Permalänk

Konstiga sträck på överarmarna

Börjar med att säga att jag aldrig haft spinkiga armar men på sistone så har jag börjat träna musklerna i armarna på riktigt lite med bl.a. hantlar, sådan där fjädersak och gör ett par hundra armhävningar om dagen.

Förutom muskelvärk i bland som jag väntade mig så har jag märk en annan sak. På mina överarmar har jag konstiga röda sträck. De är väll ett par millimeter breda och det är som att huden buktar ner pyttelite där. Det ser inte ut som blodådror utan mer utanpåliggande om ni förstår. På högerarmen så har jag även som små nedbuktningar men inte röda utan hudfärgade nästan blåaktiga men mer glansiga, dessa också som långa sträck. Det är inte som raka sträck utan de går lite krokigt. Spänner jag musklerna så blir de bredare och tydligare. Är detta normal? Någon som vet vad detta beror på? Jag äter bra varierat både kött och grönsaker och nästan inget godis/sötsaker då jag inte är så glad för sådant. Jag har aldrig sätt det innan så därför undrar jag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Du gör alltså ett par hundra armhävningar om dagen, och undrar varför du har märken på armarna?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen fått lite större armar och huden har då sträckts ut.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Stretchmarks gissar jag att det är, vanligt bland överviktiga och de som tränar mycket.

Dyker upp när man huden inte hinner växa i takten man lägger på sig vikt i form av fett eller muskler.

Permalänk

Så det kommer försvinna av sig själv efter ett tag? Eller ska jag trappa ner lite

@Martiis: Är väll inte så farlig man gör ju inte dem i ett sträck utan man kanske gör 20st åt gången 5ggr (100st) på morgonen och sedan samma sak på eftermiddagen och ev innan man lägger sig om man pallar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Bristningar, Du måste ha bra gener om du leker lite med ett par hantlar hemma och får hudbristningar på biceps/triceps av detta.
Om det nu är hudbristningar så kommer du aldrig bli av med dessa, men kommer kanske bli mindre framträdande. Men jag kan ju inte säga ATT det är de, men högst troligt.

Permalänk

Hudbristningar p.g.a. träning är mycket vanligt, speciellt om man kombinerar träning med att bulka.

Mandelolja är något som ofta rekommenderas till folk som styrketränar om det nu har någon mer effekt än att göra kladdigt. Själv så tränar jag inte så hårt just p.g.a. detta, iofs är det en rejäl deffning som jag behöver nu varvid mina armar kommer att bli mindre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av -Aspen-:

Bristningar, Du måste ha bra gener om du leker lite med ett par hantlar hemma och får hudbristningar på biceps/triceps av detta.
Om det nu är hudbristningar så kommer du aldrig bli av med dessa, men kommer kanske bli mindre framträdande. Men jag kan ju inte säga ATT det är de, men högst troligt.

Hur kan det vara bra gener om det är som du säger att de aldrig kommer att försvinna? Eller var du ironisk? Om de aldrig försvinner så kanske man skulle trappa ner lite och kanske deffa en del.

Offtopic: Annars känner jag att jag måste komma i form lite mer under sommaren. Få lite bättre kondition och mer muskelstyrka. Bara så jävla jobbigt för man är så himla trött när man kommer hem 5 halv sex och ger sig iväg 06:30 men man får väll ge sig fan in i det och kanske vila lite på bussen på vägen hem om man lyckas. Synd att man blir så himla lätt åksjuk.

Tack så mycket för svaren i alla fall bara lite orolig med det som Aspen sa om att det aldrig kommer gå bort. Det är ju inte jättefarligt nu men man vill ju inte att det blir värre och sedan gå runt med röda sträck hela livet.

Edit: Googlade lite och hittade detta.

Citat:

Hudbristningar uppstår ofta fysiologiskt i tonåren när kroppsformen ändras. Pojkar får då ofta hudbristningar över axlar och armar, och flickor över höfter. Denna typ av hudbristningar brukar försvinna av sig självt inom några år.

Och det stämmer väll ganska bra på mig, i sådant fall borde de ju försvinna så småningom. Vet inte riktigt vad som menas med fysiologiska tonåren men jag är ju en tonåring.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

De kommer aldrig försvinna helt med de kommer bli mindre och mindre synliga. Till sist ser man dem endast i starkt ljus.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att vissa människor har dålig hud? Jag har aldrig styrketränat i hela mitt liv, visserligen huggit en hel del ved men inget jätteansträngande och jag har bristningar över båda mina biceps.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Hur kan det vara bra gener om det är som du säger att de aldrig kommer att försvinna? Eller var du ironisk? Om de aldrig försvinner så kanske man skulle trappa ner lite och kanske deffa en del.

Offtopic: Annars känner jag att jag måste komma i form lite mer under sommaren. Få lite bättre kondition och mer muskelstyrka. Bara så jävla jobbigt för man är så himla trött när man kommer hem 5 halv sex och ger sig iväg 06:30 men man får väll ge sig fan in i det och kanske vila lite på bussen på vägen hem om man lyckas. Synd att man blir så himla lätt åksjuk.

Tack så mycket för svaren i alla fall bara lite orolig med det som Aspen sa om att det aldrig kommer gå bort. Det är ju inte jättefarligt nu men man vill ju inte att det blir värre och sedan gå runt med röda sträck hela livet.

Edit: Googlade lite och hittade detta.

Och det stämmer väll ganska bra på mig, i sådant fall borde de ju försvinna så småningom. Vet inte riktigt vad som menas med fysiologiska tonåren men jag är ju en tonåring.

Jag menar att du verkar ha bra gener för att bygga muskelmassa, OM det nu är bristningar du fått pga. att du tränat och vuxit mycket på kort tid.

Hudbristningar av styrketräning går aldrig helt bort, dom blir däremot ljusare och syns då heller inte alls lika mycket efter ett par år. Tycker inte det ska hindra dig från att träna, men väx inte så förbannat fort :D.

Ang. kondition så ger kontinuerlig sådan träning ett piggare liv i längden. Bara försöka få snurr på det. GL

Permalänk
Medlem

Fick också bristningar då jag flyttade hemifrån och började käka riktig skräppmatt vilket gjorde att jag gick upp 15 Kg på ungefär 3-4 månader. Alla pizzor och kebabtalrikar fick mig att inse att det finns inget bättre än vanlig hemlaggat matt enda nackdelen är att om man vill ätta nåt extra gott så tar det tid att laga till det.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Så det kommer försvinna av sig själv efter ett tag? Eller ska jag trappa ner lite

@Martiis: Är väll inte så farlig man gör ju inte dem i ett sträck utan man kanske gör 20st åt gången 5ggr (100st) på morgonen och sedan samma sak på eftermiddagen och ev innan man lägger sig om man pallar.

Nej, självklart! Men jag menade att det är en rätt saftig träning att göra, musklerna växer snabbare än huden följer med = klart att bristningar kan uppstå!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Låter som bristningar ja De går inte bort oftast. Ta det lite försitkigt med viktökningen. Om det nu är så att du bulkar järnet eller nått.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

min bror gjorde som du när han började träna, altså att satsa stenhårt på det och han har bristningar som du, men nu efter ett par år har dom börjat försvinna, dom är helt vita och syns endast svagt så det går över.
det är ganska vanligt hos tjejer när dom går in i puberteten och får bredare höfter och får bröst, iallafall dom som får stora förändringar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Prova köp zinktabletter och ät huden spricker inte lika lätt då.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

Okej men tack för alla tips och all respons. Skönt att höra att de i stort sätt blir osynliga med tiden.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Okej men tack för alla tips och all respons. Skönt att höra att de i stort sätt blir osynliga med tiden.

Dock väldigt individuellt... Så räkna inte med att dom blir det de som har lättast att få bort bristningar synligt är gravida kvinnor.

Om du får bristningar så sakta ner viktuppgången lite.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

jag har bristningar runt höfterna då jag växte väldigt snabbt som tonåring.. på längden.. inte på bredden

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Bristningar låter det som om än väldigt små. Har 2 ljust hyad (läs krit vit) tränings kamrater som fått bristningar, verkar som det syns extra bra då och verkar inte ge sig lika lätt. BTW antigen har du bra gener eller bara oelastisk hud

Visa signatur

Citera för svar!