Nvidia gefore gt230 1.5GB..

Permalänk

Nvidia gefore gt230 1.5GB..

Hej jag Köpte en dator den 16juni . 2dagar sen. Från elgiganten för 8400kr sen med mobilt bredband då.

jag är bara 18 år och bor ensam så har inte riktigt råd med att betala en dator utan avbetalning.
Okej så här började de. Var på elgiganten med några kompisar, jag bestämde mig för att köpa en dator, så jag kan börja spel HoN (heroes of newerth) och WoW ( world of warcraft) med mina kompisar igen. Går fram till avdelningen där dom har datorerna och kikar runt lite. Så då kommer en personal fram och frågar om jag behöver hjälp. Då frågar jag honom om dom säljer datorer med avbetalning. Yes de gör vi säger han. Då blev jag intresserad av att köpa en Acer Aspire M5810 den värkade grymt bra. Och dom sa att den var jätte bra i spel. Och då sa han att jag måste köpa Mobilt bredband telenor, annars kan jag inte köpa datorn på avbetalning. Och att de är super bra internet för spel online och filmer mm. 16mbit.
Med låga kunskaper som jag har, så tänkte jag att jag tar den de värkar vara ett kap. Då säger killen ( personal killen) att den var slut på lagret. Men att ixtreme a7511 ncd är minst lika bra. Han sa att Dator klarar alla spel utmärkt på högsta upplösning.
som innehåller
- Amd phenom II X4 810 quad core processor
-nvidia Geforce gt230 1.5GB
-1TB hdd.
-8Gb DDR2 Memory

När jag såg de här så trodde jag att den var extreme verkligen.
Så jag köpte den då med mobilt bredband på avbetalning, sammanlagt blev det 599kr i 24månader.

Så nu sitter jag här och precis när jag skulle spela Heroes of Newerth så hade jag en ping på 130.
och på World of warcraft hade jag en fps på bara ynkla 50 med högsta upplösningarna på. Sen så ändrade jag upplösningarna till hälften, fick upp FPS till 60! Vad fan är de här för skit tänkte jag, läste runt lite på grafikkortet. Och hittade att den verkligen sög sten. Att den var riktigt dåligt grafikkort.

Så nu sitter jag här framför skitdatorn helt förbannad och besviken på mig själv, och undrar Kan man lämna tillbaka dator och säga upp avbetalningen? För jag vill inte ha kvar dator eftersom den sög stenhårt. Eller ska jag köpa nytt grafikkort?! hjälp!

Permalänk
Medlem

det känns helt klart som du har blivit lurad, inte för att jag kan sådant med avbetalningsplan men annars brukar man kunna använda öppet köp eller ångerrätt & få lämna tillbaka allt. Om personalen sa så till dig tycker man att det inte bör bli några problem, mobilt internet är inget för spel, om det inte är telenor (edit, du hade visst telenor) så brukar det också vara relativt låg nerladdningsgräns, sen brukar det ta 10 min att ladda fram aftonbladet efter det pga rätten att strypa hastigheten. ping ligger sällan under 100 med mobilt bredband, vanliga spel är i stort sätt ospelbara med den fördröjningengrafikkortet gt230 är ett väldigt slött grafikkort och lär väll inte klara något spel på hög grafikinställning.

jag har också stött på försäljare som försökt pratat över mig, dock är min inriktning teknik och datorer så inte en chans, han gick för att fråga sin kollega som helt klart höll med honom, där stod de två som höns och försökte tala om att jag hade fel och en annan dator var ett bättre val. efter en bra stund så började dom se osäkra ut när jag förklarade och jag köpte laptopen jag var säker på skulle klara allt jag ville, rent tekniskt.
har också hänt när jag frågat om tips på tv, dator, skrivare, allt i stort sätt, inkompetenta är vad dom är! men vet dom om det? gissar dom?

jag tycker du ska gå tillbaka till butiken, ta gärna med dig någon, farsgubbe eller vän som stöd. man kan gärna råka hosta fram att man kan nämna det i tidningen eller liknande... besviken på dig själv skall du absolut inte vara, man kan inte känna till allt här i världen!

hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Försäljare är inte att lyssna på.

Sen måste jag säga att det kan vara en bra idé att höra runt lite på nätet innan man binder sig i 2 år. Jag tror du kommer få rätt svårt att häva köpet, men försöka duger.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Lycka till hoppas det löser sig! och precis som Dalton sa det låter som om Försäljaren bara ville sälja dig något,..inte gå dina behov tillmötes,...

om du lyckas lösa det och få pengar tebax så slänger du upp en förfrågan här på SWEC så fixar nog någon av oss alla en bra deal åt dig me en dator som gör det den skall =D

//mvh enRödjävel

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kan komma undan med att betala uppläggningsavgifter och sådär. Jag hjälpte en kollega med precis samma sak, även där var det exakt samma grafikkort som inte räckte till.

Jag tror det kostade 800 kr, men han vart av med datorn.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.