Permalänk
Medlem

Val av grafikkort!

Tjenare. Jag ska köpa ett nytt grafikkort och behöver lite råd om vad som är prisvärt mm. Idag har jag ett ATI HD RAEDEON 3650 512 mb, AMD Phenom x4 2,2 ghz, 4 gig ddr2 ram och Windows 7. Det jag har nu har funkat bra men är nu i behov av bättre. Skulle ni kunna ge tips på bra och prisvärda grafikkort, helst ATI och under 2000 kr.
Tack på förhand /Henke

Permalänk
Medlem

ATI hd 5770 eller 5750 tror jag på rak arm är bäst, dx 11, lågt pris totalt, bra pris/prestanda. anandtech och tomshardware och sweclockers are en del grafikkortstester som du kan leta upp och jämföra. Själv hade jag dock inte blivit nöjd med ett grafikkort under ati 5850's prestanda men man är ju olika och kör olika spel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

HD5770!

Samtidigt bör du fundera en ny CPU också eller klocka din nuvurande (vet tyvärr inte hur den äldre Phenom klockar).

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite på 5770, det verkar ju bra, men har sett trådar med folk som upplevt problem när de inte spelar, det vill säga surfar etc. Det kanske var förr och det har fixat sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Jag har kollat lite på 5770, det verkar ju bra, men har sett trådar med folk som upplevt problem när de inte spelar, det vill säga surfar etc. Det kanske var förr och det har fixat sig?

Vilka problem?

Permalänk
Medlem

5770, det solklara valet.

Permalänk
Medlem

Att skärmen blir svart och det kommer upp felmeddelanden om drivrutiner och sånt, men inte när man spelar. Många har skrivit om det på olika trådar. Annars verkar det ju bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Att skärmen blir svart och det kommer upp felmeddelanden om drivrutiner och sånt, men inte när man spelar. Många har skrivit om det på olika trådar. Annars verkar det ju bra.

Någe sånt har aldrig hänt för mig och jag sitter på ett xfx 5770. Klockar fint, väldigt svalt, och grym prestanda/pris. Har inte haft några problem alls med varken "svart skärm" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ok. Vad ska man köpa då? Sapphire, Asus, xfx, powercolor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Ok. Vad ska man köpa då? Sapphire, Asus, xfx, powercolor?

Det är lite upp till en själv. Alla tillverkare lämnar olika garantier osv. Så det är bara att kolla runt på den som har bäst garanti/utseende. Själv så rekomenderar jag XFX Radeon HD5770 1GB - Inet.se. Eller detta för då får du även med ett spel XFX Radeon HD5770 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

HD5770!

Samtidigt bör du fundera en ny CPU också eller klocka din nuvurande (vet tyvärr inte hur den äldre Phenom klockar).

Den första generationen Phenom var i stort sett en flopp. Den klockade inte bra alls. Så om moderkortet/ekonomin stöder det så skulle jag skaffa en Phenom II.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Jag tycker min processor funkar bra än så länge, men det skulle inte vara fel med en snabbare. Är den här Komplett.se - AMD Phenom II X6 1090T Black Edition något att rekommendera? Jag har AM2 socket idag, behöver jag köpa nytt moderkort om jag ska köpa en sån processor? Men om jag skulle köpa ett 5770, klarar min dator dagens spel då på högsta grafik? Den klarar Modern Warfare 2 på maxad grafik, men inte saboteur tex.