Permalänk

Pengar och kompisar

Hej.

Det här kommer kanske låta som ett ickeproblem, men jag har själv upplevt det som ett ganska svårnavigerat ämne i kompiskretsar. Under sommaren kommer jag hyra en väns bostadsrätt eftersom han ska bo på annan ort under tiden. Allt är frid och fröjd tills betalningsfrågan tas upp, det blir ganska snabbt uppenbart att personen i fråga är oerhört obekväm med att ta betalt av mig och antyder att jag inte ska behöva betala alls. Eftersom jag inte har någon större lust att snylta tänker jag betala, men trycker man på blir det ju bara pinsamt och olustigt...

Hur hanterar ni liknande situationer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rätt ska va rätt! Betala killen så mycket som hyran ligger på iaf!

Permalänk

Man ska alltid betala för sig, om det inte är så att du "tar hand om hans djur" lr något som har med ansvar att göra. Då kan du få rabatt eller får bo gratis enligt mig.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Rätt ska va rätt! Betala killen så mycket som hyran ligger på iaf!

Det var ju det jag skrev. Kommer betala så att det täcker avgiften. Problemet är att han vägrar acceptera det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Farenheit:

Man ska alltid betala för sig, om det inte är så att du "tar hand om hans djur" lr något som har med ansvar att göra. Då kan du få rabatt eller får bo gratis enligt mig.

OK, för att klargöra: Frågan består inte av huruvida jag ska betala eller inte, utan hur man sköter saken smidigt när personen vägrar ta betalt/säga vad avgiften ligger på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om pengar inte är ett alternativ så köp en present och lämna i lägenheten. Något som du vet att han verkligen vill ha eller behöver. Du kan ju höfta fram en summa på vad du tror det kostar och sen ger du honom något fint för den pengen.

Permalänk
Medlem

Brukar det inte vara såhär?

Han: Du behöver inte betala.
Du: Jag vill betala.
Han: Du behöver inte betala. <- Här är den sociala processen slutförd och du behöver inte betala men gör som Xerbee sa.

Annars är det:
Han: Du behöver inte betala.
Du: Jag vill betala.
Han: Ok, hur mycket hade du tänkt dig?

Man behöver aldrig betala från början men efter ett antal "Jag vill betala" är det lönlöst och man får gå Xerbees linje.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Precis som klockan skrev.

Jag skulle också vilja betala men om personen säger att det är ok så kanske jag inte skulle betala men vela fram och tillbaka ett tag:P

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Om pengar inte är ett alternativ så köp en present och lämna i lägenheten. Något som du vet att han verkligen vill ha eller behöver. Du kan ju höfta fram en summa på vad du tror det kostar och sen ger du honom något fint för den pengen.

Det är en bra ide! I värsta fall får jag försöka tänka över vad han behöver...

Skrivet av Klockan:

Brukar det inte vara såhär?

Han: Du behöver inte betala.
Du: Jag vill betala.
Han: Du behöver inte betala. <- Här är den sociala processen slutförd och du behöver inte betala men gör som Xerbee sa.

Annars är det:
Han: Du behöver inte betala.
Du: Jag vill betala.
Han: Ok, hur mycket hade du tänkt dig?

Man behöver aldrig betala från början men efter ett antal "Jag vill betala" är det lönlöst och man får gå Xerbees linje.

Jo, det är ju det normala. Men nu börjar det bli löjligt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zack_Ersa:

Det är en bra ide! I värsta fall får jag försöka tänka över vad han behöver...

Att fylla kyl & frys kanske kan vara ett första steg? Mat går ju alltid åt så när du lämnar lägenheten kan du ju fylla frysen med kött eller något annat gott. Lite vin/sprit går ju också alltid ner. Då är du uppe i någon tusenlapp iaf. Sen snackar du runt bland kompisgänget om vad han kan vara intresserad av eller vad han pratar om att han tänkt köpa länge, går alltid att luska ut något.

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Att fylla kyl & frys kanske kan vara ett första steg? Mat går ju alltid åt så när du lämnar lägenheten kan du ju fylla frysen med kött eller något annat gott. Lite vin/sprit går ju också alltid ner. Då är du uppe i någon tusenlapp iaf. Sen snackar du runt bland kompisgänget om vad han kan vara intresserad av eller vad han pratar om att han tänkt köpa länge, går alltid att luska ut något.

Han bor nästan aldrig där längre, ens när han väl är hemma. Flickvän. Men saker som håller länge funkar ju iofs. Sist jag övernattade fick han två tonfiskburkar (kroppsbyggare:)).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade lämnat pengarna i lägenheten efter utflytten om han inte vill ta emot pengarna.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Jag insisterar aldrig till min nackdel. Det är bara löjligt. Om jag erbjuder betalning för något och blir nekad, frågar jag om det är säkert och sedan är det nog om det. Likadant är det om någon insisterar på att betala mig. Jag tackar inte nej två gånger.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Twiggeh:

Jag hade lämnat pengarna i lägenheten efter utflytten om han inte vill ta emot pengarna.

Fast det känns ganska respektlöst. Samtidigt som situationen om möjligt blir ännu mer löjlig.

Skrivet av Ilja:

Jag insisterar aldrig till min nackdel. Det är bara löjligt. Om jag erbjuder betalning för något och blir nekad, frågar jag om det är säkert och sedan är det nog om det. Likadant är det om någon insisterar på att betala mig. Jag tackar inte nej två gånger.

Jo, det hela känns ju ganska fjantigt. Å andra sidan skulle det kännas ganska konstigt att nyttja en lägenhet helt gratis i en månad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om han verkligen inte vill ha betalt tycker jag du ska göra som Xerbee säger.

EDIT: hände lite liknande för någon dag sen.
En polare hade köpt ett spel och tyckte det var kul. sen frågade han om jag också ville ha det, då sa jag "nja jag vet inte riktigt, det är dina pengar och jag tycker du ska spara dom"
Sen 10min senare kommer det en gift på det spelet på steam ;P får väll ge honom något när det passar då

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

betala inte, men gå till banken och hämta ut 1kronor för att täcka allt, sedan lämnar du dem kvar när du flyttar ut.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

betala inte, men gå till banken och hämta ut 1kronor för att täcka allt, sedan lämnar du dem kvar när du flyttar ut.

Helst utspridda och gömda bakom, i, över och under alla hans prylar!

An annan idé är att växla allt till 50öringar dagen innan de går ut och ge han en säck

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Skrivet av RetarDeD:

Helst utspridda och gömda bakom, i, över och under alla hans prylar!

An annan idé är att växla allt till 50öringar dagen innan de går ut och ge han en säck

Han lär ju bli rik när han måste smälta ner dem.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Beror väl på om han ser det som att du får låna lägenheten eller om ni pratat om det som att hyra. De flesta i mitt närmaste umgänge är inte speciellt kinkiga med pengar när det gäller nära kompisar så jag ser det inte som något konstigt att låna ut tex en lägenhet.

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare sa, köp en present och lämna kvar där för värdet av pengarna. Köp något som alla tycker är kul/bra att ha
Typ espressomaskin, kanske ett ps3. Beror ju lite på typ av person.

Ett annat alternativ kan ju va att bjuda han på middag samt krogrunda. (fast det kanske är jobbigare för personen för att han inte ville ha känslan av att utnyttja en kompis).

Permalänk
Medlem

Visst vill man betala för sig även när det handlar om kompisar och klart att du ska göra det om du känner för det men om du ser det från hans sida så känner han nog bara att han gör dig en tjänst genom att du får bo i hans lägenhet den skulle väl endå bara stå tom om du inte flytta in? Och han skulle betala hyra för den i det fallet?
Present eller något liknande och betala för el och förbruknings grejer i en lägenhet anser jag vara skäligt nog om han nu inte vill att du ska betala.

Permalänk
Medlem

Som Ilja säger, om personen tackar nej, du insisterar och personen tackar nej igen. Då lämnar man det där, om man inte känner att det går diskutera ytterligare då... För lika negativt som det kan bli om man snålar kan det ju bli om du ligger på för mycket åt andra hållet. Som du säger kan det ju upplevas som lika respektlöst att faktiskt betala om den andra inte vill det, det kan ju funka att bara lämna pengar men många kan nog lika gärna ta det som lite kränkande faktiskt...

Köp en tackpresent, och om han verkligen inte vill ha hyra bör den ju nästan inte va i proportion till hyran utan mindre eftersom även det kan ju ses som en sorts "tvångsbetalning", lite beroende på hur stor hyran är då iofs... Det borde ju inte uppfattas så lika lätt som om man skulle lämna rena pengar... Men ja kontentan är ju iaf att om han verkligen är väldigt obekväm så kan det ju göra mer skada att faktiskt trycka på att få betala för sig, bättre att släppa det eller fixa en sjysst present senare...