OCZ Vertex 2 och Onyx i 1,8 tum

Permalänk
Melding Plague

OCZ Vertex 2 och Onyx i 1,8 tum

OCZ släpper SSD-enheter i mindre storlek, denna gång minimala 1,8 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt med mindre format. Jag tycker att det är i den riktningen som datorindustrin borde röra sig; mindre, svalare, tystare. Mindre Fermi, mer sånt här tack.

Permalänk
Skrivet av defaultusername:

Trevligt med mindre format. Jag tycker att det är i den riktningen som datorindustrin borde röra sig; mindre, svalare, tystare. Mindre Fermi, mer sånt här tack.

Håller med

Hoppas bara att de inte kostar 4000kr...

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Är 50 000 IOPS bra eller dåligt? Jag kan inte hitta vad intel X25-M G2 har.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Är 50 000 IOPS bra eller dåligt? Jag kan inte hitta vad intel X25-M G2 har.

50000/s * 4kB = 200MB/s. Det är mer än vad Intel maxar vid sekventiell skrivning.
Intel har 6600 och 8600 för 80GB och 160GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Ey, kan de inte komma med fler 3.5" SSD:er, de flesta chassin har ju en del 3.5" platser och om nu SSD ska bli framtida lagringsmediet tycker jag att de ska komma i 3.5" storlek istället. Det borde vara mkt billigare också eftersom lika många satakontakter behövs inte till lika stor lagring.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Äntligen fler 1,8" SSDs! En Onyx 32GB (för 800kr eller mindre, annars är det meningslöst) med valfritt OS blir perfekt för en HTPC som streamar från nätverket.

Skrivet av MulleEng:

Ey, kan de inte komma med fler 3.5" SSD:er, de flesta chassin har ju en del 3.5" platser och om nu SSD ska bli framtida lagringsmediet tycker jag att de ska komma i 3.5" storlek istället. Det borde vara mkt billigare också eftersom lika många satakontakter behövs inte till lika stor lagring.

Det enda fallet det blir billigare är om du har så många SSDs så att man får ont om sata-kontakter. Har man så många SSDs kan man nog lägga ett par tusen på ett vettigt kontrollerkort.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Ey, kan de inte komma med fler 3.5" SSD:er, de flesta chassin har ju en del 3.5" platser och om nu SSD ska bli framtida lagringsmediet tycker jag att de ska komma i 3.5" storlek istället. Det borde vara mkt billigare också eftersom lika många satakontakter behövs inte till lika stor lagring.

Priset på en SSD beror till 99.9% av priset på flashminnet och kontrollern, och 0.1% av priset på förpackningen. Att lansera en SSD i 3.5" kostar mer eftersom marknaden är mindre - 2.5" passar både bärbara och stationära (det är exakt samma SATA-kontakt på 2.5" och 3.5" SATA), 3.5" passar bara stationära.

Det går idag att klämma in 512GB i en 2.5" enhet, visst skulle du kunna få in mer än så i en 3.5" enhet men den skulle oxå kosta så mkt att det blir ekonomiskt oförsvarbart (förutsatt att man inte kör ngn tung databasserver som behöver IOPS och utrymme).

OCZ har annars en 3.5" enhet om du vill titta vidare på det, Colossus heter den.

En SSD kan man oxå montera lite hur man vill, buntband, dubbelhäftande tejp, kardborreband, kombination av Newtons första lag och tyngdlagen, mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MulleEng:

Ey, kan de inte komma med fler 3.5" SSD:er, de flesta chassin har ju en del 3.5" platser och om nu SSD ska bli framtida lagringsmediet tycker jag att de ska komma i 3.5" storlek istället. Det borde vara mkt billigare också eftersom lika många satakontakter behövs inte till lika stor lagring.

Väldigt dåligt resonemang tycker jag - mindre = bättre, faktiskt. Förövrigt kan du bara tejpa fast en SSD då det kvittar hur den egentligen sitter... Men visst - hade väl möjligtvis varit bra med färre sata-kablar också då. Borde kanske finnas fler 2.5" -> 3.5" burar så man får in två ssds i en hdd-plats.

EDIT: Ah förra personen skrev visst liknande svar, fast bättre.