig skjortan.

Tar vi skjortor så är det stor skillnad på kvaliten, många billiga ser som sagt väldigt billiga ut och ger inget respekterat intryck. Så jag har flera dyra skjortor, dock så ska såklart ej märket helst synas. Man ska kunna se på själva skjortan att det är riktiga grejer, det ska ej behövas skyltas om med en lapp där varumärkesnamnet står. Samma sak gäller byxor, man kan se skillnad på olika byxor. Någon märkeslapp, ska ej finnas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Nog för att jag var inne på de praktiska bitarna, men det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att om man gillar en viss typ av byxor t.ex. så är det ju inget fel i att ha 10 olika par i olika varianter av denna typ, men det jag inte förstår är det här med att när den typen inte längre är inne så ska hela rasket slängas ut för att göra plats åt 10 nya par som passar in vad som är modet för stunden.

Jag själv t.ex. gillar lite lösare jeans med raka ben. Sen att jag har ett halvdussin sådana par jeans i olika färger och varianter tycker jag är fullt normalt. Men jag skulle aldrig få för mig att knöla mig in i ett par tvärtighta lågt skurna diton av stuprörsmodell enbart för att det är "inne".

Så då tycker jag det är bättre att man hittar den eller de stilar man själv känner sig hemma i och i så fall bygger på dessa, för då gör man det ju för sin egen skull så att säga. Men att hålla på och byta stil som helhet bara för att det är mode har jag ingen förståelse för.

Bra sagt fick mycket ut av det jag vill få ut i bokstäver :]

Sen kan jag tillägga... Jag kan förstå om tex tjej/kille har byxor som sitter tiggt och kanske obekvämt, sedan krymper och bleks i tvätten och sen kanske inte ens går att använda, att dom själva tycker om att ha på sig dom för att dom är snygga och inte modet. Visst om man hittar något i modet som man gillar själv, och köper då... ni fattar vars jag vill komma, hoppas jag^^

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

-Alltså använda karlsonger utan "ben", vad dessa nu heter. (boxer heter de andra som jag såklart använder)

Breif??

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Tror faktiskt de heter kalsonger helt enkelt.
Med ben = boxerkalsonger.
Utan = bara kalsonger.

Kan vara helt ute och cykla men det är min teori. Sen finns det ju en halvdussin andra namn också förstås.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Är egentligen ingen skillnad på valfri metalskalle och modeslav... alla vill vara unika precis som alla andra. skillnaden är att modeslavarna oftast inte intalar sig själva i någon dårskap om att de är något unikum i världen.

Nidas for president!!!!

Permalänk

Y-front!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Nu talar vi uber sex ala german style

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad hände med "kläder för att inte gå runt naken" ? eller varför inte gå runt naken som vi föddes ? Vi hade väl inga kläder till början?

Permalänk
Medlem

Tror de är ett intresse som vad som helst,
varför ska man ha ett vist grafikkort osv.

Har två kompisar som är modéintresserade och gärna klär sig efter trenderna.
Men jag å andra sidan klär mig som jag trivs, och de kan ha positiva och negativa effekter

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RedFLip:

Tror de är ett intresse som vad som helst,
varför ska man ha ett vist grafikkort osv.

Har två kompisar som är modéintresserade och gärna klär sig efter trenderna.
Men jag å andra sidan klär mig som jag trivs, och de kan ha positiva och negativa effekter

Exakt, man ska klä sig skönt, det man gillar..

Sköta sig själv och skita i andra heter det väl:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Är egentligen ingen skillnad på valfri metalskalle och modeslav... alla vill vara unika precis som alla andra. skillnaden är att modeslavarna oftast inte intalar sig själva i någon dårskap om att de är något unikum i världen.

Kanske förstod texten fel, men du sa först att modeinriktade vill vara unika och sen inte?

Skrivet av RedFLip:

Tror de är ett intresse som vad som helst,
varför ska man ha ett vist grafikkort osv.

Har två kompisar som är modéintresserade och gärna klär sig efter trenderna.
Men jag å andra sidan klär mig som jag trivs, och de kan ha positiva och negativa effekter

Vad blir det för negativa effekter?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Kanske förstod texten fel, men du sa först att modeinriktade vill vara unika och sen inte?

Vad blir det för negativa effekter?

Ja om du inte klär dig respektabelt kan det vara svårt att få ett jobb, och fördomar är vanligt bland människor, klär man sig inte inom rimliga nivåer utav vad som är förväntat kan det bli problem.

Det är ju stor skillnad på att vara intresserad av kläder (dvs välja kläder utifrån det man tycker är fint, vilket kan innebära att man väljer kläder från mer exklusiva/ovanliga designers, både gamla kollektioner och nya och sådana som bara är intresserade av att ha dyra kläder t.ex. Jag tycker att vara intresserad av kläder är något positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Vad blir det för negativa effekter?

Jag klär mig inte som "normen", vad det nu är iofs.
men baggy, kepsar osv.
Givetvis klär jag upp mig på intervjuer för jobb då jag vet, men de har fortfarande negativa effekter i olika sitautioner. Men inget som får mig att ändra mig, bara mina föräldrar som önskar att jag ska växa upp nån gång

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow