AMD tror på budgetgrafik även i framtiden

Permalänk
Melding Plague

AMD tror på budgetgrafik även i framtiden

Trots att grundläggande grafikkretsar är på väg in i processorerna tror AMD på en fortsatt marknad för billiga instickskort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med integrerad grafik är ju att datorn blir i princip värdelös efter ngt år när den inte längre hänger med. Tummen upp för amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Nackdelen med integrerad grafik är ju att datorn blir i princip värdelös efter ngt år när den inte längre hänger med. Tummen upp för amd

Håller helt å hållet med! Tummen upp för komponentar! Snart är väll allt intrigerat å man måste köpa allt nytt varenda år..

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Nackdelen med integrerad grafik är ju att datorn blir i princip värdelös efter ngt år när den inte längre hänger med. Tummen upp för amd

Men eftersom man ändå troligtvis behöver uppgradera cpun, så är det inget större problem att man får uppgradera båda.
Sedan kan man troligen behålla nätdel, chassie, moderkort(om man har tur), ramminnen, hårddisk etc. Så jag skulle knappast säga en helt ny dator. Ramminne behöver man dock kanske köpa till extra.

Ta matematikprocessorn som exempel, det var ju bra att den såldes löst. Folk som idag vill ha en snabbare cpu för matematiska beräkningar tvingas köpa en helt ny cpu med rubbet, det kan låta dumt och det kan vara dumt för vissa tillämpningar. Dock för vanliga konsumenter så är detta skitsamma.

Jag själv tror också på budgetgrafik, folk kommer vilja ha fler persondatorer i hemmet där prestandan inte behöver vara den allra bästa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Verkar grymt! Ska lätt ha en !

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa ny dator, därefter ev uppgradera någon del i den och då är grafikkortet nästan alltid en av dessa och därefter köpa helt ny dator. Denna cykel brukar totalt gå på 2-3 år för mig.

Jag ogillar starkt integrerad grafik så jag tycker det är mycket skönt att budgetkort behålls. Det förlänger ev. livet på vissa datorer och ökar möjligheten till vad man kan göra med dem för en mindre slant.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Integrarat grafikkort på vissa moderkort måste finnas kvar. dock så gör AMD rätt i att ha kvar sina 3 klasser. budget, mellan, prestanda. jag själv byter del för del om jag känner för det annars ska allt sitta på moderkortet elelr byggas in i varandra så kan man lika gärna snart köpa sig en bärbar dator istället.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fusion etc är först och främst riktat till laptops.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Nackdelen med integrerad grafik är ju att datorn blir i princip värdelös efter ngt år när den inte längre hänger med. Tummen upp för amd

Men då är det väl bara att köpa ett grafikkort i så fall?
Även med integrerad grafik så kan man köra med grafikkort istället om man så önskar.
Skillnaden är att man inte måste köpa ett grafikkort om man inte har behov av hög grafikprestanda.
Det är väl samma sak som med dagens moderkort som har integrerad grafik i chipsetet, bara att det nu flyttas in i processorn istället.

Permalänk

Integrerad grafik är nog främst riktad till de som kör applikationer annat än spel,
typ kontorsråttor alltså.
Även om vi på swec nog ser oss själva som "normala användare" så är vi nog i själva verket i det mer krävande konsumentskiktet
Både integrerad och budget- grafik kommer säkert att finnas kvar ett bra tag till.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Bra att AMD inte slutar med de enkla grafikkorten, då det finns ibland ett behov av dem i en del datorsystem om det inbyggda grafikkortet på moderkortet inte lägre är användbart av t.ex. ålder, skick med funktion eller något annat skäl.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men då är det väl bara att köpa ett grafikkort i så fall?
Även med integrerad grafik så kan man köra med grafikkort istället om man så önskar.
Skillnaden är att man inte måste köpa ett grafikkort om man inte har behov av hög grafikprestanda.
Det är väl samma sak som med dagens moderkort som har integrerad grafik i chipsetet, bara att det nu flyttas in i processorn istället.

Jag håller med.

AMD får ju gärna motivera varför de ska ha kvar budgetsegmentet om alla processorer får en inbyggd gpu med samma prestanda...

Visst kan det vara så som Saint25 säger, men då kan man ju lika gärna köpa vilket begagnat kort som helst och om moderkortet fortfarande har garanti kvar, så går ju det på garantin.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Fördelen med ett budgetkort är att man kan ha fler skärmar totalt utan att maskinen börjar dra fåniga mängder med ström, att köpa förre generationens mellanklassare blir sällan samma energieffektiva lösning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Jag tycker det är lika roligt varje gång som folk tycker att integrerad grafikkrets på moderkort eller i processor är dåligt, pga att om man skall spela så går det inte att uppgradera den integrerade grafiken. Eeeeh.....så dumt, det finns ju PCI-e kortplatser och vem spelar på integrerad grafik? Den är ju till för i princip allt utom spel. Priset höjs inte nämnvärt heller och om man inte vill använda den integrerade grafiken kan man ju alltid köpa ett separat grafikkort redan från början (vilket man ju ändå skulle fått göra).

Vet är ju alltid trevligt att ha en integrerad krets att falla tillbaka på om det separata kortet skulle gå sönder. Dessutom är det ju bra för de som inte spelar att de slipper lägga extra pengar på ett separat grafikkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Vet är ju alltid trevligt att ha en integrerad krets att falla tillbaka på om det separata kortet skulle gå sönder. Dessutom är det ju bra för de som inte spelar att de slipper lägga extra pengar på ett separat grafikkort.

Håller med om att det är praktiskt med backuppgrafik, fast har man det inbyggt så måste ju alla betala för det hela tiden. Tror man att "det ingår gratis" så lurar man bara sig själv (och kanske någon annan också).

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Skrivet av Svartsmurfen:

Håller med om att det är praktiskt med backuppgrafik, fast har man det inbyggt så måste ju alla betala för det hela tiden. Tror man att "det ingår gratis" så lurar man bara sig själv (och kanske någon annan också).

Jo visst kostar det, men vad kan det bli...någon hundring på totalpriset? Kollar man på grafikkort med inbyggd grafik kontra utan så skiljer inte mycket i pris och det finns ju både moderkort och processorer utan inbyggd grafikdel fortfarande..

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jag tycker det är lika roligt varje gång som folk tycker att integrerad grafikkrets på moderkort eller i processor är dåligt, pga att om man skall spela så går det inte att uppgradera den integrerade grafiken. Eeeeh.....så dumt, det finns ju PCI-e kortplatser och vem spelar på integrerad grafik? Den är ju till för i princip allt utom spel. Priset höjs inte nämnvärt heller och om man inte vill använda den integrerade grafiken kan man ju alltid köpa ett separat grafikkort redan från början (vilket man ju ändå skulle fått göra).

Vet är ju alltid trevligt att ha en integrerad krets att falla tillbaka på om det separata kortet skulle gå sönder. Dessutom är det ju bra för de som inte spelar att de slipper lägga extra pengar på ett separat grafikkort.

Jag vet rätt många som spelar på integrerade grafikchip. De flesta spelar "skitspel" som sims (1, 2, 3, fritt val) och andra typer av spel där FPS inte är speciellt viktigt för funktionen. Jag skulle säga att det större flertalet av de i min bekantskaps krets skulle klara sig med i stort sett vilket integrerat grafikchip som helst av de i dag tillgängliga. Det är egentligen bara 4'a jag kan säga "behöver" riktigt grafikkort, varav jag är en, och de andra tre spelar WoW, vilket principiellt klarar sig med ett sämre integrerat chip, men ger en mycket trevligare spelupplevelse med ett bättre kort.

Trots detta tycker jag att integrerade grafikchip generellt är av ondo. I det närmaste "alla" som vänder sig till mig för att jag ska bygga en ny burk åt dem, envisas med att vilja ha ett separat grafikkort, även om deras behov inte rättfärdigar det. (Nä, men du vet, barnbarnen. Dottern. Hunden. osv.) Det innebär att moderkort med integrerad grafik kostar den där 50'lappen extra i onödan. För självklart är alla vettiga budget moderkort utan integrerad grafik slut, och väntas inte koma in på nytt. Sen drar ju det där jäkla chipet ström helt i onödan, eftersom man inte tänker använda det, osv.
Det finns massor av burkar som klarar sig utmärkt med integrerad grafik, om det sen är moderkorts, eller cpu integrerad spelar inte så stor roll. Men i mitt tycke hör de främst hemma bland OEM tillverkarna, eftersom det är de som har volymförsäljning på kontorsburkar...

Nu när vi i alla fall tycker en massa alltså.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

AMD får ju gärna motivera varför de ska ha kvar budgetsegmentet om alla processorer får en inbyggd gpu med samma prestanda...

En möjlig anledning kan vara att grafikkretsen kommer ta upp så mkt fysiskt utrymme i processorn att de måste plocka bort en eller flera vanliga beräkningskärnor, och att det fortfarande kommer finnas "kontorsråttor" som vill ha kraft och därför väljer processorer utan integrerad IGP. Se t.ex. hur det gick med Intels processorer, de 4-kärniga processorerna blev 2-kärniga (kanske är bara jag men 2 kärnor känns väldigt omodernt idag).

Permalänk
Medlem

Lite beroende på vad det blir för kapacitet i de CPU integrerade GPU'erna så kan det vara det bästa ur två världar. Vi vet ju sedan tidigare att det finns beräkningstyper som GPU'erna är makalöst bra på, och som blir mer och mer vanliga i spel, även om man inte avser själva grafiken. En fyrkärnig cpu med flyttals-kapacitet motsvarande ett 5850 skulle kunna vara bra för fysiken i spel exempelvis... Det är ju inte som om en extra matteprocessor var en dålig ide när den infördes för sisådär tusen år sedan, i hemdatorns barndom. Flyttal och vektorbaserade hjälp processorer hamnar på samma sockel med den här lösningen, och måste inte vara en dålig ide, även om jag inte tror på att det är någon höjdare som ersättning för faktiska gpu'er för att rita grafik på skärmen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Att sluta med kort ämnade för budget/lowend-segmentet vore rätt korkat då man förlorar konsumenter som exempelvis kör Intel-system.

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jo visst kostar det, men vad kan det bli...någon hundring på totalpriset? Kollar man på grafikkort med inbyggd grafik kontra utan så skiljer inte mycket i pris och det finns ju både moderkort och processorer utan inbyggd grafikdel fortfarande..

Jag ser inte vitsen med att köpa ett grafikkort utan inbyggd grafik. Verkar rätt korkat faktiskt

Jag antar att du menade moderkort, i vilket fall jag kan hålla med om att det är en bra funktion att ha när man väl behöver den. Priset blir säkert lägre än en hundring per kort, men som nämndes tidigare i tråden, det är ju inte direkt som om man har ett val att köpa ett kort utan inbyggd grafik.
Priset i slantar räknat för en grafikkrets i processorn är troligen mycket lägre sett till produktionskostnader, fast för egen del tycker jag inte att det är värt det eftersom jag dels inte har lust att betala utvecklingskostnader för saker jag inte vill ha, dels inte anser det vara en energieffektiv lösning (fast kretsen kanske går att stänga av) och dessutom anser att det finns bättre sätt att spendera chipytan på.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.