Mitt ATI kort gillar inte överklockning av CPU?!

Permalänk
Medlem

Mitt ATI kort gillar inte överklockning av CPU?!

Mina specs:
Core 2 Duo e6550 2,33Ghz (3,15Ghz OC)
Asus P5N-e SLI
4x 1GB Corsair DDR2 800 MHz CL5 (890 Mhz OC)
Antec Neopower 550w
XFX 5770 1GB

Jag har ett rätt skumt problem. Jag uppgraderade nyligen mitt Nvidia 8800GTS 640MB till ett XFX 5770. Jag har kört min processor och mina minnen överklockade i två år, aldrig haft några problem alls så jag antar att man kan räkna det som 100% stabilt. Men när jag nu byter till 5770 så resettar jag bios till default och formaterar om datorn. Allting funkar perfekt i typ en månad tills jag bestämmer mig för att överklocka processorn igen. Så jag går in i BIOS och ställer in EXAKT samma inställningar som har rullat fint i 2 år med Nvidia kortet. Problemet är att jag nu får bluescreens då och då när jag spelar. Alla bluescreens säger något om att det är ati drivers som gör att jag får bluescreen (ati2dvag eller nåt liknande). Är det mitt ATI kort som gör att jag inte kan överklocka processorn?

Förövrigt funkar ATI-kortet jätte bra och har inte haft några andra problem med det, så det är nog inget hårdvaru fel. Nån som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Kolla om processorn o minnen klarar ett par timmar prime95 blend.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem när jag böt grafikkort men jag kopplade det aldrig, kan ha varit det men jag var iaf tvungen att ändra på volten tills jag hittade något som klarade av att inte crasha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Kolla om processorn o minnen klarar ett par timmar prime95 blend.

Jag körde 2 timmar igår kväll och det gick fint, ska testa och se om jag kan köra en åtta timmar idag eller nåt för att verkligen testa.

Skrivet av visa:

Jag fick samma problem när jag böt grafikkort men jag kopplade det aldrig, kan ha varit det men jag var iaf tvungen att ändra på volten tills jag hittade något som klarade av att inte crasha.

Så grafikkortet kan göra att CPU'n kräver högre volt? Låter skumt men så kanske det är

Permalänk
Medlem

spooky, minst sagt.

Antec agget ska väl vara rätt bra.. Hade det varit något krafs kunde man ju lätt misstänka det annars.

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har PCI-e porten på 100MHz.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Jag körde nyss igenom 5h prime 95 blend, inga problem alls. 55 grader som max temp, 66 med linpack. Skumt :S

Skrivet av storsnusaren:

spooky, minst sagt.

Antec agget ska väl vara rätt bra.. Hade det varit något krafs kunde man ju lätt misstänka det annars.

Agget var min första tanke, men med tanke på att ett 5770 drar mindre än ett 8800GTS så borde det inte vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carliz:

Kolla så att du har PCI-e porten på 100MHz.

Den är på 100Mhz..

Permalänk
Medlem

Tanken har inte slagit dig att det är ati-drivrutinen som orsakar krascherna och inte cpu:n?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Tanken har inte slagit dig att det är ati-drivrutinen som orsakar krascherna och inte cpu:n?

Jo, det är ju det jag undrar om det kan vara. Som sagt det funkar perfekt om jag inte klockar min CPU, men när jag klockar CPUn så krashar det. Så kan det vara ATI drivrutinerna som inte gillar överklockad CPU eller nåt? :S