Permalänk

Köpråd? AMD lr Intel?? ;)

Hejsan alla sweklockare. Jag har en fråga till er som är ganska vanlig i datorvärlden Jag ska bygga ihop en till dator, och jag behöver lite hjälp med att välja delar och chassi och sånt och märken på delarna.
I min dator nu har jag dom här delarna:
Moderkort: Gigabyte GA-EP43 UD3L
Grafikkort: XFX Radeon HD5770
Nätaggregat Cooler Master 520W
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600
Och jag vill egentligen ha en speldator som är ganska kraftig och som klarar marknadens spel För den här datorn jag har nu så hackar det lite i spelen, men det kanske är för jag har för dåliga minnen =/
Är tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem

Har du någon speciell budget eller så?

Permalänk
Medlem

Köp ett till 5770 så klarar du dig fint ett tag till.

Permalänk
Medlem

överklocka processorn och köp ett till 5770 om du har stöd för det i ditt mobo!:D

Permalänk

Intel <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Lägg ner med sånt inlägg. Blir bara krig mellan Intel och AMD i tråden.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du vinner speciellt mycket på att köpa en nya CPU. Överklocka den du har och skaffa ett till 5770 alternativt ett 5850/5870 att byta ut det med.

Permalänk

Jag har bara 1 st x16 anslutning på mitt moderkort =/ men jag är lite osäker på hur man överklockar.. Går datorn snabbare om man överklockar CPUn??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervitt:

Jag har bara 1 st x16 anslutning på mitt moderkort =/ men jag är lite osäker på hur man överklockar.. Går datorn snabbare om man överklockar CPUn??

Ja. Det finns guider här på Sweclockers.

Permalänk

Okej, men efter att man har överklockat sin CPU, kan man vara rädd att datorn börjar brinna eller att det blir belastat för nätagget och kontakten?? Ska man köra sin CPUfläkt på högre var lr?

Permalänk
Medlem

Allt sådant står i guiderna som finns på sweclockers.
Du har inte skrivit vad du har för rammiinnen, där kan du ha en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Läste nåt fint test någonstans, om du har att 16x och ett 4x tror jag förlusten va bara 7% eller något litet vid crossfire eller det andra. Om du bara har 1 16x och sedan 1x kanske det är värt men om det är 8x och 4x är det lugnt tror jag prestandamässigt att knuffa i ett till... ska kolla vad för moderkort det är du har

Edit: Såg det var 1x, men försök att hitta det testet eller om någon annan kanske kan, mkt intressant

Permalänk
Skrivet av Vintervitt:

Okej, men efter att man har överklockat sin CPU, kan man vara rädd att datorn börjar brinna eller att det blir belastat för nätagget och kontakten?? Ska man köra sin CPUfläkt på högre var lr?

För att datorn ska börja brinna måste man överklocka betydligt mer än vad moderkortet kan, och även om man gjorde det så finns det inbyggda skydd som hindrar den från att börja brinna.

Jag tror inte att det ska påverka nätagget om du överklockar den, förutsatt att nätagget har bra kvalité. CPU-fläkten är ofta temperaturstyrd så varvantalet på den sköter sig själv.

Det enda du egentligen behöver tänka på när du överklockar är temperaturerna. Skaffa CPU-temp och se hur varm processorn är nu.

Tycker det är lite konstigt att din dator laggar i spel, vilken upplösning kör du på och i vilka spel?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Hellspawned: Jag har Kingston DDR2-SDRAM 4Gb 400 MHz
Lolle: Okej jag ska leta efter den guiden
Gamefreak: Jag kör på 1080x1024, jag spelar Need For Speed Underground 2, och i andra spel brukar jag ha 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Vintervitt:

Hellspawned: Jag har Kingston DDR2-SDRAM 4Gb 400 MHz
Lolle: Okej jag ska leta efter den guiden
Gamefreak: Jag kör på 1080x1024, jag spelar Need For Speed Underground 2, och i andra spel brukar jag ha 1920x1080

Din processor är inte så dum, men kan behövas överklockas lite för att du skall få ut bäst prestanda av den.

De flesta spel är mer grafikintensiva än processorintensiva, så med en lättare klock (till runt 3GHz), så räcker din processor till ett tag till. Då är det snarare ditt grafikkort som begränsar prestandan. Detta är för det mesta fallet i spel, då dessa i första hand belastar grafikkortet (naturligtvis kan man inte ha hur klen processor som helst, men en Q6600@3GHz klarar att leverera data till bättre kort än HD5770).

Titta i de klistrade trådarna under kylning och överklockning här i forumet för hur du klockar processorn. Det finns ytterligare tips i conroe noob guiden, använd sökfunktionen för att hitta den (även om den är lite daterad så är principen densamma).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

WrongTarget: Menar du att mitt grafikkort inte är bra??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vintervitt:

WrongTarget: Menar du att mitt grafikkort inte är bra??

Det är bra i den prisklassen, men ett mediokert kort, speciellt om du skall köra med DX11. Dåligt är väl att ta i.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Vintervitt:

WrongTarget: Menar du att mitt grafikkort inte är bra??

Vad jag menar är att det alltid är någon del som begränsar systemets totalprestanda. I spel är det ofta grafikkortet. Min poäng var, att om du klockar upp processorn till runt 3GHz, så klarar den av att driva ett kraftigare grafikkort utan problem. M.a.o. så skulle ditt grafikkort vara den begränsande faktorn då. Därmed inte sagt att grafikkortet är dåligt, det är ett trevligt mellanklasskort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fast jag lirar BFBC 2 på högsta upplösningen med 4x AA om jag kmr ihåg rätt. Så nfsu ska du kunna maxa.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB