Byte av grafikkort > ingen post dubbel boot

Permalänk
Medlem

Byte av grafikkort > ingen post dubbel boot

Hej där, har problem med mitt nya 5870 som jag gärna vill ha hjälp med.

För några dagar sedan bytte jag ut mitt Nvidia 275 för att jag fick gröna artifakter på skärmen när jag slog igång anti aliasing, det visar sig att köparen som var medveten om detta inte fick samma problem alls utan det funkade hur bra som helst för honom.
Detta fick mig att undra om det var fel på mina minnen men eftersom jag hade ett nytt grafikkort på väg så reflekterade jag inte mer över det.

När mitt nya VTX3D 5870 1GB kom så monterade jag in den i datorn och på en gång fick jag problemet att jag måste boota två gånger för att det ska hända något på skärmen, den postar inte första gången, inte heller får mitt tangentbord eller musen ström.

Det som händer är alltså:

Boot1> Svart skärm ingenting händer.
Stänger av datorn på knappen och startar direkt igen.
Boot2> Allt startar och fungerar normalt.

Läst runt en del och folk säger allt ifrån att det är PSU till moderkort till CPU, har inte hittat ett liknande problem som stämmer precis så det är därför jag nu vänder mig till er om hjälp.

Specs på datorn:
Nätagg: CM Silent Pro 700W
Moderkort: Gigabyte GA-MA770T-UD3
Processor: AMD x3 720
Minnen:
Crucial DDR3 1066MHz 2GB x2
A-Data DDR3 2GB x2

Hårddiskar:
WD Raptor 36gb
Samsung F1 160gb
Samsung F1 1tb
Hitachi 1tb

Windows 7 ultimate

Tack för all hjälp

Permalänk

Några har löst det genom att totalt återställa BIOS med att ta ur battericellen en stund.
Andra har haft problem med att minnen inte suttit i riktigt efter att man jobbat med moderkortet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har tittat till mina minnen och resetat bios på brädan nu två gånger, ingenting verkar funka blir förmodligen att skicka en ansökan om att få skicka in moderkortet till komplett igen då jag har garanti kvar.

Permalänk

Ofta när jag har ändrat i BIOS för mina minnen så postar BIOS ett antal gånger (2-4ggr).
Prova att minimera antalet minnen och kör med bara ett av paren.
Kör du med standard klockning på minnen och processor ?
Har du den enda BIOS uppdateringen F2A ? (2009/11/09 1. Beta BIOS 2. Add CPU Core Control option )

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Ofta när jag har ändrat i BIOS för mina minnen så postar BIOS ett antal gånger (2-4ggr).
Prova att minimera antalet minnen och kör med bara ett av paren.
Kör du med standard klockning på minnen och processor ?
Har du den enda BIOS uppdateringen F2A ? (2009/11/09 1. Beta BIOS 2. Add CPU Core Control option )

Har nu provat att köra både mina A-data och Crucial minnen i par, får samma problem med båda.
Flashade även om BIOS från verson F2 till F8 och ingen förändring där heller.

Allt är stock och jag har aldrig klockat mina minnen.